کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار بیش فعالی

  • صفحه اصلی
  • ارتباط بین رژیم غذایی مادران در دوران بارداری و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی
ارتباط بین رژیم غذایی مادران در دوران بارداری و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی

ارتباط بین رژیم غذایی مادران در دوران بارداری و اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی

 

نتایج یک مطالعه به رهبری یک تیم از موسسه بارسلونا برای بهداشت جهانی(  ( ISGlobal ، مرکزی که توسط " la Caixa " حمایت می‌شود ، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی در کودکان ممکن است با رژیم غذایی  مادردر دوران بارداری در ارتباط باشد . این مطالعه که در ژورنال پزشکی اطفال به چاپ رسید، نمونه‌های پلاسمای بندناف را برای سطوح امگا ۶ و امگا ۳ که به جنین می‌رسد مورد بررسی قرار داد . آنالیز آماری نشان داد که میزان بالای امگا ۳ به نسبت امگا ۶ با خطر ابتلا به اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی در سن هفت سالگی ارتباط دارد .

اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ ، نقش حیاتی در عملکرد  سیستم عصبی مرکزی به ویژه در مراحل بعد از بارداری دارند . این دو اسید چرب برای ورود به غشا سلولی رقابت می‌کنند و در درجه اول از طریق رژیم غذایی به دست می‌آیند . از آنجا که امگا ۶ و امگا ۳ با عملکردهای فیزیولوژیکی مخالف هستند و حالت‌های ضد التهاب را بوجود می آورند ، مصرف متعادل این دو اسید چرب حائز اهمیت است . .

نویسندگان داده‌ها را از ۶۰۰ کودک که در چهار منطقه اسپانیایی زندگی می‌کنند مطالعه کردند. آن‌ها نمونه‌های پلاسما خون و داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرسشنامه ها را که توسط مادران تکمیل شده بود  ،مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند . نتایج نشان داد که در سن ۷ سالگی ، نسبت این دو اسید چرب با تعداد علایم اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی در ارتباط بود . محققان نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که ارزیابی انجام‌شده ممکن است تحت‌تاثیر خطای اندازه‌گیری قرار گرفته باشد زیرا علائم اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی در سنین پایین ممکن است ناشی ازاختلالات رشدی در محدوده نرمال باشد .

" جردی ISGlobal " ، یکی از نویسندگان این مطالعه ، می‌گوید : " این مطالعه به شواهد بیشتری در مورد اهمیت رژیم غذایی در دوران بارداری نیاز دارد . تامین مواد مغذی در طی مراحل اولیه زندگی ضروری است و این برنامه‌ریزی به نوبه خود ، تاثیری بر سلامت مادر و کودک در هر مرحله از زندگی دارد . زیرا رشد مغز فرآیندی طولانی دارد و در برابر ابتلا به هر اختلالی آسیب‌پذیر است . "

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.