کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار کاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • راهکارهای گفتاردرمانی برای رفع اضطراب کودکان در هنگام خواندن
راهکارهای گفتاردرمانی برای رفع اضطراب کودکان در هنگام خواندن

راهکارهای گفتاردرمانی برای رفع اضطراب کودکان در هنگام خواندن

راه حل گفتاردرمانی درباره 5 دلیل اضطراب کودکان در هنگام خواندن 

خواندن به بسیاری از افراد کمک می کند تا لحظات آرامی را تجربه کنند. اما برای بعضی از کودکان خواندن چیزی جز آرامش است، حتی فقط فکر کردن در مورد خواندن می تواند ذهن آنها را مشغول و باعث اضطراب آنها شود.

 

چرا خواندن باعث می شود بعضی از کودکان اینقدر مضطرب شوند؟

در اینجا پنج دلیل رایج اضطراب کودکان در هنگام خواندن بیان شده است :

 

1. ایجاد مشکل در کلمات

خواندن سرگرم کننده نیست وقتی که هر کلمه ای سخت و طاقت فرسا است. صداگذاری کلمات می تواند برای بچه های بزرگتر که همکلاسی های خود قبلاً این مهارت را به دست آورده اند ، استرس زا باشد.

راه حل : توجه کنید زمانیکه کودکان یک کلمه مشکل را به درستی می خوانند آنها را به خاطر اینکار تشویق کنید. نوع صحیح تشویق کودکان می تواند به سمت ترغیب آنها به خواندن مطالب بیشتر پیش برود.

 

2. ندانستن واژگان

کودکان وقتی معنی بسیاری از کلماتی که می خوانند را نمیدانند ناامید می شوند. اگر کودکان ناامید شروع به جلوگیری از خواندن کنند ، این مشکل واژگان می تواند به مرور زمان بدتر شود. کمتر وقت را صرف خواندن میکنند یعنی زمان کمتری در معرض کلمات قرار گرفته و ایده های کمتری برای معانی کلمات جست و جو میکنند.

راه حل : خواندن را با صدای بلند حتی برای بچه های بزرگتر ادامه دهید تا آنها را در معرض کلمات و معانی بیشتری قرار دهید.

کتاب های ساده تری برای خواندن کودکان پیدا کنید. این برای کودکانی که با هجی کردن کلمات و یا نیاز به کمک اضافی در ساخت واژگان خود دارند ، کمک می کنند بسیار مفید است.

 

اگر فکر میکنید کودک شما دچار لکنت زبان یا اختلالات گفتاری است میتوانید از متخصصین گفتاردرمانی کمک بگیرید.

 

3. مشكل در مورد تمرکز روی کلمات

کودکانی که در تمرکز مشکل دارند ممکن است توجه زیادی به آنچه می خوانند داشته باشند و این برای آنها ممکن است سخت باشد. این می تواند درک و پاسخ به سؤالات مربوط به متن را دشوار کند. و این می تواند به احساس نگرانی از خواندن منجر شود.

راه حل : به کودکان خود کمک کنید کتاب هایی را در مورد موضوعات مورد علاقه خود پیدا کنند. کتابداران می توانند در یافتن کتاب هایی با موضوعاتی که برای کودکان در سن کودک شما جالب است اما در سطح خواندن پایین تر نوشته شده اند ، شما را یاری کنند. (این کتاب ها اغلب "کتاب های سطح پایین" شناخته می شوند) بچه ها نیز ممکن است با متن در قالب های مختلف مانند کتاب های گرافیکی بهتر عمل کنند.

 

4. از دست دادن جایگاه خود در صفحه

این مورد نه تنها استرس زا است بلکه می تواند بسیار زمان بر باشد. بعضی از کودکان جای خود را آنقدر از دست می دهند که صفحه ای از متن ممکن است مثل جملات پر از کلماتی باشد که آنها مجبور به شکار کردن هستند.

 

راه حل : به بچه ها خط کش بدهید تا صفحه را نگه دارند تا بدانند خط آنها را در چه موقعیتی قرار دهند. یا یک پنجره کوچک را در وسط کارت صفحه قرار دهید تا به کودکان کمک کنید تا همزمان با چند کلمه تمرکز کنند.

 

5. فکر کردن در مورد نارسایی های گذشته

این مورد اغلب بزرگترین منبع اضطراب خواندن در گفتاردرمانی کودکان است. کودکان به یاد می آورند که هنگام خواندن با صدای بلند ، کلمات نادرست را آهسته بخوانند. آنها نیازی به دانستن جواب یک سؤال خوانده شده ندارند.

آنچه که ممکن است برای دیگران جزئی به نظر برسد ، این است که شکست بزرگی برای خواندن کودکان در حال تلاش باشد. و فکر کردن در مورد شکستهای گذشته می تواند اضطراب در مورد خواندن را افزایش داده و باعث شود کودکان تمایلی به تلاش مجدد نداشته باشند.

راه حل : کودکان را از "برد خواندن" که داشته اند ، بزرگ یا کوچک یادآوری کنید. شاید در هنگام خواندن کلمه ای مشکل به گوش می رسید. از آنها بخواهید توصیف کنند که درباره این کلمات چگونه احساس میکنند. این می تواند به بچه ها کمک کند تا احساس موفقیت را به چالش های جدیدی که با آنها روبرو هستند متصل کنند.

به عنوان مثال ، می توانید بگویید ، "وقتی کلمه بسکتبال را صدا کردید ، به یاد دارید؟ این کلمه جدید بسیار شبیه به این کلمه است. "

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.