کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • روایت داستان در کودکان با اختلال طیف AUTISM
روایت داستان در کودکان با اختلال طیف AUTISM

روایت داستان در کودکان با اختلال طیف AUTISM

توانایی تعریف یک داستان یا توصیف انگیزه‌های شخصیت داستان، نمونه‌هایی از روایت داستان هستند . برای بسیاری از کودکان ، تولید روایت معمولا ً در طول دوران کودکی گسترش می‌یابد . برای افراد دیگر با اختلال زبان گفتاری ( sli ) یا اوتیسم ( ASD ) ، این مهارت می‌تواند دچار اختلال شده باشد . به عنوان بخشی از ارزیابی  ، گفتاردرمانگران ، تولید روایت در کودک را برای ارزیابی مشکلات زبانی و پیش‌بینی توانایی‌های آینده و توانایی‌های سوادآموزی ، مورد ارزیابی قرار می‌دهند .

اهمیت استفاده از تولید روایت در ارزیابی و درمان در مطالعه‌ای که در مجله کانادایی آسیب‌شناسی گفتار – زبان و صداشناسی منتشر شد تاکید شده‌است . این مطالعه تولید روایت را در سه گروه از کودکان ۶ - ۱۰ : یک گروه با sli ، یک گروه با ASD ، و یک گروه از کودکان در حال توسعه ( TD ) مقایسه می‌کند . همانطور که انتظار می‌رفت ، کودکان مبتلا به sli و ASD در اغلب مناطق زمانی که با گروه TD مقایسه شد امتیازات کمتری کسب کردند ؛ کودکان مبتلا به sli و ASD واژه‌های کم‌تر ، جملات کوتاه‌تر و خطاهای گفتاری بیشتر را تولید کردند . علاوه بر این، کودکان مبتلا به ASD به امتیازات کمتری نسبت به افراد مبتلا به sli در برخی مناطق خاص دست یافتند ؛ به طور کلی ، کودکان مبتلا به ASD  جملات بی‌ربط بیشتری را تولید کردند و توصیفات کمتری از حالت‌های ذهنی ارایه دادند.

این پژوهش ها نشان می‌دهد که مشکلات خاصی مانند اشتباهات دستوری که قبلا ً تصور می‌شد در درجه اول با sli مرتبط است ، در نرخ‌های بالاتر در کودکان مبتلا به ASD دیده شد . این اطلاعات می‌تواند کمک کند تا ارزیابی های جامع و دقیق ‌تری دردامنه  از مشکلات زبانی و گفتاری فراهم آورد .

برای خواندن ادامه این مطلب، روی لینک زیر کلیک کنید:

لینک

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.