کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

فواید گفتاردرمانی برای اوتیسم

فواید گفتاردرمانی برای اوتیسم

 

فواید گفتاردرمانی برای اوتیسم

 

اوتیسم یک معلولیت رشدی است که معمولا  قبل از ۳ سالگی ظاهر میشود . اوتیسم بخشی از یک گروه از اختلالات عصبی است که ممکن است شامل ارتباطات ضعیف و نیز اختلالات اجتماعی و مهارتهای شناختی باشد . اوتیسم که به عنوان اختلال طیفی اوتیسم یا ASD شناخته میشود ممکن است با طیف گستردهای از ویژگیها مرتبط باشد . این موارد عبارتند از:

مقاومت در برابر تغییرات در واکنشهای غیرمعمول روزانه و چیزهایی مانند توانایی حسی برای تعامل با محیط افراد مبتلا به ASD میتوانند با هر دو ارتباط کلامی وغیر کلامی مشکلات عمدهای داشته باشند،همچنین تعامل اجتماعی برای آنها ممکن است بسیار سخت باشد . به همین دلایل ، گفتاردرمانی بخش مرکزی درمان برای اوتیسم است . گفتار درمانی میتواند به طیف گستردهای از مشکلات ارتباطی برای افراد مبتلا به اوتیسم بپردازد

.

صحبتهای مشترک و مشکلات ارتباطی با اوتیسم چه هستند ؟

 

اوتیسم میتواند بر گفتار ، توسعه زبان و ارتباطات اجتماعی تاثیر بگذارد .

مشکلات گفتار یک فرد مبتلا به اوتیسم میتواند :

صحبت نکردن ، فریاد ، جیغ ، یا صدای خشن ، یا صحبت کردن در یک حالت موسیقیایی با کلمات هم آوا , رباتیک یا اغلب تکرار آنچه فرد دیگری میگوید به نام (echolalia ) از عبارات و جملات مناسب استفاده میکند اما با لحنی نارسا .

ادامه تحصیل:

حدود یک نفر از سه نفر مبتلا به اوتیسم به مشکل تولید صداهای گفتاری برای ارتباط موثر با دیگران روبروست  .

مشکلات ارتباطی یک فرد مبتلا به اوتیسم میتواند با یک یا چند چالش ارتباط داشته باشد :

دشواری در مهارتهای محاورهای ، که شامل ارتباط چشمی و درک معنای کلمات خارج از متن است ، جایی که آنها بدون آگاهی از معانی بیان میشوند.

تکرار کلمات دیگران به عنوان راه اصلی برای درک معنای کلمات یا زبان خلاق و نمادی .

به دلیل این چالشها ، کودکی که اوتیسم دارد باید  از یادگیری نحوه صحبت کردن شروع کند .کودک همچنین باید یاد بگیرد که چگونه از زبان برای برقراری ارتباط استفاده کند .

این شامل دانستن نحوه برگزاری یک مکالمه میشود . هم چنین شامل تنظیم نشانههای شفاهی و غیر کلامی افراد دیگر است - مانند حالتهای چهره ، لحن صدا و زبان بدنی.

 

فواید گفتار درمانی برای اوتیسم

 

  گفتار درمانی در درمان اوتیسم چه نقشی را ایفا میکند ؟

 

متخصصان کاردرمانی و گفتار درمانی که در درمان مشکلات زبانی و اختلالات گفتاری  وبخش مهمی ازدرمان اوتیسم تخصص دارند میتوانند با غربالگری اولیه و تشخیص افراد در معرض خطر راه را برای کمک به تشخیص اوتیسم و ارجاع به متخصصان دیگر هدایت کنند .

هنگامی که بیماری اوتیسم تشخیص داده شد ، گفتار درمانگران بهترین راهها را برای بهبود ارتباط و افزایش کیفیت زندگی شخص ارزیابی میکنند . در طول درمان ، آسیبشناس مکالمه - زبان نیز با خانواده ، مدرسه و دیگر متخصصان کار میکند . اگر فرد مبتلا به اوتیسم به طور غیر کلامی ارتباط داشته باشد و یا دچار مشکل عمدهای در سخنرانی باشد ، گفتاردرمانگر ممکن است جایگزینهایی را برای آن بیان کند .

روشهای گفتار درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشند :

استفاده از تصاویر به جای کلمات: از تصاویر به جای کلمات برای کمک به کودک استفاده میکنند .

برخی از این روشهای تحقیقاتی بیشتر پشتیبانی میکنند . مطمئن شوید که آنها را به طور کامل با پزشک متخصص زبان و پزشک اطفال  مورد بحث قرار دهید .

تاثیر گفتاردرمانی بر اوتیسم

مزایای گفتار درمانی برای ASD کدامند ؟

گفتار درمانی و کار درمانی می‌تواند باعث بهبود ارتباط کلامی در افراد مبتلا به اوتیسم بشود و که بتوانند توانایی خود را در شکل دادن روابطشان و عملکرد در زندگی روزمره بهبود ببخشند.

هر چه زودتر ، بهتر . اختلال طیفی اوتیسم معمولا ً قبل از ۳ سالگی مشهود است ، و تاخیرات زبان را می‌توان از سن ۱۸ ماهگی تشخیص داد . در برخی موارد اوتیسم می‌تواند به شکل ۱۰ تا ۱۲ ماهگی شناسایی شود . بسیار مهم است که گفتار درمانی را تا جایی که ممکن است زود آغاز کنید تا بیش‌ترین تاثیر را داشته باشد. درمان اختصاصی وغیر اختصاصی می‌تواند به کاهش این ناتوانی در ارتباطات اجتماعی کمک کند .

ادامه تحصیل

با شناسایی اولیه و مداخله توسط کاردرمانگران میتوان مهارت‌های ارتباطی و درک آن‌ها از زبان گفتاری را بهبود بخشید . تحقیقات نشان می‌دهد که کسانی که بیش‌ترین تعداد کلمات را استفاده میکنند اغلب کسانی هستند که بیش‌ترین درمان را دریافت می‌کنند .

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.