کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • همبستگی بین صفات اوتیسمی و ساختار مغز
همبستگی بین صفات اوتیسمی و ساختار مغز

همبستگی بین صفات اوتیسمی و ساختار مغز

اوتیسم و ساختار مغز

برخی ویژگی‌ های اوتیسم با تفاوت آشکاری در ساختار مغز مرتبط هستند ، به گفته دو مطالعه جدید از دوقلوهای همجنس . یکی از مطالعات نشان می‌دهد که دامنه تغییرات به جنسیت فرد بستگی دارد .دخترانی که دارای اوتیسم یا ویژگی‌های اوتیسم هستند ، تفاوت‌های ساختاری در ۱۱ ناحیه مغز را در مقایسه با یک  دوقلوی سالم خواهر نشان می‌دهند . در پسرها ، ویژگی‌های اوتیسم با تفاوت تنها در دو نیم‌کره مغز مرتبط هستند .

همبستگی بین صفات اوتیسمی و ساختار مغز

یافته‌ها ادعا می‌کنند که دختران از لحاظ بیولوژیکی از اوتیسم محافظت می‌کنند .

دانشمندان تفاوت‌های مغزی ساختاری مجزا بین پسران و دختران اوتیسمی پیدا کرده‌اند . اما با بررسی ساختار مغزی در دوقلوهای همسان، Bolte و همکارانش توانستند کنترل ژنتیکی ، سن ، جنس و عوامل محیطی مشترک را کنترل کنند .

محققان دریافتند که دوقلوهای همسان ، زمانی که یکی از دوقلوها اوتیسم دارد ، تفاوت‌های ساختاری را نشان می‌دهند و نشان می‌دهند که عوامل دیگری مثل عوامل محیطی هم وجود دارند .مطالعاتی که در ماه ژانویه منتشر شد نشان می‌دهد که عوامل محیطی نظیر ضربه روحی در هنگام تولد می‌تواند بر ساختار مغز تاثیر بگذارد.

تفاوت‌ های یکسان 

کریستین , استادیار روانشناسی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا , دیویس , که در این تحقیق شرکت نداشت , می‌گوید که این کار نیازمند تکرار در یک نمونه بزرگ‌تر است , اما در راستای این نظریه است که تغییرات زیستی در ویژگی‌های اوتیسم در پسرها کم‌تر از دختران است .

او می‌گوید : " شواهد بیشتری نشان می‌دهد که جنسیت واقعا ً مهم است و شما باید مردان و زنان را به طور متفاوت در نظر بگیرید . 

مطالعات ژانویه همچنین به ریشه‌های ساختار مغز در دوقلوهای یک تخمکی , نگاه کرد . محققان مغز دو جفت دوقلو را که شامل کودکان مبتلا به اوتیسم هستند , بررسی کردند . آن‌ها از یک مدل آماری برای محاسبه تفاوت‌های ساختاری در جفت دوقلوی همسان و برادر استفاده کردند . آن‌ها همچنین تفاوت‌های مغزی بین کودکان اوتیسمی و معمولی را بررسی کردند . این اثر در رشته روانشناسی مولکولی منتشر شد .

ساختار مغز به طور کلی در میان دوقلوها یک‌سان است تا دوقلوهای برادر . اما متغیرهای محیطی بر دو ویژگی ساختاری – ضخامت قشر مخ و حجم فیبرهای عصبی در مخچه – بیشتردر کودکان مبتلا تاثیر می‌گذارند .

استاد راهنمای روانشناسی و علوم رفتاری دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا می‌گوید : " این امر ما را به درک زیست‌شناسی و این ارتباط بین عوامل ژنتیکی و محیطی نزدیک‌تر می‌کند . مک گری می‌گوید که قصد دارد در سال‌های اخیر با دوقلوها سر و کار داشته باشد تا ببیند که آیا همبستگی بین صفات اوتیسمی و ساختار مغز در سنین بعد باقی می‌ماند یا خیر .

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.