کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

نقش کاردرمانی در اوتیسم

نقش کاردرمانی در اوتیسم

نقش کاردرمانی در اوتیسم چیست ؟

 

اختلال طیف اوتیسم ( ASD ) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ذهنی است. طبق گزارش CDC ، حدود یک درصد از جمعیت کودکان جهان دارای اوتیسم هستند .  که شیوع آن ازسال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ افزایش‌یافته است . در حال حاضر ، یکی از هر ۶۸ کودک ASD دارد . در این بررسی ، پسران چهار برابر بیشتر از دختران دارای اوتیسم هستند .

اگرچه درمان دائمی برای اوتیسم وجود ندارد ، اما تشخیص زودهنگام و مداخله می‌تواند به کنترل علائم آن کمک کند . بسیاری از مردم اوتیسمی با استفاده از آخرین متد های کاردرمانی و پزشکی ، قادر به گذراندن یک زندگی عادی هستند . کاردرمانی در درمان اوتیسم بسیار موثر ‌است زیرا در دراز مدت ، می‌تواند  اعتماد به نفس و نیز مهارت‌های اجتماعی و یادگیری  را در کودکان  اوتیسم  بهبود ببخشد .

 

اوتیسم در یک نگاه

 

اوتیسم یک اختلال پیچیده است که بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد ، به ویژه مناطقی که مسئول رفتار اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی هستند . بطور کلی ، این بیماری در حدود سن سه‌سالگی تشخیص داده می‌شود ، که باعث فقدان یا تاخیر در زبان و تکلم، اختلال در تعاملات اجتماعی ، رفتارهای تکراری و علایق محدود می‌شود . علائم اوتیسم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد .

اغلب اوقات ، کودکان اوتیسمی به سختی ارتباط برقرار می‌کنند و در فعالیت‌های روزمره شرکت می‌کنند . آن‌ها در ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر دچار مشکل هستند . برخی از یکپارچه‌سازی های حسی برای بهبود اختلال عملکرد حسی آنها و کیفیت زندگیشان میتواند تاثیر گذار باشد . کودکان اوتیسمی ترجیح می‌دهند به تنهایی بازی کنند ، از ارتباط چشمی اجتناب کنند و کارها را تکرار کنند .

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم قادر به خواندن نشانه‌های اجتماعی و حالات چهره نیستند و ممکن است افکار و احساسات  افراد دیگر را  نتوانند به خوبی درک کنند  . برخی دیگر نمی‌توانند احساسات خود را کنترل کنند، بنابراین به نحوی نامناسب در وضعیت‌های مشخص واکنش نشان می‌دهند . رفتارهای نابهنجار خود زدنی ، کشیدن مو ، گریه کردن، گریه کردن بدون دلیل ، و طغیان خشم در میان کودکان اوتیسمی مشترک است.

خوشبختانه ، این شرایط را می‌توان با موفقیت از طریق فعالیت‌های structured و therapeutic مدیریت کرد . اغلب مداخلات بر روی زبان ، ارتباط ، حسی و مهارت‌های بازی تمرکز دارند . تا کنون ، موثرترین گزینه‌های درمان شامل کاردرمانی حسی شناختی ، آنالیز رفتار کاربردی ( ABA ) و درمان زبان گفتاری است . داروها تنها برای کودکان مبتلا به افسردگی ، بیش‌فعالی ، کمبود توجه یا اضطراب شدید تجویز می‌شوند و هیچ درمان مشترکی وجود ندارد .

 

کاردرمانی  چیست ؟

 

کاردرمانی به عنوان یکی از موثرترین روش ها برای بهبود اختلال طیف اوتیسم شناخته شده‌است . این نوع درمان می‌تواند به کودکان اوتیسمی کمک کند تا رفتارهای عادی را انجام دهند و در مدرسه و زندگی روزمره خود بهتر عمل کنند . اساسا ً، کاردرمانگران مهارت‌های لازم برای مراقبت از خودشان ، ارتباط برقرارکردن، و سازگاری با محیط را به آن‌ها آموزش می‌دهد .

هدف از کاردرمانی، ارتقا عملکرد مستقلانه در تمام مراحل زندگی و پیش‌گیری از معلولیت است . کاردرمانگران بر روی چندین زمینه کلیدی تمرکز دارند ، مانند :

enlightenedپردازش حسی

enlightenedادراک

enlightenedمهارت‌های شناختی

enlightenedمهارت‌های حرکتی بصری

enlightenedافزایش مهارت های حرکتی

enlightenedبهبود تعاملات اجتماعی

enlightenedافزایش اعتماد به نفس       

 

کاردرمانی برای اوتیسم      

 

 کاردرمانگران  از یک رویکرد جامع برای درمان اوتیسم استفاده می‌کنند و توانایی‌های اجتماعی ، عاطفی ، فیزیکی ، شناختی و حسی بیمار را در نظر می‌گیرند . پیشرفت از طریق بهبود نمرات در مدرسه ، پذیرش مسئولیت نقش‌های جدید و رضایت فردی اندازه‌گیری می‌شود . کاردرمانگران هم چنین نقش مهمی در مسیر تشخیص ایفا می‌کنند.

یک جلسه عادی شامل  فعالیت‌های مبتنی بر زمین و بازی‌های جدولی است مانند لگد زدن و پرتاب توپ ، پرش ، دویدن ، و دوچرخه‌سواری همچنین کودکان تشویق می‌شوند که با legos و شکل‌های مختلفی از خمیر، مجسمه‌های کوچک بسازند . این فعالیت‌ها به بهبود هماهنگی ماهیچه‌ها کمک می‌کند و مهارت‌های حرکتی آنها را سرعت میبخشد تا بتوانند استقلال خود را بدست آورند .

 

کاردرمانی می‌تواند به افراد مبتلا به  اوتیسم کمک کند وتغذیه شان را با چالش‌هایی مواجه کند. همچنین از سلامت نوجوانانی که زمانی در کودکی  مبتلا به اوتیسم تشخیص‌داده شده‌اند ، حمایت می‌کند . رویکرد مورد استفاده در کاردرمانی با توجه به نیازهای بیمار متفاوت خواهد بود . 

یک کاردرمانگر می‌تواند عزت‌نفس کودکان اوتیسم را بالا ببرد و به آن‌ها مهارت‌های اولیه زندگی را آموزش دهد و به آن‌ها کمک کند با شرایط جدید وفق پیدا کنن .

بعد از انجام یک ارزیابی ، کاردرمانگر تعیین می‌کند که باید روی چه حوزه‌هایی تمرکز کند . برخی از فعالیت‌ها در کاردرمانی شامل یک رویکرد چند حسی می‌باشند که ممکن است شامل دویدن ، پیاده‌روی ، چرخش به اطراف ، نشستن بر روی یک توپ ورزشی یا ایستادن روی یک پا باشد . یک کودک اوتیسمی که فاقد مهارت‌های حرکتی ظریف است از فعالیت‌هایی بهره‌مند خواهد شد که نیازمند توجه و هماهنگی چشم   ، مانند رنگ‌آمیزی ، نقاشی ، و نواختن آلات موسیقی هستند .

این نوع درمان نه تنها نیازهای حسی کودک را نشان می‌دهد بلکه رفتار آن‌ها را هم شکل می‌دهد . کاردرمانگران ممکن است به والدین کمک کنند و عوامل حواس‌پرتی را دراتاق کاهش دهند ، آن‌ها را تشویق کنید که بین فعالیت‌ها استراحت کنند و یا تکنیک‌های تمدد اعصاب را به آن‌ها آموزش دهید .

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.