کلینیک کاردرمانی آریان

بازی درمانی

  • صفحه اصلی
  • ایده های جدید بازی با کودک با استفاده از وسایل منزل
ایده های جدید بازی با کودک با استفاده از وسایل منزل

ایده های جدید بازی با کودک با استفاده از وسایل منزل

آنچه ما به عنوان والدین کودکان میدانیم و در مورد آن شنیده ایم آن است که کودکان در هرلحظه علاقه دارند بازی کنند ،لذت ببرند و البته تجربه کسب کنند. دقیقا از زمانی که متولد میشوند،بازی دنبال کردن بو و نگاه مادر تا مکیدن بیش از اندازه که حکم لذت جویی را درآن ها دارد تا زمانی که درمدرسه با همبازی های خود مشغول بازی هستند.این دوران ،دوران عجیبی است با قانونی نانوشته که هیچ یک از متخصصین نمیتوانند یک روش مشخص و معلوم برای بازی هرکودک را معرفی کنند.بازی و شیوه انجام آن در هر کودک انسان متفاوت و میزان لذت بردن کودک هم از انها متفاوت است اما همه دریک امر مشترک هستند و آن این که همه کودکان علاقه دارند همیشه بازی کنند .

 

کاردرمانی کودکان با استفاده از بازی

 

رشته کاردرمانی بازی را به عنوان یکی از عملکرد های کاری و روزمره کودک و به عنوان نشانه ای از رشد و تکامل صحیح کودک معرفی میکند. درواقع بازی در کاردرمانی ،باید جزئی از فعالیت های  روزمره زندگی کودک باشد ونه به عنوان یک سرگرمی و یک برنامه جدا و خاص.این بدان معنا است که والدین باید بتوانند در هرلحظه با بی ربط ترین وسایل موجود در اطراف خود که بیشتر هم وسایل منزل است،با کودک خود بازی کنند و یا او را به سمت بازی کردن صحیح با آنها هدایت کنند.این شیوه از بازی کردن، با کودکان فواید بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به کاهش هزینه ها،کاهش اتلاف انرژی و زمان،تجربه های عملکردی در کودکان و البته تقویت مهارت های روزمره زندگی که برای زندگی مستقلانه آنها در آینده مفید خواهد بود،اشاره نمود.

برای آشنایی بیشتر والدین عزیز چندمورد از وسایل بازی در منزل را در ذیل ذکر میکنیم:

۱.توپ

توپ وسیله ای جدا نشدنی ازوسایل بازی کودک و حتی بزرگسالان است .در باب فواید بازی با توپ مقالات تحقیقی زیادی نوشته شده اند که فقط یک مورد از فواید آن تقویت هوش فضایی و مهارت ارتباطات فضایی در کودکان است که در آینده منجر به علکرد بهتر حافظه کاری کودک و درنهایت عملکرد اجرایی بهتر کودک در بین همسالان خود خواهد شد.

۲.آیینه

این وسیله میتواند کودک را تاحد ممکن با اعضای بدنش آشنا کندو مهارت تصور بدنی را در وی تقویت کند که خود منجربه ایجاد انگیزه برای حرکت و ترسیم در کودک خواهد شد.

۳.ظرف های پلاستیکی برای مخلوط کردن غذا

در اینگونه ظرف ها میتوان از توپ ها یا تیله ها یا اسباب بازی های کوچک استفاده کرد که کودکان کوچکتر گرفتن و رها کردن،چیدن،داخل و خارج وبسیاری از مهارت های شناختی را تجربه خواهند نمود.

 

کاردرمانی کودکان در بازی با کودک با استفاده از وسایل منزل

 

۴.ظروف پلاستیکی جایخی

اینگونه وسایل نیز میتواند برای طبقه بندی اشکال،مفاهیم و رنگ ها مورد استفاده باشد.

۵.سبد رختشویی

وسیله خوبی برای کودک به منظور انتقال وزن و نیرو از لگن به دستان و شروع خزیدن –دراز  کردن دست ها و حرکت رو به جلو خواهد بود.

۶.کارتن های خالی

از این وسیله میتوان برای انواع خانه سازی ها و بازی های جالب حرکتی استفاده نمود.

۷.رشته های رنگی کاموا

برای تقویت مهارت های ظریف و مهارت های حسی کودک مورد استفاده خواهد بود

 به هرحال بازی و بازی کردن امری است که اززندگی انسان ها جدانشدنی خواهد بود و بسیاری از مشکلات رفتاری و حتی جسمانی مشاهده شده در بین کودکان به دلیل کیفیت و کمیت نامناسب بازی درکودکان می باشد که درجوامع مختلف مسئولین باید در برنامه های خودشان به صورت کلان به این مقوله مهم بپردازند.

 

تالیف:

مجید نعیمی

کارشناس ارشد کاردرمانی

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.