کلینیک کاردرمانی آریان

اوتیسم

علل ابتلا به اختلال اوتیسم

علل ابتلا به اختلال اوتیسم

 

اوتیسم یک طیف از اختلالات است که علت دقیق آن مشخص نیست .ممکن است چندین عامل  در بوجود آمدن اختلالات طیفی اوتیسم ( ASD ) دست داشته باشند.به نوعی میتوان گفت عوامل ژنتیکی می‌تواند با عوامل محیطی تعامل داشته باشد. اما به دلیل پیچیدگی این اختلال و هم بدلیل همپوشانی علایم هر فرد اوتیسمی , مشخص کردن علت دقیق آن مشکل است .

 

ژن‌ها و محیط

 

در پژوهش های اخیر چندین ژن مستعد شناسایی شده اند که بنظر میرسد خطر  ابتلا به اوتیسم را افزایش می‌دهند . محققان معتقدند که این ژن‌های خاص با عوامل محیطی خاصی در تعامل هستند. قرار گرفتن در معرض عوامل  ریسکی محیطی نظیر عوامل عفونی یا عوامل شیمیایی ( از جمله مواد سمی و محیطی ) در دوران بارداری می‌تواند باعث اوتیسم شود .حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد دارای یک علت ژنتیکی مشخص  و دیگر اختلالات مادرزادی نظیر سندرم شکننده ایکس ، Tuberous Sclerosisو سندرم Angelman هستند .

 

عوامل ژنتیکی

پژوهشها  نشان می‌دهند که ممکن است تقریبا به اندازه ۱۲ ژن در کروموزوم‌های مختلف درابتلا به اختلال طیف اوتیسم دخالت داشته باشد .برخی از ژن‌ها ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را در افراد افزایش  دهند  به این ژن ها، حساسیت می‌گویند در حالی که برخی از ژن‌ها با تغییرات یا جهش‌های ژنتیکی ممکن است موجب علائم خاصی نشوند و یا شدت نشانه‌ها را کاهش یا افزایش دهند .برخی دیگر از شرایط ژنتیکی نیز خطر اوتیسم را افزایش می‌دهد . حدود ۱۰ درصد از کودکان اوتیسمی نیز شرایط ژنتیکی دیگری مثل سندرم ایکس شکننده ، sclerosis Tuberous ، سندروم دان و دیگر اختلالات کروموزومی را دارند .

 

ویروس‌ها و عفونت‌ها

 

طی مطالعات گسترده هیچ ارتباطی میان واکسن MMR و اوتیسم مشاهده نشده است . مطالعات UNH نشان می‌دهد که چگونه پروتین جهت‌دار جنسیتی ممکن است در اوتیسم نقش بازی کند . تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که همانند عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی نیز مثل ویروس‌ها ممکن است در ایجاد اوتیسم نقش داشته باشند . عفونت ممکن است بر جنین در رحم مادر تاثیر بگذارد. عفونت های مربوط به رشد اوتیسم شامل encephalitis ناشی از سرخک ، سرخجه مادرزادی ، ویروس هرپس ، اوریون ، varicella ، cytomegalovirus و ویروس Stealth است . ویروس Rubella اولین علت شناخته‌شده اوتیسم بود . بعدا ً مشخص شد که ویروس‌های سرخک و سرخجه می‌توانند باعث التهاب encephalitis شوند که در نتیجه منجر به اوتیسم می‌شود .

 

اختلالات دیگر

 

تعداد کمی از کودکان نارس  و یا  کودکانی که با وزن کم متولد میشوند در معرض خطر ابتلا به ASD هستند. حدود ۳۵ % افراد مبتلا به اوتیسم اختلالات دیگری مانند افسردگی ، اختلال احساسی دو قطبی ، اسکیزوفرنی ، syndrome ، tics ، صرع ، عملکرد تیروئید  ، سندرم داون و فشار خون بالا دارند .

اختلالات متابولیک  دیگری مثل phenylketonuria ( PKU ) یا histidinemia ، the - Kleffner و  Rett و انواع اختلالات دیگر که بر توسعه و عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند نیز در کودکان اوتیسم وجود دارد . سندرم های  ژنتیکی مانند سندرم ایکس شکننده ، سندرم Angelman ، پایین ، ادواردز و Klinefelter همراه با ژنوتیپ XXY همراه هستند ، ممکن است خطر اوتیسم را طبق برخی مطالعات افزایش دهند .

 

نتیجه گیری

 

این احتمال وجود دارد که اوتیسم بیش از یک دلیل داشته باشد . در حالی که ژن‌های ناقص ممکن است نقش مهمی ایفا کنند ، ظهور و شدت شرایط اغلب به عوامل دیگری نیز بستگی دارد . برخی از این موارد ممکن است سن  والدین ،  التهاب مغز ، سیستم ایمنی معیوب  ، پاسخ  سیستم ایمنی مادر به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی ، تولد زودرس ، آنسفالیت در کودک بعد از تولد ، یا سموم محیطی باشد .

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.