کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • طبقه بندی اختلال اوتیسم -کاردرمانی در اوتیسم
طبقه بندی اختلال اوتیسم -کاردرمانی در اوتیسم

طبقه بندی اختلال اوتیسم -کاردرمانی در اوتیسم

اوتیسم یکی از پنج اختلال فراگیر رشدی است که با ویژگی ها ی مانند ناهنجاری‌ در تعاملات اجتماعی و ارتباطی، علایق محدود رفتارهای بسیار تکراری شناخته میشود.اوتیسم دارای دامنه وسیعی از شدت و علایمی است که اغلب برای طبقه‌بندی اختلالات طیف اوتیسم استفاده می‌شود . همه ی  سندرم‌های اوتیسم  با یکدیگر متفاوت هستند . برای مثال افراد مبتلا به سندروم داون , تاخیر قابل‌توجهی دررشد زبان ندارند .خود اوتیسم اغلب " اختلال اتیسم " , " اوتیسم کودکان " یا " اوتیسم کودکانه " خوانده می‌شود . در برخی افراد , اوتیسم ممکن است تنها به عنوان یک معلولیت ذهنی خاموش یا آشکار باشد در حالی که در برخی دیگر حرکات تکراری مانند تکان‌های دست و تکان خوردن وجود دارد .

 

تشخیص اوتیسم

اوتیسم معمولا ً در کودکان در سن دو سالگی تشخیص داده می‌شود . با این حال تشخیص این بیماری با افزایش سن می‌تواند سختت ترباشد گرچه برخی افراد مبتلا به  اوتیسم  بدون اینکه  اختلال آنها تشخیص داده شود بزرگ می‌شوند .

 

انواع اوتیسم

" اوتیسم کلاسیک "

اوتیسم گاهی اوقات به عنوان  اوتیسم کلاسیک شناخته می‌شود  که به عنوان تاخیرهای مهم زبانی , چالش‌های اجتماعی _ارتباطی و رفتارهای غیر معمول بیان می‌شود .

این سندرم بیشتراز اوتیسم کلاسیک است زیرا در آن چالش‌های اجتماعی و رفتارهای غیر معمول وجود دارد . ممکن است هیچ مشکل زبانی یا ناتوانی هوشی وجود نداشته باشد . با این حال , برخی از حوزه‌های توسعه زبان ممکن است تحت‌ تاثیر قرار گیرند . آن‌ها معمولا ً مشکلاتی با درک طنز یا اشکال گفتار دارند . برخی کودکان مهارت‌های خاصی در زمینه منطق , حافظه و خلاقیت مانند ریاضی , علوم کامپیوتر و موسیقی دارند .

کاردرمانی در اوتیسم

" اوتیسم نابهنجار "

این افراد برخی از معیارهای اختلال طیف اوتیسم را برآورده می‌کنند, اما نه همه آن‌ها را . علایم ممکن است کمتر و ملایمتر باشد  و ممکن است فقط چالش‌های اجتماعی و ارتباطی  را در بربگیرد .کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات دیگری مانند اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی ، سندرم تخمدان پلی ( اختلال هماهنگی رشدی ) , اختلال هماهنگی رشدی ( اختلال هماهنگی رشدی ) داشته باشند .

 

"اوتیسم غیرفعال"

اوتیسم هم می‌تواند به اوتیسم غیرفعال تقسیم شود . اوتیسم با عقب‌ماندگی ذهنی شدید یا عمیق و یا یک ویژگی مادرزادی مانند بیماری اسکلروزیس در ارتباط است . به عنوان مثال , مبتلایان به سندروم داون . اما این سندرم با سایر سندرم‌های اوتیسم متفاوت است چرا که این افراد درک شناختی بیشتری نسبت به  مبتلایان به اوتیسم دارند . تشخیص اوتیسم براساس از دست دادن زبان و یا مهارت‌های اجتماعی است , که مخالف شکست در پیشرفت است, به طور معمول از 4 / 6 تا ۶ ماهگی . این می‌تواند یک نوع خاص باشد . علاوه بر تشخیص زیرگروه‌های فردی با آزمون‌های مبتنی بر مصاحبه , آزمون‌های دیگر نیز مفید هستند . فناوری‌های جدیدتر مانند FMRI می‌توانند به شناسایی زیرگروه‌های مرتبط با بیولوژیکی که می‌توانند در اسکن مغزی مشاهده شوند , کمک کنند .

 

 

لینک منبع

 

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.