کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

گفتاردرمانی و اختلالات گفتاری

گفتاردرمانی و اختلالات گفتاری

 

 

افرادی که از ناتوانی‌های یادگیری رنج می‌برند ، ناتوانی‌های یادگیری ،شامل ناتوانی در صحبت کردن، خواندن ، هجی کردن و نوشتن است. زمانی که توانایی برقراری ارتباط ، دچار ضعف میگردد ، چه به صورت کلامی و چه ب صورت غیرکلامی ،گفتاردرمانی می‌تواند مفید باشد .

متاسفانه ، گاهی اوقات تشخیص ناتوانی یادگیری در حیطه ی زبان با تاخیر روبرو میشود به خصوص زمانی که با فقدان هوش یاکند ذهنی  اشتباه گرفته شود نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان معمولا ً با اشکال زبانی ، از جمله نوشتاری و گفتاری ، دچار مشکل هستند . این مشکلات در دوران کودکی رخ می‌دهند ، زمانی که کودک قادر به تولید توانایی‌های گفتاری و نوشتاری مناسب نیست .

 

برخی علائم مشترک از ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان عبارتند از :

 

  • ناتوانی در یادگیری الفبا
  • اختلال در تطبیق دادن کلمات با صدای صحیح آن
  • اختلال به هم ریختنگی حروف برای هجی کردن کلمات و / یا ادا کردن کلمات
  • عدم توانایی درحفظ کردن آهنگ‌ها و یا شعر خواندن در کودکان
  • اختلال درادراک آنچه که خوانده می‌شود یا به یاد آوردن واژگان جدید
  • بی‌کفایتی در ارتباط چه به صورت شفاهی و چه کتبی
  •  اختلال در گفتن از سمت چپ به راست
  •   اختلال برای گفتن زمان
  • اختلال در یادگیری اعداد و مهارت‌های ریاضی

یک ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان  برای درمان به یک آسیب ‌شناس گفتاری و گفتاردرمانگر نیاز دارند که قادر به انجام یک ارزیابی تخصصی خواهند بود شایان ذکر است روش های ارزیابی با توجه به سن فرد متفاوت خواهد بود .

گفتاردرمانی کودکان

 

معلولیت‌های یادگیری براساس زبان و درمان

 

اختلالات یادگیری زبانی به نوع معلولیت ، شدت ناتوانی ، توانایی‌ها و مشکلات خاص فرد و سن فرد بستگی خواهد داشت .  گفتاردرمانی ممکن است به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی توصیه شود . آنچه در واقع در جلسات گفتار درمانی رخ می‌دهد به تعدادی متغیر وابسته است ، از جمله طول زمان جلسه ( معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ) ، مکان جلسه ، چه جلسه خصوصی باشد یا شامل یک گروه هم سن باشد . چیزی که در تعیین محتوای یک جلسه گفتاردرمانی مهم است ، مشکلاتی است که فرد با آن مواجه است . برای مثال ، افرادی که دچار اختلال هستند ، احتمالا ً درگیر فعالیت‌های مربوط به موسیقی ، کف زدن و یا قافیه سازی می‌شوند . افرادی که با درک کردن یک خط  یا درک معنای یک بند یا داستان مشکل دارند در طول جلسات گفتاردرمانی بر روی این مهارت تمرین خواهند کرد .

میزان اثربخشی گفتاردرمانی در اختلالات یادگیری زبانی ، برای هر فرد متفاوت خواهد بود . مشاور یا آسیب‌شناس گفتاردرمانی در جلسات درمان ،قادر به ارائه انواع روش ها برای افزایش پیشرفت و بهبود در نشانه های افراد با اختلالات یادگیری خواهد بود .

گفتاردرمانگران قادر به ارائه انواع روش های درمانی برای بهبود انواع ناتوانی‌های یادگیری زبانی و گفتاری خواهند بود .

 

 

لینک منبع

 

 

 

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.