کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • اختلالات زبانی چیست ؟گفتاردرمانی کودکان
اختلالات زبانی چیست ؟گفتاردرمانی کودکان

اختلالات زبانی چیست ؟گفتاردرمانی کودکان

 

اختلال زبانی نوعی اختلال است که در آن فرد نمیتواند کلمات درست را پیدا کند و هنگام صحبت جملات را واضح بیان کند. افراد با اختلالت زبانی می‌ توانند درک کنند که افراد دیگر چه می‌ گویند اما برای بیان افکار خود دچار ناتوانی هستند. ممکن است متوجه شوید که دایره لغات کودک شما خیلی محدود و ساده ، جملات او کوتاه  و از لحاظ گرامری ناقص هستند در حالیکه همسالان او براحتی صحبت میکنند .  ممکن است کودک شما در مکالمه مشکل داشته باشد واز جملات دو کلمه ای استفاده کند و برای پاسخ دادن به سوالات ساده دچار مشکل باشد .

مهم است که والدین بدانند که اختلال زبانی مشابه یک مساله شنوایی یا اختلال گفتاری نیست . کودکانی که اختلالات زبانی دارند معمولا ً هیچ گونه اختلالی در شنیدن یا تلفظ کلمات ندارند . چالش آن‌ها تسلط و استفاده از قواعد زبان ، مانند دستور زبان است . بدون درمان ، مشکلات ارتباطی آن‌ها ادامه خواهد یافت و ممکن است منجر به مشکلات عاطفی شود. کاردرمانی میتواند روش درمان مناسبی برای این اختلال باشد

 

انواع اختلالات زبانی

 

سه نوع اختلال زبان وجود دارد .

اختلال زبانی Receptive  : شامل دشواری در درک آنچه دیگران می‌گویند و به نوعی ناتوانی در بیان ایده‌ها میباشد.

اختلال زبانی receptive و expressive : شامل ناتوانی در استفاده از زبان گفتاری می‌شود .

 اختلال زبانی اکتسابی : مانند aphasia ، تنها بعد از آن که فرد یک بیماری عصبی یا جراحت داشته باشد ، ظاهر می‌شود .

 

گفتاردرمانی کودکان

 

اختلالات زبانی چیست ؟

 

متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی موجب اختلال در زبان می‌شود . بیشتر این تحقیقات بر روی مقوله یی از اختلالات زبانی و اختلالات گفتاری متمرکز شده‌است . این تحقیق که بصورت گسترده صورت گرفته است ، برخی علل ممکن را موارد زیر می‌دانند ، مانند :

 

  • ژن‌ها و وراثت : تحقیقات نشان داده‌است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلال گفتار و اختلال زبانی ، در سوابق خانوادگی خود این شرایط را دارند .

 

  • پیش از تولد : برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زمانی که یک زن در دوران بارداری اسید فولیک تزریق می‌کند ، نوزاد او به احتمال کمتری دچار مشکلات زبانی شدید خواهد شد .

 

  • شرایط دیگر : اختلال طیفی اوتیسم ، سندرم داون ، ناتوانی‌های ذهنی و تولد زودرس ممکن است باعث اختلالات زبانی شود .

 

علائم اختلالات زبانی چیست ؟

 

اختلال در ارتباط شفاهی شایع‌ترین نشانه‌های اختلالات زبانی هستند . روشن نیست که نشانه‌هایی در کودکی وجود دارد که ممکن است منجر به افزایش خطر شود . موسسه ملی توسعه کودکان و کودکان NIDCDدر حال حاضر در یک مطالعه سرمایه‌گذاری می‌کند که نوزادان را برای اختلال زبانی خاص و اختلالات طیف اوتیسم تا ۳ سالگی دنبال خواهد کرد تا بتوانیم به زودی اطلاعات بیشتری داشته باشیم .

 

  • یک دایره لغات محدود در مقایسه با کودکان همسن خود دارد
  • ناتوانی در یادگیری واژگان جدید
  • عدم استفاده از واژه‌های کلیدی یا استفاده نادرست از آن
  • استفاده مکرر از عبارت‌های خاص
  • ناتوانی در ارتباط  و افکارمآیوس
  • می‌تواند کلمات و صداها را تلفظ کند ، اما جملات اغلب غیرمنطقی هستند .
  • استفاده محدود از ساختارهای مختلف زبانی

 

چه مهارت‌ هایی توسط اختلالات زبانی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند ؟

 

اختلالات زبانی می‌توانند برمهارت های  کودکان اعم از اجتماعی و تحصیلی ، تاثیر بگذارند . در اینجا چند مثال آورده شده‌است .

 

مهارت‌های اجتماعی : درک آنچه دیگران می‌ گویند و بیان خود از طریق کلمات به کودکان کمک می‌کند تا روابط را شکل دهند. زمانی که کودکان نمی‌توانند به طور واضح ارتباط برقرار کنند ، ممکن است تلاش کنند بخشی از یک گروه دوستانه واجتماعی شوند و در صورت عدم موفقیت  ممکن است ترجیح دهند تنها باشند و ازمحیط های اجتماعی دورشوند همچنین ممکن است هدف افراد قلدر قراربگیرند و کتک بخورند چون نمی‌توانند مشکل را به صورت کلامی حل کنند .

مبارزات آکادمیک : برخی تحقیقات نشان می‌دهند که کودکانی که اختلالات زبانی دارند ممکن است توانایی خواندن را داشته باشند اما برخی از کودکان نیز به دلیل واژگان محدود و درک ضعیف دستو زبان با نوشتن دست و پنجه نرم می‌کنند .

 

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.