کلینیک کاردرمانی آریان

اختلال بیش فعالی

  • صفحه اصلی
  • اثربخشی کاردرمانی در اختلال کمبود توجه بیش‌ فعالی
اثربخشی کاردرمانی در اختلال کمبود توجه بیش‌ فعالی

اثربخشی کاردرمانی در اختلال کمبود توجه بیش‌ فعالی

 

 

با افزایش روز افزون استفاده از فست فود ها و مواد غذایی ناسالم و مصرف مواد مخدر , تعداد کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در حال افزایش است . در واقع مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها به این مساله اشاره می‌کنند که تعداد کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی در سالهای اخیر در مقایسه با کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه /بیش‌فعالی در سالهای گذشته بیشتر است. افزایش آگاهی عمومی نسبت به این اختلال ممکن است به افزایش آن نسبت داده شود .

 

" ساندرا دی " , مدیر برنامه کودکان در انجمن کاردرمانی آمریکا , توضیح داد که کاردرمانگران در هنگام کار با بیماران سه چیز مهم را در نظر می‌گیرند : فرد , محیط او و فعالیت‌های او .    وی گفت : " نقش کاردرمانی به مردم کمک می‌کند در فعالیت های روزانه شرکت کنند و فعالیت های مناسب را انتخاب کنند . کاردرمانگران به سلامت ذهنی و جسمانی افراد اهمیت میدهند. "

یک رویکرد جامع اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی به کاردرمانی برای به کودک درجهت یادگیری مهارت‌های روزانه کمک میکند تا درفعالیت های خانه و مدرسه شرکت کند . کاردرمانگران می‌توانند کودکان را ارزیابی کنند .مشکل تمرکز, بی‌توجهی ,عدم به اتمام رساندن فعالیت‌ها , صحبت کردن مداوم و جنب و جوش ،برخی از نشانه‌های کلاسیک کسی است که اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی دارد .ساندرا دی تصدیق میکند که نقش پدر و مادر در کمک به شناسایی کودکانی بیش فعال بسیارحائز اهمیت است . امروزه پدر و مادرها مخصوصا والدین با تحصیلات بالا بهتر میتوانند به کودکان خود درجهت افزایش تمرکزکمک کنند  خود به آن‌ها نیاز دارند.

او گفت : سیستم مدرسه , یک محیط آموزشی پویا است . جایی که ما واقعا ً از کودکان و تیم‌های آموزشی حمایت می‌کنیم و می‌توانیم روش‌هایی را شناسایی کنیم که محیط‌ها را برای حمایت از آن کودکان و دسترسی به یادگیری آن‌ها آماده کنیم . واینکه توانایی در تمرکز واقعا ً در عملکرد اجرایی آن‌ها رخ می‌دهد یا خیر بزرگ‌ترین چیزی است که ما به آن اهمیت می‌دهیم.

کاردرمانی در بیش فعالی

 

بازی با نقاط قوت هر کودک

دادن دستورهای اختصاصی و دقیق به دانش آموزان می‌تواند یک روش مهم  دربهبود توجه باشد . او گفت : " چیزی که ما درباره کودکان با اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی می‌دانیم این است که آن‌ها واقعا ً به آموزش و تکنیک‌های صریح نیاز دارند . آموزش دادن به کودکان برای انجام کاری و دادن مکانیزمی برای تمرین و استفاده از آن مهارت‌ها ،رویکرد درمانی است که من فکر می‌کنم در آموزش به آن نیاز اساسی داریم"

توانمندسازی کودکان برای گرفتن مالکیت آن‌ها می‌تواند به حذف کلاله و دیگر حساسیت‌ ها کمک کند . وی توصیه می‌کند که کاردرمانگران و والدین کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی روی نقاط قوت و توانایی‌های کودک تمرکز کنند و یاد بگیرند که زمان‌هایی را که به بهترین نحو برای مطالعه و تکالیف مدرسه و زمان‌هایی که استراحت نیاز است , تشخیص دهند .

 

چگونه کاردرمانی به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی کمک می‌کند ؟

 

کودکانی که اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی یا ADHD دارد اغلب با حفظ تمرکز در قسمت های خاص، برای زندگی روزمره  و در رسیدن به پتانسیل کامل خود فعالیت می‌کنند . اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی  با توجه به تاثیر اختلال در یادگیری ، کودکان با اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی معمولا ً بیش‌فعالی ، و مهارت‌های عملکرد اجرایی ضعیف را نمایش می‌دهند .  این مشکلات می‌تواند در موفقیت کودک در مدرسه ، روابط و عزت‌نفس بیشتر تاثیرگذار باشد .کاردرمانگران اغلب با کودکان کار می‌کنند تا به آن‌ها در توسعه فعالیت خود – رعایت مقررات و مهارت‌های عملکرد اجرایی کمک کنند . با آموزش استراتژی‌های خاص به این کودکان برای عبور ازاین حوزه‌ چالش برانگیز، کاردرمانگران به آن‌ها قدرت می‌دهند تا با هدف قرار دادن دو حوزه مهم ، مستقل شوند :

خود  :  این مهارت به توانایی فرد برای شناسایی و تنظیم سطح هشیاری اشاره دارد . درک توانایی آنها برای توجه , ایمن بودن  و تعامل با دیگران چیزی است که اغلب به طور طبیعی برای بزرگسالان اتفاق می‌افتد . وقتی خسته می‌شویم و تلاش می‌کنیم دریک جلسه طولانی بمانیم , بسیاری از ما تصمیم می‌گیریم تا سطح هشیاری مان را با نوشیدن قهوه و یا جویدن درپوش خودکار افزایش دهیم . برای برخی از کودکان , از جمله بسیاری از آن‌ها که اختلال کاستی توجه / بیش‌فعالی دارد , کنترل بدن دشوار است و نیاز به کمک دارند تا بدن خود را کنترل کنند و استراتژی‌های مناسب برای کمک به آن‌ را انتخاب کنند .

کارکرد اجرایی  : کودکان با اختلال کم‌توجهی /بیش‌فعالی معمولا ً در مهارت‌های اجرایی مثل سازماندهی وظایف ، حل مساله و مدیریت زمان دچار مشکل می‌شوند . کاردرمانگران با کودکان و خانواده‌هایشان کار می‌کنند تا دریابند این چالش‌ها چگونه بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر می‌گذارد .

 سپس کاردرمانگران به دو روش به آنها کمک میکنند:

 کمک به کودک برای ایجاد توانایی آن مجموعه ازمهارت‌ها

 کار کردن با خانواده برای ایجاد متدهایی که بر نقاط قوت کودک تاکید می‌کند .

اگر شما در مورد پیروی کودک خود برای انجام مقررات یا مهارت‌های اجرایی نگران هستید ، یک ارزیابی با یکی از کاردرمانگران حرفه‌ای برای ایجاد بهترین مسیر برنامه‌ریزی کنید .

 

 

 

لینک منبع

 

 

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.