کلینیک کاردرمانی آریان

اختلالات یکپارچگی حسی

  • صفحه اصلی
  • اختلال پردازش حسی چیست ؟کاردرمانی حسی چه میگوید؟
اختلال پردازش حسی چیست ؟کاردرمانی حسی چه میگوید؟

اختلال پردازش حسی چیست ؟کاردرمانی حسی چه میگوید؟

انسان ها در طول روز اطلاعات زیادی را با حواس خود دریافت و پردازش می‌کنند . این پردازش اطلاعات در افراد با اختلالات اوتیسم و اختلالات حسی متفاوت است. این اطلاعات حسی چه  صدا باشد وچه لذت بصری. ما از ۵ حس بینایی ، بو ، لمس ، صدا و چشایی آگاه هستیم  . اما آیا شما می‌دانید که ۲ حس دیگر نیز وجود دارد:

Proprioception )  (  آگاهی بدن یا مکان یابی فرد :  در مفاصل و ماهیچه‌ها ، گیرنده‌های هستند که تشخیص میدهند بدن در کجا و چه فضایی قرار دارد .

(vestibular)   : گیرنده‌های vestibular که در گوش درونی قرار گرفته‌اند ،به  مغز اطلاعاتی در مورد حرکت بدن میدهند.

 

تشخیص اختلالات پردازش حسی در کودکان

 

اختلال پردازش حسی SPD یک نوع  اختلال عصب‌ شناختی‌ است که در تمام حس های بدن چه بینایی و چه شنوایی و ... اختلال ایجاد میکند. اگر کودک مشکلاتی در پردازش اطلاعات حسی از دنیای اطراف خود داشته باشد ، رفتار آن‌ها ممکن است به روش‌های زیادی تحت‌تاثیر قرار گیرد . آن‌ها به احتمال کمتری قادر به دستیابی به پتانسیل کامل خود هستند، تعاملات اجتماعی ، فعالیت‌های خانوادگی ، تفریحات مانند شنا ، تعطیلات یا رفتن به سینما را بسیارمشکل میبینند . برخی از اختلالات پردازش حسی که ممکن است در کودک شما وجود داشته باشد :

 

کاردرمانی حسی در اختلالات پردازش حسی

مشکلات لامسه (Tactile)

 

این مشکل ممکن است از طریق نفرت از دست‌های چسبناک یا کثیف به نمایش گذاشته شوند ، نمی خواهند کفش و جوراب به تن کنند ، به لمس سطوح و پارچه‌های خاص علاقه ندارند، به شستن یا شانه زدن موهای خود تمایلی ندارند ، از خوردن غذاهای بافت دار خوششان نمی آید  .

Proprioceptive

حس حرکت و موقعیت جسم است . گاهی اوقات به عنوان " حس ششم " توصیف می‌شود . بوسیله نورون‌های حساس به طور خودکار کنترل می‌شود .

مشکلات  حرکتی (vestibular)

آن‌ها ممکن است از حرکت مانند چرخش یا نوسان یا ترس از ارتفاع اجتناب کنند ، یا ممکن است کاملا ً متضاد این احساسات باشند و در هر فرصت درگیر این فعالیت‌ها شوند.

مشکلات شنوایی

این شامل حساسیت بیش از حد به صداهای بلند است .کودکانی که تحت واکنش به ورودی شنوایی قرار دارند ممکن است به نظر برسد که به دنیای خود توجه ندارند ، به عنوان مثال ، هنگامی که نام آن‌ها خوانده می‌شود ، توجه نمی‌کنند .
 

 

یک کاردرمانگر چگونه می‌تواند به اختلال پردازش حسی کمک کند ؟

 

یک کاردرمانگر می‌تواند به شناسایی اختلالات حسی و چگونگی پردازش اطلاعات حسی کمک کند . وقتی مشکل تشخیص داده شد , راهبردها و تکنیک‌ها برای رسیدگی به آن‌ها اجرا می‌شوند . هدف کاردرمانی , دادن راهکارهای مناسب درمانی  در یک روش فعال, معنادار و سرگرم‌کننده است . در طول جلسات کاردرمانی , مشاور، کودک را از طریق فعالیت‌های سرگرم‌کننده هدایت می‌کند تا کودک دائما ً به چالش کشیده شود .

درمان هر مشکل هرگز یک رویکرد یک هفته‌ای نیست , برای اینکه این روش ها موثر واقع شود , باید یک رویکرد ترکیبی از مدرسه , خانه و جلسات کاردرمانی  ایجاد شود . مشاور کاردرمانی در یک رویکرد یکپارچگی حسی با آنها در خانه کار خواهد کرد تا چالش‌های حسی کودک را شناسایی کند و با تکنیک‌ها و استراتژی‌ها به بهبود روند درمان بپردازد.

 

اطلاعات بالینی بیشتر در مورد اختلال پردازش حسی

 

برس چه کار می‌کند؟

این می‌تواند یک ابزار قدرتمند به ویژه برای آن دسته از کودکانی باشد که با لمس کردن مشکل دارند .  کاردرمانگران با آموزش تکنیک‌های مسواک زدن ، خارش ، پوشیدن جوراب و لباس برای ایجاد فشارعمیق حسی در جهت بهبود نشانه های این اختلال هستند.

رژیم غذایی چیست ؟

کاردرمانگر ممکن است تنها یک یا دو ساعت در هفته برای این افراد جلسات کاردرمانی تشکیل بدهد و یک رویکرد یکپارچگی حسی را در طول روز در خانه و مدرسه  انجام دهد. اغلب " رژیم‌های حسی " برای ایجاد یک برنامه مفصل از درمان‌های خاص برای کودک و نیازهای حسی آن‌ها ارائه می‌شوند .

چه تجهیزاتی می‌توانند به کودکی با اختلال پردازش حسی کمک کنند ؟

استفاده از خانه یا کلاس و ایجاد فضاهای ساکت و کاهش درهم‌ریختگی های بصری توصیه میشود.

 

 

 

 

لینک منبع

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.