کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

 لگو درمانی در کودکان اوتیستیک  (۱)

لگو درمانی در کودکان اوتیستیک (۱)

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب به چند چیز علاقه دارند . کاردرمانگران سال‌ ها تلاش می‌کنند تا به کودکان کمک کنند مهارت‌ هایی مانند همکاری ، برقراری ارتباط و تفکر نمادین را بیاموزند . حالا ، گروهی از محققان دریافته اند که اسباب‌بازی‌های مانند لگو یک ابزار بسیار مفید برای درمان اوتیسم هستند و یک راه عالی کاردرمانی برای کمک به کودکان اوتیسمی نسبت به همتایان معمولی آن‌ها است.

 

لگو چیست ؟

 

ماریا سوری گفت که " بازی " کار کودکی است ، که به این معنی است که کودکان از طریق بازی یاد می‌گیرند . کودکان پیش‌دبستانی برای گسترش و درک بهتر دنیای خود از طریق آزمایش ، بازی نمادین ( تخیلی ) ، فعالیت فیزیکی و ورزش ، تعامل اجتماعی و مشاهده استفاده می‌کنندهمانند بزرگ‌ترها ، شخصیت‌های تلویزیونی ، یا ابر قهرمانان ، کودکان در سنین مختلف با استفاده از زبان گفتاری و رفتاری عمل می‌کنند . کودکان با انجام بازی‌های سازمان‌ یافته یاد می‌گیرند که چگونه از قوانین پیروی کنند ، با دوستان خود همکاری کنند، نوبت را رعایت کنند و برای هدفی مشترک همکاری کنندکودکان مبتلا به اوتیسم با همسالان معمولی خود بسیار متفاوت هستند . آن‌ها دوست دارند به تنهایی بازی کنند یا در بازی موازی شرکت کنند ( دو فرزند باهم کار میکنند ،اما هر کدام روی کار خودشان ) .در حالی که کودکان اوتیسمی ممکن است قوانین و یا اعمال قوانین را از فیلم‌ها یا تلویزیون بیاموزند ، به ندرت  افکار و تصورات خود را درباره آنچه که آموخته‌اند ، گسترش میدهند .

در حالیکه کودکان اوتیسمی ممکن است بازی کنند ، اغلب با همکاری وانجام هرگونه فعالیت در جهت یک هدف مشترک مشکل دارند.علاوه برروش متفاوت بازی، بیشتر کودکان مبتلا به اوتیسم ، الگوهای تکراری وخاصی برای بازی دارند که به روش‌های یکسان تکرار می‌شوند .برای مثال آن‌ها ممکن است یک آهنگ را از یک برنامه تلویزیونی با همان حرکت دست ، بارها و بارها بخوانند . یا ممکن است با بلوک‌ها یک ساختمان را مکررا بسازند ،  ریل‌های قطار و یا یک ماشین اسباب‌بازی را دریک مسیر تکراری حرکت دهند . وقتی از آن‌ها خواسته شود که چیز جدیدی را امتحان کنند ، ممکن است به شدت ناراحت شوند چون آن‌ها از بازی های تکراری لذت میبرند ،  زیرا تغییر می‌تواند باعث اضطراب آنها شود .

در کاردرمانی ، انواع زیادی از بازی‌درمانی میتواند به کودکان اوتیسمی کمک ‌کند تا با ایجاد علاقه وانگیزه برای گسترش ارتباطات ، تخیل و مهارت‌های اجتماعی بر چالش‌هایشان غلبه کنند . کاردرمانگران به جای ممنوع کردن کودکان برای ادامه فعالیت‌های تکراری خود ، از تکنیک‌های مختلفی برای پیچیده تر کردن و افزایش فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند .برای مثال ، اگر یک کودک در یک قسمت از فرش یک کامیون را حرکت میدهد، یک کاردرمانگر ممکن است مانعی بر روی فرش ایجاد کند . بنابراین کودک برای تغییر بوجود آمده ، نیازمند تعامل با کاردرمانگر است . بسیاری از کاردرمانگران از طریق فرآیند بازی‌درمانی ، پیشرفت قابل‌توجهی در زبان ، ارتباطات ، همکاری  و حتی مهارت‌های جسمی و فیزیکی دیده‌اند .

 

 

 

کاردرمانی اوتیسم

 

 

لگو درمانی

 

  • اسباب بازی ها خصوصا لگو در میان کودکان اوتیسمی بسیار محبوب است .
  • آن‌ها با لگو میتوانند یک فعالیت ساده ، قابل‌پیش‌بینی و تکراری را بدون کمک دیگران به تنهایی انجام دهند . لگوها ، اسباب‌بازی‌هایی هستند که کودکان میتوانند به روش‌های مشابه به آنها نگاه می‌کنند و با آنها بازی ‌کنند .
  • بازی با لگو، نیازمند مهارت‌های حرکتی ظریف و قوی است.
  • برای بازی با لگو ، کودکان اوتیستیک نیازمند مهارت‌های فضایی ، بصری و تحلیلی هستند.
  • ساختار انواع لگوها در دنیا نه فقط به عنوان مدل‌هایی از اسباب‌بازی بلکه به عنوان اشکال هنری به خوبی شناخته شده‌ است .
  • ایده لگودرمانی ، یک برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی موثر است که می‌تواند در هر محیطی  مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه کاردرمانی های متعددی وجود دارد  که برنامه‌هایشان  بر درمان LEGO متمرکز است . در حالیکه  انواع رویکردهای رفتاری و رشدی برای درمان اختلال طیف اوتیسم وجود دارد ، اغلب از تکنیک‌های مشابه برای ایجاد مهارت‌ها به منظور دستیابی به اهدافی مانند : بهبود چالش ها و افزایش تعامل با کودکان اوتیستیک استفاده می‌کنند .

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.