کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی بیش فعالی

  • صفحه اصلی
  • ADHD چیست ؟کاردرمانی برای کودکان بیش فعال
ADHD چیست ؟کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

ADHD چیست ؟کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی یک اختلال عصبی است که کارکردهای اجرایی مورد نیاز برای ارزیابی ، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت های روزمره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد . افراد با اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی به شدت نامنظم ، بی‌قرار و دچار اختلال کمبود توجه و تمرکزهستند . با این حال ، ممکن است علائم اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی به طور قابل‌توجهی در افراد مختلف، متفاوت باشد . در اینجا ما علایم مختلف اختلال کم‌ توجهی ـ بیش‌ فعالی ، علل انواع و گزینه‌های رفتاری را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

 

نشانه‌های اختلال کم‌توجهی_بیش فعالی

 ADHD ، یک اختلال عصبی پیچیده است که تقریبا ً 90 / 57 درصد از کودکان و تقریبا ً ۹۹ درصد از افراد بزرگ‌سال در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهند. نشانه‌های رایج اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی عبارتند از عدم توجه ، عدم تمرکز ، عدم مدیریت زمان ، عدم کنترل تکانه ها ، احساسات غیرقابل کنترل ، بیش‌فعالی و اختلال درعملکردها میباشد.   توماس ای . براون ، استادیار کلینیک ییل برای توجه و اختلالات مرتبط به آن می‌گوید : " ما اکنون میدانیم که اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی اختلال در رشد سیستم عصبی و کارکردهای اجرایی مغز است .

اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی، نقص در یک بخش از مغز نیست . جوئل استرن ، استاد روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و علوم اورگان می‌گوید : " این یک اختلال در شبکه‌های ارتباطی مغز و عدم رشد در این شبکه‌ها است . این شبکه‌های عصبی با احساسات ، توجه و برانگیختگی رفتار ارتباط دارند.  "برخی کارشناسان بر این باورند که " کمبود توجه " نامی گمراه‌ کننده است . "  توجه مقرراتی" ممکن است توصیف دقیق ‌تری برای افراد مبتلا به adhd باشد - آن‌ها فقط می‌توانند توجه شان را در جهت درست در زمان مناسب با هرچیزی سازگار کنند  و به این ترتیب افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی ، زمان را از دست می‌دهند و یا به مسائل نامربوط فکر می‌کنند که تمرکز آن‌ها بهم میزند .

 

 

کاردرمانی در بیش فعالی

 

عوامل تاثیرگذار در ابتلا به اختلال کم‌ توجهی ـ بیش‌ فعالی

پژوهش حاضر نشان می‌دهد که ژنتیک و توارث نقش بزرگی در ابتلا به اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی دارند . دانشمندان در حال تحقیق هستند که آیا ژنهای معینی ( به ویژه آن‌هایی که به انتقال‌دهنده عصبی دوپامین مرتبط هستند) در ابتلا به  adhd ایفای نقش میکنند . تحقیقات تکمیلی نشان می‌دهد که مواجهه با سموم و مواد شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به adhd را افزایش دهدآنچه ما می‌دانیم این است که  علل ابتلا به اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی ناشی ازداشتن والدین بد ،  مصرف شکر بیش از اندازه یا بسیاری از بازی‌های ویدیویی نیست . این یک اختلال مغز محور است .  تصویربرداری مغز و تحقیقات دیگر تفاوت‌های فیزیولوژیکی بسیاری را در مغز افراد مبتلا به adhd نشان می‌دهند . محققان در اتحادیه اروپا ، تلاش می‌کنند تا ژن‌های خاص در یک فرد مستعد به adhd را بیابند .

 

دو نشانه کلی اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی

فعالیت بیش از اندازه

افراد با این نوع اختلال ،  با حرکات ناگهانی ، بی‌قراری  و صحبت کردن در بدترین زمان نامناسب شناخته میشوند. آن‌ها بی‌فکر و بی صبر هستند و حرف دیگران را قطع می‌کنند .

عدم تمرکز و توجه

افرادی با این نوع اختلال به راحتی تمرکزشان را ار دست می دهند  و فراموش کارند . اولین علایم اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی معمولا  در دوران مدرسه ابتدایی تشخیص‌داده شده‌اند  زمانی که عدم تمرکز کودک ، تکلیف فراموش‌شده و یا چالش‌های رفتاری توجه معلم را جلب می‌کند .

 

کاردرمانی یکی از رویکردهای موثر درمانی برای درمان اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی است. کاردرمانگران میتوانند با ارائه انواع خدمات و بازی ها به کودکان کمک کنند که با نشانه های این اختلال مبارزه کنند.

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.