کلینیک کاردرمانی آریان

کم توان ذهنی

  • صفحه اصلی
  • معلولیت ذهنی چیست ؟کاردرمانی ذهنی در کودکان چیست
معلولیت ذهنی چیست ؟کاردرمانی ذهنی در کودکان چیست

معلولیت ذهنی چیست ؟کاردرمانی ذهنی در کودکان چیست

معلولیت ذهنی یا ناتوانی عقلانی یک اختلال رشدی است که عملکرد را در دو حوزه تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد :

  • کارکرد عقلانی ( مانند یادگیری , حل مساله , قضاوت )
  • عملکرد انطباقی ( فعالیت‌های روزمره مانند ارتباطات و زندگی مستقل )

 حدود یک درصد از جمعیت جهان را افراد با معلولیت ذهنی تشکیل می‌دهند . آنها  دارای ناتوانی هوشی متوسط هستند . شیوع این ناتوانی در مردان بیشتر از زنان است.

 

تشخیص معلولیت ذهنی

معلولیت ذهنی با مشکلاتی در کارکرد فکری و انطباقی تشخیص داده می‌شود .

  • کارکرد فکری با انجام تست توسط یک پزشک یا کاردرمانگر ، از طریق آزمون استاندارد ارزیابی می‌شود . نمره ضریب هوشی در حدود ۷۰ تا ۷۵ نشان‌دهنده محدودیت قابل‌توجه در کارکرد فکری است.
  • عملکرد انطباقی از طریق ارزیابی طبق معیارهای استاندارد و مصاحبه با دیگران مانند اعضای خانواده ، معلمان و مراقبان بدست می آید .

علایم معلولیت ذهنی در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می‌شوند . ممکن است در سن ۲ سالگی در زبان یا مهارت‌های حرکتی دیده شود . با این حال ، در سطح خفیف ناتوانی ذهنی ممکن است تا زمانی که فرد وارد دانشگاه نشده باشد  ، شناسایی نشود .در افراد مبتلا به معلولیت ذهنی برخی بیماری‌های روانی ،ذهنی، پزشکی و جسمی اغلب به همراه اختلالات مغزی ، اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی ، اختلال طیفی اوتیسم و اختلالات اضطرابی رخ می‌دهند . در اینصورت تشخیص معلولیت ذهنی می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

 

کاردرمانی ذهنی

 

علل ناتوانی ذهنی

علل مختلفی برای ابتلا به ناتوانی ذهنی وجود دارد . این بیماری می‌تواند با یک سندرم ژنتیکی مانند سندرم داون و سندروم  ایکس شکنندهمرتبط باشد . این بیماری ممکن است به دنبال یک بیماری مانند مننژیت ، سیاه‌سرفه و یا سرخک رشد کند ؛ ممکن است از آسیب سر در دوران کودکی ناشی شود ؛ یا ممکن است ناشی از قرار گرفتن مادر در معرض سموم مثل سرب و یا جیوه باشد . عوامل دیگری که ممکن است در معلولیت ذهنی نقش داشته باشند عبارتند از: ناهنجاری مغز ، بیماری‌های مادرانه و تاثیرات محیطی ( الکل ، مواد مخدر و یا مواد سمی دیگر ) . بسیاری از اتفاقات مربوط به زایمان  ، عفونت در دوران بارداری و مشکلات زایمان ، از جمله عدم جذب اکسیژن کافی ، می‌توانند در معلولیت ذهنی  نقش داشته باشند.

 

درمان

معلولیت ذهنی یک شرایط مداوم در زندگی است . با این حال ، مداخلات کاردرمانی زودهنگام و مداوم ممکن است عملکرد افراد را بهبود بخشد و فرد را قادر سازد در طول عمر خود رشد کند .کاردرمانی با انجام ارزیابی ها اولیه ، به افراد با معلولیت ذهنی کمک می‌کند تا به نقاط قوت و نیازهایشان نگاه کنند.  کاردرمانی با ارائه خدمات به افراد با معلولیت‌های ذهنی و خانواده‌هایشان ، از آنها  در جامعه حمایت می‌کنند . تحت قانون فدرال ( افراد با ناتوانی‌های تحصیل ، ایده ، ۱۹۹۰ ) ، وظیفه شناسایی و کمک به کودکان نوپا دارای معلولیت به عهده توانبخشی و کاردرمانی است  . کاردرمانی همچنین مستلزم آن است که آموزش ویژه و خدمات مرتبط با معلولیت و ناتوانی ذهنی را در اختیار همه کودکان واجد شرایط قرار دهد .علاوه بر این کاردرمانی باید از خانواده ، دوستان ، همکاران ، اعضای جامعه و یا افرادی که با کودکان معلول در ارتباط هستن ، حمایت کنند.

 

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.