کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

مداخلات درمانی برای کودکان اوتیسم

مداخلات درمانی برای کودکان اوتیسم

مداخله یعنی انجام یک فعالیت عملی در جهت درمان و تلاش برای بهبود وضعیت یا مشکل خاص .در درمان اختلال طیف اوتیسم ،انواع مداخلات درمانی وجود دارد . مداخلات مختلف ممکن است شامل کودکان ، والدین یا هر دو باشد . ممکن است جلسات مداخله کوتاه و یا شامل چندین جلسه در طول سال‌ها باشند .

چه نوع مداخلاتی وجود دارد ؟

دامنه وسیعی از مداخلات برای asd وجود دارد . آن‌ها مبتنی بر رفتار و دارو یا درمان‌های جایگزین هستند . برخی از مداخلات انواع مختلفی از روش‌های رفتاری و دارویی را ترکیب می‌کنند .مداخلات براساس نظریه‌های مختلف درباره علل  اختلال طیف اوتیسم هستند . این نظریه‌ها نگرش ها و اهداف مداخلات را هدایت می‌کنند ، بنابراین نظریه های پشت یک مداخله روش آن را تعیین میکند. برای مثال ، یک نظریه در مورد عدم تعادل مواد شیمیایی در بدن که به  اوتیسم منجر می‌شود ، ممکن است منجر به یک درمان دارویی و یا تغییر رژیم غذایی برای فعالیت های مداخله گر شود .

در زیر خلاصه‌ای از انواع اصلی مداخلات ارائه شده‌است .

انتخاب مداخلات در اختلال طیف اوتیسم به عوامل مختلفی بستگی دارد که برای کودک مناسب است . درابتدا ،  کاردرمانگران با انجام ارزیابی های اولیه ، مداخله مناسب برای کودک و والدین را تشخیص میدهند . مداخلات اولیه کاردرمانی که از کاردرمانی حسی و ذهنی استفاده می‌کنند ، بهترین نتایج را برای اکثریت کودکان با اختلال طیف اوتیسم دارند . این مداخلات شامل برنامه‌هایی می‌شود که از اصول آنالیز رفتار استفاده می‌کنند تا مهارت‌های جدیدی را آموزش دهند .

 

مداخلات رفتاری

رویکردهای مبتنی بر رفتار در اختلال طیف اوتیسم ( asd ) بر آموزش رفتارها و مهارت‌های جدید در کودکان با استفاده از تکنیک‌های تخصصی و ساختاریافته متمرکز هستند . این تکنیک‌ها بهترین ابزار آموزشی برای رشد مهارت‌ها و تشویق رفتار مناسب هستندرویکردهای مبتنی بر رفتار بهترین مداخله براساس مشاهده و تحقیقات و رایج ‌ترین نوع مداخله برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم هستند . این مداخلات با استفاده از رویکرد تحلیل رفتار کاربردی ( aba ) بسیار رایج و مورد حمایت استهنوز کمی بحث درباره تاثیرات مداخلات مبتنی بر رفتار و نحوه درمان وجود دارد . برای مثال ، هنوز مشخص نیست که آیا این مداخله منجر به " ریکاوری " یا کاهش علائم شده‌ است یا خیر.

 

مداخلات رشدی

مداخلات رشدی در اختلال طیف اوتیسم ( asd ) به کودکان کمک می‌کند تا رابطه مثبت و معناداری با دیگران داشته باشند. مداخلات رشدی بر آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان در محیط‌های اجتماعی با برنامه های ساختاریافته متمرکز هستند . آن‌ها همچنین قصد دارند به کودکان در بهبود عملکرد در مهارت‌های زندگی کمک کنند . مداخلات رشدی بعضی اوقات مداخلات نرمالیزه شده نامیده می‌شوند .

 

مداخلات مبتنی بر خانواده

مداخلات مبتنی بر خانواده برای اختلال طیف اوتیسم ( asd ) بر این ایده تاکید دارند که درگیری خانواده در درمان برای برآورده کردن نیازهای کودکان اهمیت دارد . زیرا والدین نه تنها تصمیم‌گیری درباره مداخلات را هدایت می‌کنند بلکه نقش کلیدی در تحویل آن‌ها دارند .

 

مداخلات مبتنی بر درمان

روش‌های مبتنی بر درمان به اختلال طیف اوتیسم یک روش درمانی خاص را فراهم می‌کنند که مشکلات خاص را هدف قرار می‌دهند . مثال شامل موارد زیر می‌شود :

گفتار درمانی برای رشد مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کودک

کاردرمانی برای ایجاد مهارت‌ها برای زندگی روزمره ، از جمله مهارت‌های جسمانی .

روش‌های مبتنی بر درمان اغلب همراه یا به عنوان بخشی از برنامه‌های مداخله‌ای دیگر استفاده می‌شوند .

 

مداخلات پزشکی

هر از گاهی درباره " معجزه جدید درمانی " برای اختلال طیف اوتیسم ( asd ) می‌شنویم . تا کنون مداخلات پزشکی عنوان درمانی موثری برای اختلال طیف اوتیسم asd  نبوده است .

 

مداخلات جایگزین

بحث و اختلاف‌نظر زیادی در مورد درمان‌های جایگزین برای اختلال طیف اوتیسم asd وجود دارد . این به این دلیل است که هیچ مدرکی دال بر حمایت از اثربخشی آن‌ وجود ندارد.

 

 

لینک منبع

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.