کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • تشخیص اوتیسم و مشکلات گفتاری و زبانی
تشخیص اوتیسم و مشکلات گفتاری و زبانی

تشخیص اوتیسم و مشکلات گفتاری و زبانی

مطالعه نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است کمتر قادر به تشخیص بین الگوهای گفتاری آشنا و ناآشنا باشندمطالعه جدیدی توسط محققان دانشگاه کلمبیا نشان داد که نوزادان در معرض خطر ابتلا به اوتیسم در الگوهای گفتاری نسبت به نوزادان دیگر متفاوت هستند . یافته‌ها حاکی از آن است که مداخلات برای بهبود مهارت‌های زبانی باید در دوران کودکی برای کسانی که در معرض خطر اوتیسم قرار دارند ، آغاز شود .

کریستینا پروفسور استادیار روانشناسی بالینی در کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا می‌گوید : " انسان‌ها با توانایی شگفت‌آوری برای تشخیص واحدهای صوتی پایه که همه زبان‌های جهان را می‌سازند , به دنیا می‌آیند . " " اما چرا برخی نوزادان در معرض خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم احتمال کمتری دارند که توانش زبانی خاص خود را توسعه دهند . " پیش از این نشان داده شد که نوزادان با ریسک بالا ( آن‌هایی که خواهر مبتلا به اوتیسم دارند ) کم‌تر از معمول سر خود را به زبان گفتاری تغییر می‌دهند .. " حجم زیادی از تحقیقات نشان می‌دهد که با رشد کودک ، رشد زبان در آینده به بخشی از توانایی های تمایز صداها و عناصر گفتاری که با یکدیگر آشنا هستند بستگی دارد . عناصر تلفظ ، مانند الگوهای استرس در هجاهای مختلف ، حساسیت به الگوهای تنش خاص در زبان فرد ، نشانه‌های مهمی برای یادگیری زبان است .

 

گفتاردرمانی اوتیسم

 

مواد و روش‌ها : این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود . نیمی از نوزادان در معرض خطر بالای اوتیسم قرار داشتند . آن‌ها حرکات سر را در طول اسکن ثبت کردند و بررسی کردند که آیا ویژگی‌های حرکت سر بین دو گروه متفاوت استنوزادان با ریسک پایین ، در حین گوش دادن به سخنرانی با الگوهای هجایی مختلف سر خود را برگردانده در حالی که نوزادان با ریسک بالا این کار را نکردند . نوزادان با ریسک بالا به طور معنی‌داری نمرات زبان دریافتی بدتری داشتند و حرکات سر شایع‌ترین الگوی در این تکلیف بود.

در تلاش برای توضیح اینکه چه سازوکارهایی می‌تواند تفاوت در پاسخ را توضیح دهد ، باید نمونه های بیشتری را بررسی کرد . بررسی مطالعات نوزادان نارس حاکی از آن است که نوزادان با ریسک بالا ابتلا به اوتیسم در مقایسه با نوزادان کم‌خطر ،نمره زبان دریافتی پایینی دارند . یک آزمایش نهایی درجهت مقایسه ژن‌های یادگیری صوتی با بیان همگرا در انسان و پرندگان در حال بررسی است . این یافته‌ها با توجه به تفاوت در پردازش اولیه زبان در کودکان در معرض خطر بالای خانوادگی برای اوتیسم در حال گسترش است .

این مطالعه با عنوان " شکست خواب زبانی در پیش‌بینی اوتیسم در نوزادان پرخطر " است . "'

 

لینک منبع

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.