کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ذهنی-آموزشی

تاثیر آلودگی هوا بر رشد شناختی

تاثیر آلودگی هوا بر رشد شناختی

مواجهه با آلودگی هوا قبل و بعد از تولد می‌تواند بر توانایی‌های شناختی بنیادی تاثیر بگذارد تحقیقات نشان می‌دهد که مواجهه با آلودگی هوا در اولین مراحل زندگی با اثرات منفی بر توانایی‌های شناختی همراه است . آلودگی در دوران بارداری و اولین سال‌های زندگی با کاهش توانایی‌های شناختی اساسی مانند حافظه فعال و توجه همراه استاین مطالعه به عنوان بخشی از پروژه آلودگی انجام شده‌است و در دیدگاه‌های بهداشتی زیست ‌محیطی منتشر شده‌است . هدف این مطالعه ، اثبات مطالعات قبلی انجام ‌شده توسط همان تیم بود که ارتباط سطوح پایین رشد شناختی را با کودکانی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوای قرار گرفتند ، را مشخص کرد .

پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است . توانایی‌های شناختی کودکان با استفاده از آزمون‌های مختلف کامپیوتری سنجیده شد . مواجهه با آلودگی هوا در منزل و در طول دوران کودکی با یک مدل ریاضی با استفاده از اندازه‌گیری‌های واقعی تخمین زده شدنتایج این مطالعه نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود دارد . مواجهه با ذرات ریز معلق در طول دوره مورد مطالعه اثر تجمعی داشت . حافظه فعال یک سیستم شناختی است که مسئول نگهداری موقت اطلاعات برای یادآوری بعدی است . این نقش ، نقش اساسی در یادگیری ، استدلال ، حل مساله و درک زبان ایفا می‌کند .

 

تاثیر آلودگی هوا بر رشد کودکان

 

ارتباط بین غلظت ذرات pm2 . و اختلال شناختی تنها در پسران یافت شد . در عین حال ، ما درک نمی‌کنیم که چه چیزی باعث این تفاوت‌ها می‌شود ، اما سازوکارهای هورمونی و ژنتیکی مختلفی وجود دارند که می‌توانند منجر به پاسخ بهتر به فرآیندهای التهابی شوند که توسط ماده ذرات ریز ایجاد می‌شوند و حساسیت کمتری به این ذرات دارنداین مطالعه همچنین نشان داد که مواجهه بیشتر با ذرات معلق با کاهش توجه بیشتر در پسران نسبت به دختران همراه است . عملکرد اجرایی یکی از سه شبکه است که ظرفیت های توجه فرد را افزایش می‌دهد .

در حالی که مطالعات قبلی ، تاثیرات آلودگی هوا در مدارس را طی یک سال  مورد تحلیل قرار داد ، این مطالعه این تاثیرات را از دوران بارداری تا پایان عمر در خانه‌های شرکت کنندگان را به مدت زیادی مورد ارزیابی قرار داد .جردی گفت : " این مطالعه یافته‌های قبلی ما را تقویت می‌کند و تایید می‌کند که مواجهه با آلودگی هوا در آغاز زندگی و در طول دوران کودکی تهدیدی برای تکامل رشدی و شناختی است که مانع از رسیدن بچه‌ها به پتانسیل کامل آن‌ها می‌شود . "

 

لینک منبع

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.