کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • نشانه هایی از تأخیر در گفتار و کلام کودکان قابل ارزیابی از طریق گفتاردرمانی کودکان
نشانه هایی از تأخیر در گفتار و کلام کودکان قابل ارزیابی از طریق گفتاردرمانی کودکان

نشانه هایی از تأخیر در گفتار و کلام کودکان قابل ارزیابی از طریق گفتاردرمانی کودکان

نشانه هایی از تاخیر در گفتار و کلام کودکان

سرعت رشد کودکان با هم تفاوت دارد، اما برخی نکات می توانند به شما نشان دهند که آیا مشکلی در رشد فرزندتان وجود دارد یا نه.  دانستن اینکه چه چیزهایی در پروسه  کلام و زبان باز کردن کودکان معمولی است و چه چیزی نیست، می تواند به والدین اطمینان خاطر دهد که در زمینه رشد فرزندشان هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

انواع تاخیر در گفتار و کلام کودکان

تاخیر در تکامل گفتار در کودکانی قابل مشاهده که می توانند صحبت کنند، اما دایره کلماتی که به کار می برند انقدرها که از ان رده ی سنی انتظار می رود زیاد نیست و مطابق با سطح توانایی ذهنی فرزندتان نمی باشد. تاخیر در زبان باز کاردن در کودکانی قابل مشاهده است که می توانند از کلمات مناسب استفاده کنند اما صحبت کردن برایشان دشوار است. مشکل چنین کودکی، می تواند به توانایی او برای پردازش و درک آنچه که گفته می شود باز گردد.  به طور کلی تاخیر در کلام بیانگر این است که کودک در صحبت کردن مشکل دارد. اما کودکی که در شنیدن جملات مشکل دارد، می تواند در هر دوی این زمینه ها دچار مشکل شود. بعضی از کودکان نیز با آنچه که گفتار عملی نامیده می شوند، مشکل دارند. گفتار عملی کلام در یک محیط اجتماعی است. اگر چه معمولا این کودکان، مبتلا به اختلال طیف اوتیسم هستند، یک کودک سالم نیز می تواند در گفتار عملی دچار مشکل شود.

علائم هشدار دهنده تاخیر در گفتار و کلام

نشانه هایی که در ذیل بدانها اشاره خواهد شد، دستورالعمل های کلی ای هستند که تکامل گفتار و صحبت کردن عادی را در کودکان نشان می دهند. رشد هر کودک متفاوت است، برخی از کودکان سریعتر از دیگران رشد می کنند و برخی دیگر کندتر. با این حال، اگر فرزند شما نشانه هایی از تاخیر در رشد گفتاری یا کلام را از خود نشان می دهد ، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک متخصص اطفال، پاتولوژیست زبان گفتاری یا مربی آموزشی اش صحبت کنید.

در سن 12 ماهگی، کودک شما باید از حرکاتی، مانند اشاره کردن، دست دراز کردن، و تکان دادن دست هایش برای رساندن منظورش استفاده کند. در حدود 18 ماهگی، علاوه بر استفاده از اشارات، کودک باید از چند کلمه هم استفاده کند هرچند او هنوز اشارات را ترجیح می دهد. علاوه بر این، در این سن فرزند شما باید قادر به تقلید صداها و درک درخواست های گفتاری ساده باشد. با گذشت 24 ماه پس از تولد، کودک باید رشد گفتاری خوبی را از خود نشان دهد. او باید بتواند از کلمات و عبارات استفاده کند و سخنان و اعمال دیگران را به خوبی تقلید نماید. او باید از صحبت کردن برای گفتن نیازهای شخصی خود استفاده کند و نباید مدام چند صدا یا کلمه ی ساده را تکرار نماید. حدود نیمی از کلماتی که توسط کودک در این سن گفته می شوند، باید توسط مراقبین بررسی شده و صداهای غیر معمول (مانند صدای بیرون امده از بینی و خرخر و جیغ) نادیده گرفته شوند. کودک 2 ساله شما باید بتواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند. در سن 3 سالگی، صحبت های کودکتان باید در حدود ¾  مواقع قابل درک باشد. و در سن 4 سالگی، صحبت های کودک باید توسط بیشتر افراد، مخصوصا افرادی که با فرزند اشنایی بیشتری دارند قابل درک باشد.

درمان تاخیر در گفتار و کلام

اگر در مورد تاخیر در گفتار و زبان باز کردن کودک خود نگران هستید، اولین گام این است که با متخصص اطفال خود، یک متخصص آسیب شناسی گفتار یا سایر  متخصصین عرصه مراقبت های بهداشتی یا مربی آموزشی کودکتان تماس بگیرید. اگر ازمایشات نشان دهند که تاخیری در این موارد وجود دارد ، ارزیابی زبان گفتاری لازم است تا متخصص بتواند توانایی های گفتاری و صحبت کردن کودک شما را به طور کامل بررسی نموده و این توانایی ها را با توانایی صحبت کردن کودکان سالم و آنچه که از این رده سنی انتظار می رود مقایسه کند. اگر فرزند شما از لحاظ تاخیر در کلام و گفتار مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج نشان دهنده تاخیر بود، باید حتما توصیه های بیان شده توسط متخصصین را دنبال نمایید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، به نتایج بهتری دست خواهید یافت. به طور کلی، کودکی که در صحبت کردن و گفتار دچار مشکل است، باید درمانهای گفتاری- کلامی لازم را از یک پاتولوژیست گفتار شناس دریافت کند. این درمان باید با توجه به نیازهای خاص کودک و اهدافی که مد نظر خانواده کودک است دنبال شود. این درمان ممکن است در محیط آموزشی فرزند و به عنوان بخشی از یک برنامه آموزشی انفرادی (IEP) ارائه شود، و لذا کودک باید از طریق سیستم مدرسه به صورت رسمی ارزیابی شود. بعضی از کودکان هم باید تحت نظر یکپاتولوژیست گفتاردرمانگر باشند و هم در محیط مدرسه مورد ارزیابی قرار گیرند. معمولا درمان تاخیر در گفتار- زبان باز کردن، یک درمان رو در رو با پاتولوژیست گفتاردرمانگر است که توصیه هایی را برای تمرین در خانه به کودک ارائه می کند با این حال، ممکن است گاهی اوقات درمان گروهی بهتر باشد. چنین درمانی می تواند به ویژه برای کودکانی که دچار تاخیر در گفتار عملی هستند مفید باشد. میزان درمان به نیازهای کودک ، اهداف درمان، آسیب شناسی زبان، خانواده و گاهی اوقات پوشش بیمه بستگی دارد. مداخله و تشخیص زودهنگام این مشکل می تواند آینده ای روشن را برای کودک شما به همراه داشته باشد.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.