کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان درمنزل

  • صفحه اصلی
  • توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی (قسمت دوم)
توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی (قسمت دوم)

توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی (قسمت دوم)

 

توصیه های کاردرمانی برای فعالیت های داخل منزل مبتلایان به اختلالات پردازش حسی

قسمت دوم

کودکانی که نسبت به یک حس خاص حساسیت دارند ( صدا، نور، بو )، ممکن است فعالیت هایی را دوست داشته باشند که باعث وارد شدن یک فشار عمیق به پوست آن ها و همچنین ایجاد مقاومت در عضلات و مفاصلش بشود. به طور کلی، این ورودی ها باعث آرامش سیستم عصبی او می شوند. در نهایت، به دنبال علایمی بگردید که کودک شما را در یک وضعیت نا امن، احمقانه، بی نهایت بیش فعال یا غیر فعال قرار می دهد. همچنین مراقب علایمی مثل خمیازه کشیدن، سکسکه، آروغ زدن، یا تغییر در رنگ پوست او باشید. اگر که متوجه چنین علایمی شدید، فعالیت را فورا متوقف کنید و اگر که لازم است، چیزی را پیدا کنید که کودکتان را آرام کند ( او را در داخل یک پتو بپیچید، خیلی آرام او را بغلطانید، او را در آغوش یک خرس عروسکی بزرگ بگذارید، بگذارید که روی یک کاناپه بزرگ برای خودش دراز بکشد، یک دوش آب گرم بگیرد یا در داخل وان آب گرم دراز بکشد). بهترین راه برای پی بردن به این فعالیت ها، این است که یک سری پیشنهاد به کودک خودتان بدهید و بگذارید که خودش انتخاب کننده نهایی باشد و شما را راهنمایی بکند.


توصیه های کاردرمانی به افزودن ورودی های حسی به فعالیت های روزمره در مبتلایان به اختلالات پردازش حسی یا SPD:

زمان استحمام:
با لیف یا برس حمام او را بشویید و انواعی از صابون و لوسیون ها را برای حمام کردن او انتخاب کنید. با استفاده از خمیر ریش یا کف حمام بر روی دیوار بازی کنید. بعد از حمام کردن، به بدن او لوسیون بمالید ( ماساژ عمقی )، به بدن او پودر بپاشید و آن را بر روی پوست ماساژ دهید.

غذا پختن:
اجازه دهید که کودک اجزای غذا را با همدیگر ترکیب بکند، با این کار عضلات او به کار گرفته می شوند. اجازه بدهید که کودک خمیر را ورز بدهد و پهن کند. بگذارید که کودک در حمل قابلمه ها و ماهیتابه ها، کاسه آب یا مواد اولیه غذا به شما کمک بکند ( این کار را باید تحت نظارت افراد بزرگتر انجام بدهد ). کار کوبیدن گوشت با گوشتکوب را به کودکتان بسپارید.

 

کاردرمانی در منزل برای اختلال پردازش حسی


مغازه بقالی:
کودک را وادار کنید که چرخ های سنگین خرید را هل بدهد ( البته تا آن جایی که ظرفیت تحمل وزن آن را داشته باشد) .اجازه بدهید که کودک، بار شما را حمل و در نهایت تخلیه بکند‌.

زمان غذا خوردن:
او را تشویق کنید که غذاهای جویدنی بخورد و آبش را هم با کمک نی بنوشد. کودکتان را بر روی یک کوسن بادی بنشانید تا بتواند کمی تکان بخورد. استفاده از یک پتوی سنگین هم در این موارد، کمک کننده است.

خانه داری:

به کودکتان اجازه دهید که به شما در جارو کردن و جابجایی مبلمان کمک کند. اجازه بدهید که او سبد رخت ها یا لوازم شوینده را حمل بکند.

زمان بازی:

 خواندن کتاب در یک صندلی گهواره ای، کمک کننده است. شما می توانید کاری کنید که کودکتان در خانه یا حیاط بتواند بپرد، سینه خیز برود، فرار کند، غلت بزند و ... او می تواند به موسیقی های ملایم گوش بدهد. ساندویچ بازی کند ( کودک بین دو بالش دراز می کشد و وانمود می کند که یک ساندویچ است و شما هم تا آن جایی که کودکتان دوست دارد، باید به بالش بالایی فشار وارد نمایید)؛ دائما همین طور که به بالش فشار وارد می کنید، از او بپرسید که " بیشتر یا کمتر؟ " بعضی از کودکان، فشاری بیش از آنچه که شما تصور بکنید را دوست دارند‌.


کلمات کلیدی: کاردرمانی، اختلالات پردازش حسی، SPD

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.