کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی ادراکی حرکتی

  • صفحه اصلی
  • 10 تمرین عبور از خط وسط مناسب برای کودکان درکاردرمانی
10 تمرین عبور از خط وسط مناسب برای کودکان درکاردرمانی

10 تمرین عبور از خط وسط مناسب برای کودکان درکاردرمانی

عبور از خط میانی چیزی است که همه ما هر روز آن را انجام می دهیم و حتی در بسیاری از موارد متوجه انجامش نمیشویم. شما ممکن است هرگز این موضوع را درک نکرده باشید زیرا این نوع حرکت از دوران کودکی تا کنون با بدن ما عجین شده است. امروز من قصد دارم در این مقاله 10 تمرین عبور از خط وسط مناسب برای کودکان را عنوان نمایم.

عبور از خط وسط چیست؟

عبور از خط وسط بخش مهمی از رشد یک کودک را تشکیل می دهد چرا که کودکان برای خواندن، نوشتن و بسیاری از فعالیت های مهم مدرسه و انجام بازی به این کار نیاز دارند.

خط وسط چیست؟

اگر شما مجبور شوید خطی را در وسط بدن خود بکشید، این خط از  سر شما شروع شده و بدنتان را به دو نیمه تقسیم می کند. هر بار که شما برای رسیدن به طرف دیگر بدنتان، از این خط میانی عبور کنید عبور از خط وسط اتفاق افتاده است. عبور از خط وسط مهارتی است که کودکان می توانند آن را از دوران کودکی یاد بگیرند.

حال سوال این است که، اگر کودک شما در عبور از خط وسط مشکل داشته باشد، چه احساسی خواهد داشت؟

فرزند شما ممکن است در عبور از خط وسط بدن دچار مشکل شده و برای انجام کاری مجبور شود از دست دیگرش استفاده کند
آنها ممکن است مجبور باشند برای رسیدن به سمت دیگر بدنشان، کل تنه خود را حرکت دهند.

 

تمرین عبور از خط وسط مناسب برای کودکان درکاردرمانی


ضعف در عبور از خط میانی بر روی نحوه ی خواندن (ردیابی با چشم از چپ به راست) و نوشتن (  استفاده از دست اصلی در کل صفحه ) کودک شما تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین اگر فرزند شما در عبور از خط وسط دچار مشکل شده،  10 فعالیت عمده وجود دارد که می تواند مهارت های عبور از خط میانی او را تقویت نماید.

10 تمرین عبور از خط وسط برای کودکان و نوجوانان

1- بازی با ماشین در یک مسیر وسیع

خطی را بر روی یک تکه کاغذ بزرگ بکشید و یا مسیر وسیعی را با استفاده از بلوک ها بر روی زمین درست کنید تا کودک شما بتواند در ان مسیر با ماشین های اسباب بازی خود بازی کند. تعداد زیادی چرخش و تغییر مسیر را در این مسیر بگنجانید و فرزندتان را تشویق کنید تا فقط از یک دست برای راندن ماشین استفاده کند.

2- نقاشی با قلم موی نقاشی

از قلم موها و یا غلطک های بزرگ (مناسب بزرگسالان) استفاده کنید و اجازه دهید فرزند شما هم قسمتی از دیوار خانه را رنگ آمیزی کند. به او بگویید که فقط باید از یک دستش استفاده نماید.

3- بازی با چراغ قوه

به هر كودك یک چراغ قوه بدهید و به او بگویید که آن را با هر دو دست خود نگه دارد. شما می توانید این کار را در شب یا در خارج از خانه یا در یک اتاق تاریک یا در باشگاه انجام دهید. هر کسی که نور چراغ قوه، او را نشان داد باید از تیم حذف شود. به یاد داشته باشید که اجازه ندهید کودکان نور چراغ قوه را به طرف چشم کسی نشانه بگیرند.

4- شستن ماشین
  
فرزندتان را تشویق کنید که از دست غالب خود برای شستن قسمت های مختلف ماشین استفاده کند.

5- شستن پنجره ها

به کودک خود یک اسپری و حوله بدهید و از او بخواهید که پنجره و یا سطح صافی مانند میز را با آن تمیز کند

6- تمرین زانو بلند و چرخش

این تمرینات، تمریناتی هستند که همیشه در کلاس ها برای گرم شدن بدن مورد استفاده قرار می گیرند. برای چرخش، از فرزندتان بخواهید تا با دراز کردن دست های خود به طرف دیگر  برسد. سپس با حرکت دادن بازو های خود در یک حالت دایره ای، به صورتی که از خط وسط بدن بگذرند، حالت یک آسیاب بادی را تقلید کند.

برای زانو بلند، از فرزند خود بخواهید تا در جا قدم بزند، سپس زانوی پای مخالفش را با دست لمس کند. بازوی راست زانوی چپ را لمس می کند و بازوی چپ زانوی راست را لمس خواهد کرد.
تمرینات کاردرمانی ادراکی حرکتی


7- پاک کردن میز با یک دست

یک مقدار مواد تمیز کننده بر روی میز بریزید و از کودک خود بخواهید تا با یک پارچه مرطوب آن ها را با استفاده از دست غالبش پاک کند

8- کشیدن شکل 8

یک عدد هشت بزرگ (عدد هشت کاملا متقارن) را با گچ در مسیر پیاده روی فرزندتان بکشید و از او بخواهید تا در مسیر این عدد 8 پیاده روی کند و یا یک علامت بی نهایت بکشید و از فرزندتان بخواهید تا با انگشت مسیر آن را دنبال نماید.

9- تنظیم هدفی برای تفنگ آبی کودکان

از کودکتان بخواهید تا هر دو دستش را بر روی اسلحه ی آبی قرار دهد و با آن نقاشی های گچی را بشوید و یا فنجان های پلاستیکی را بیندازد.

10- آب دادن به باغچه

از کودکتان بخواهید تا با هر دو دستش شلنگ آب را گرفته و به گل و گیاهان باغچه آب بدهد.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.