کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • اصول بنیادین مورد نیاز برای داشتن دست خط زیبا در کاردرمانی
اصول بنیادین مورد نیاز برای داشتن دست خط زیبا در کاردرمانی

اصول بنیادین مورد نیاز برای داشتن دست خط زیبا در کاردرمانی

شما احتمالا دست خط را  به عنوان عمل گرفتن مداد و نوشتن بر روی کاغذ تعریف می کنید. در حالی که این تعریف هم درست است، اما برخی از مهارت های مهم وجود دارد که یک کودک برای داشتن دست خطی خوب، باید بر آنها تسلط داشته باشد. بیایید به مهارت های بنیادین مورد نیاز برای داشتن دست خطی خوب نگاهی بیندازیم.

اصول بنیادین مورد نیاز به منظور برخورداری از مهارت های لازم برای داشتن دست خطی خوب

قبل از اینکه  توقع داشته باشیم که فرزندمان دست خط خوبی داشته باشد و در این زمینه ماهر شود  باید مهارت های پایه ای زیر را به او اموزش دهیم. البته. این بدان معنا نیست که اگر شما توانستید این مراحل را با موفقیت طی کنید، کودکتان هرگز با مهارت های لازم برای داشتن یک دست خط خوب دست و پنجه نرم نخواهد کرد، اما با درک این موارد، شما ابزارهای لازم برای پیروزی در این مبارزات را در اختیارش قرار داده اید.


پردازش حسی و مهارت های لازم برای داشتن دست خطی خوب

پردازش حسی از هنگام تولد با ما عجین است . همان طور که کودک محيط اطراف خود را بررسی می کند، یاد می گیرد که به ورودی های حسی خاصی واکنش نشان دهد. کودکاني كه با پردازش حسي مشکل دارند قطعا با ديگر حوزه هاي رشد نیز دچار مشکل خواهند شد و عارضه هایی نظیر واكنش ضعيف، توجه و آگاهي بدنی نامطلوب در آنها قابل مشاهده خواهد بود.

سه سیستم حسی ای که در ابتدای رشد مسئولیت همه چیز را بر عهده دارند عبارتند از سیستم عصبی خودمختار ، سیستم عمقی یا سیستم عصبی احساسات عمقی و سیستم تماسی (یا لمس).

این سه سیستم مسؤول مواردی نظیر چگونگی نگاه داشتن مداد توسط کودک، هماهنگی چشم ها و دست ها، نوشتن روی خطوط، رنگ آمیزی بین خطوط، درک عمیق، هماهنگی دو جانبه مورد نیاز برای نگه داشتن کاغذ و نوشتن با مداد، استفاده از قیچی ، یا استفاده از یک دست غالب برای نوشتن، برنامه ریزی کارهای جدید و یا تمرکز توجه می باشند.

پردازش حسي و درک بصري منتج شده از سه سيستم ذکر شده در بالا از نزدیک با یکدیگر مرتبط بوده و در ارتباط با هم وارد عمل می شوند.

ادراک بینایی فرآیند درگیر شدن مغز و سازماندهی اطلاعاتی است که ما انها را از طریق چشم هایمان به دست می اوریم. هنگامی که یک کودک یاد می گیرد تا سر خود را بالا بیاورد و شروع به غلط زدن و یا خزیدن کند، مهارت های ادراکی بینایی او افزایش یافته اند.

ادراک بینایی از مهارت های مختلف زیر تشکیل شده است. این مهارت ها عبارتند از:

  •     هماهنگی چشم و دست (  استفاده از چشم و دست برای تکمیل یک کار)
  •     تفکیک بینایی (توانایی طبقه بندی اشیاء یا اشکال بر اساس رنگ، شکل، اندازه یا موقعیت آنها)
  •     موقعیت فضایی (توانایی پردازش اطلاعات موجود در مورد مکان خود  و چیزهایی که در اطرافش قرار دارند)
  •     تصور زمینه (دیدن یک شی یا فرمی که در یک پس زمینه پیچیده قرار دارد)
  •     تمرکز بینایی (توانایی پردازش اطلاعات در زمانی که شی پنهان شده و نیاز به رمزگشایی دارد)
  •     یکپارچگی فرم (شناسایی اشیاء، اشکال، حروف، اعداد یا نمادها هنگام مشاهده آنها به شیوه های مختلف)
  •     حافظه تصویری (  یادآوری اطلاعات لازم در مورد اشیاء، شکل ها، نمادها یا حرکاتی که در حافظه کوتاه مدت ثبت شده اند)
  •     حافظه توالی بینایی (توانایی به یاد آوردن یک توالی خاص)


کنترل بینایی به توانایی کنترل موقعیت و حرکت چشم ها به منظور تمرکز بر روی یک تصویر یا شی اشاره دارد. این نوع کنترل برای داشتن دست خطی خوب از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که سبب می شود تا دانش آموز بتواند از لحاظ بینایی بر روی دست خط خود تمرکز نموده و به طور همزمان از تخته سیاه یا کتاب کپی برداری کند.


اصول بنیادین مورد نیاز برای داشتن دست خط زیبا در کاردرمانی


کنترل پروگزیمال و ثبات  پروگزیمال و مهارتهای لازم برای داشتن دست خطی خوب

قبل از اینکه ما در مورد کنترل و ثبات پروگزیمال صحبت کنیم، باید به تعریف پروگزیمال که، یک واژه درمانی است بپردازیم.

پروگزیمال به گروه عضلاتی اشاره دارد که به وسط یا مرکز بدن بسیار نزدیک هستند. بنابراین وقتی ما درباره کنترل پروگزیمال و ثبات پروگزیمال صحبت می کنیم، در واقع به قدرت کانونی (یا کنترل و ثبات) مورد نیاز برای وظایف مختلف اشاره نموده ایم.

در رابطه با دست خط ، کودکان به کنترل کانونی و ثبات نیاز دارند تا بتوانند درست و صاف بنشینند و دست و شانه خود را در حالی که  با مداد می نویسند کنترل نموده و گردن خود را به نحوی کنترل کنند که سرشان صاف و در بالای کاغذ قرار داشته باشد.

کودکی که با هر کدام از این موارد در کلنجار باشد، ممکن است با مهارت های لازم برای دست خط خوب نیز دچار مشکل شود، زیرا از کنترل و ثباتی که برای انجام حرکات بنیادین به آنها نیاز است برخوردار نمی باشد.

برای داشتن کنترل و ثبات پروگزیمال به ادراک بینایی نیاز است تا کودک بتواند از این موضوع مطلع شود که بدنش در ارتباط با چیزهایی که در اطرافش هستند در چه موقعیتی قرار دارد. و همچنین او باید از سیستم پردازش حسی مناسبی که از آگاهی بدنی نیز پشتیبانی می کند برخوردار باشد. همه این سیستم ها باید در ارتباط با هم وارد عمل شوند تا کودک بتواند از مهارت های حرکتی لازم برای داشتن دست خطی خوب بهره مند شود.

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.