کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی جسمی

  • صفحه اصلی
  • چگونه میتوان به کودک چهاردست و پا رفتن را از طریق کاردرمانی کودکان آموخت؟
چگونه میتوان به کودک چهاردست و پا رفتن را از طریق کاردرمانی کودکان آموخت؟

چگونه میتوان به کودک چهاردست و پا رفتن را از طریق کاردرمانی کودکان آموخت؟

راه رفتن بر روی چهار دست و پا یکی از اولین حالات حرکتی است که یک کودک، آن را فرا می گیرد. مطمئنا، غلتیدن می تواند کودک را اندکی جا به جا کند، اما راه رفتن با چهار دست و پا می تواند به او کمک کند تا تنها در عرض چند ثانیه از آشپزخانه به حمام بیاید و شما را تعقیب کند! بیشتر بچه ها در سن 6 تا 9 ماهگی حرکت چهار دست و پا را آغاز می کنند  و این نوع راه رفتن توسط بسیاری از متخصصان به عنوان یکی از مهم ترین مراحل رشد در نظر گرفته شده است. بنابراین برای آموختن مطالب بیشتری در مورد این حرکت و کمک به کودک برای یاد گرفتن حرکت چهار دست و پا و کشف اطلاعات بیشتری در مورد فرم های جایگزین حرکت چهار دست و پا، مطالعه ادامه این مطلب خالی از لطف نیست.


چرا چهار دست و پا راه رفتن مهم است

حرکت چهار دست و پا پایه و اساس بسیاری از فعالیت های مهم از جمله هماهنگی دوطرفه (استفاده از هر دو طرف بدن برای انجام یک کار)، ادغام واکنش های اولیه، برنامه ریزی محرک ها، هماهنگی چشم و دست، افزایش قدرت ستون فقرات، حرکات دو جانبه ی بازو و پا، قدرت دست، تعادل و بسیاری چیزهای دیگر را تشکیل می دهد و این مهارتی است که سبب می شود بدن کودک شما آماده ایستادن و پیاده روی، بالا رفتن و راه رفتن شود!

کودکان در فراگیری این مهارت با یکدیگر متفاوتند. برخی از آنها بسیار مشتاق هستند تا هر چه زودتر این مهارت را فرا گیرند، در حالی که دیگران کاملا محتاط هستند بنابراین بیشتر دوست دارند یک گوشه نشسته و جهان را تماشا کنند.

اشکال جایگزین حرکت چهار دست و پا

بعضی از نوزادان سریعا حرکت چهار دست و پا را فرا گرفته و حتی قبل از اینکه حرکات هماهنگ دست و پا را فرا بگیرند یاد می گیرند که با حرکت دادن پشتشان بر روی چهار دست و پا قرار گرفته و راه بروند. اما بقیه ممکن است فرم های جایگزین این حرکت را انتخاب کنند که می تواند به همان اندازه سریع باشد، اما در درازمدت سبب بروز برخی از الگوهای حرکتی عجیب و غریب و نا متقارن خواهد شد که بر رشد و نحوه پیشرفت حرکات کودکان تاثیر خواهد گذاشت.

لذا من در اینجا می خواهم برخی از الگوهای خلاقانه حرکت چهار دست و پا را که در حرفه ام به عنوان یک کار درمانگر و فیزیوتراپ مشاهده نموده ام برایتان شرح دهم

حرکت چهار دست و پای کاماندو

درست همان طور که می توانید تصور کنید، این نوع حرکت چهار دست و پا به گونه ایست که کودک بر روی کف سالن غلط می خورد، درست مانند کاماندویی که نمی خواهد دشمن، او را ببیند! شکم در تماس با کف، آرنج و زانوها خم شده و سر در جلو قرار دارد. او به وسیله ی دست و پاهایش اندکی بر روی زمین خم می شود تا بتواند خود را از یک نقطه به نقطه دیگر برساند.

حرکت چهار دست و پا رفتن در کاردرمانی کودکان

 

لیز خوردن

که به عنوان "تکان دادن" پایین تنه نیز شناخته می شود، یک نوع حرکت است که در آن یک کودک ممکن است بر روی باسن خود بنشیند پا را در جلو قرار داده، و کف پایش بر روی کف سالن باشد و سپس با بازویش در جهت مخالف فشار اورد. نوزادانی که این طور حرکت می کنند، همیشه همان پای خود را در جلوی بدنشان قرار می دهند. علاوه بر این، شما می توانید نوزادی را ببینید که با هر دو پا بر روی کف سالن لیز می خورد و لگن خود را به عقب و جلو حرکت می دهد.

 

حرکت چهار دست و پای خرس

برخلاف موقعیت دست و زانو در حرکت چهار دست و پای نرمال، کودکانی که  حرکت چهار دست و پای خرسی را انتخاب می کنند ، دست ها و پاهای خود را کاملا مستقیم و صاف نگاه داشته و با انجام حرکات هماهنگ دو طرفه به سمت جایی که می خواهند حرکت می کنند


خب پس مشکل اصلی چیست؟

در حالی که این الگوهای حرکتی خلاقانه تا حدی خنده دار و زیبا به نظر می رسند، طرف دیگر ماجرا این است که نوزادان هرگز فرصتی برای توسعه مهارت های ذکر شده در بالا که تنها به وسیله حرکت چهار دست و پا به دست می آید نخواهند داشت. با این حال، این نوزادان کارآمدترین روش حرکت را برای خود انتخاب نموده اند، و به عنوان یک پدر و مادر، این لحظه می تواند یکی از هیجان انگیزترین لحظات برای شما باشد؛ زیرا شما شاهد تماشای شادی چهره ی کوچک خود هستید وقتی که او در نهایت می تواند به سمت اسباب بازی های محبوب خود حرکت کند و به تنهایی به آنها برسد.


چگونه به انجام حرکت چهار دست و پای کودک کمک کنیم

بنابراین، چگونه می توانید به یک کودک کمک کنید تا حرکت چهار دست و پای خود را بهبود بخشد؟ اول از همه، اصلا استرس نداشته باشید. فقط به کودک خود فرصت بدهید تا موقعیت گیری مناسب را در طول بازی یاد بگیرد. برخی از ایده های مورد نظر ما عبارتند از:

تشویق بالا رفتن از یک جای خاص

بالش ها را روی زمین بگذارید و مانعی درست کنید تا کودک بتواند با حرکت چهار دست و پا از آن بالا برود و دوباره به جای خود باز گردد. بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها هم می تواند خوب باشد اما شاید این حرکت در ابتدای کار برای کودک دشوار باشد.


کار بر روی عبور از خط وسط

تشویق کودک برای انجام کارهایی که مهارت عبور از خط وسط بدن را تقویت می کند مانند نشستن یا نشستن بر روی یک طرف بدن - که باعث تحمل وزن اعمال شده بر روی بازوها شده و بازوها را قوی تر می کند می تواند مثمر ثمر باشد.

کار بر روی عبور از خط وسط بدن، چرخش و حرکت از حالت نشسته به حالت چهار دست و پا را برای کودک آسان می کند. برای تمرین، اسباب بازی را در یک طرف بدن کودک قرار دهید، تا حدی که از دسترس او خارج باشند، تا او سعی کند با استفاده از حرکت دادن طرف دیگر بدن خود به آنها برسد.
 

نشستن بر روی یک طرف بدن از طریق کاردرمانی کودکان


هل دادن سبد رخت ها

با ریختن چند اسباب بازی در سبد رخت های منزل از کودک خود بخواهید تا با استفاده از دست ها / آرنج ها و شانه هایش آن را در سراسر سالن هل دهد. البته ممکن است مجبور شوید به او کمک کنید، اما تماشای شادی به وجود آمده در چهره کودک وقتی که سبد را هل می دهد خالی از لطف نخواهد بود! علاوه بر این، غیر ممکن است که او بتواند در حالت دیگری آن سبد را هل دهد.

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.