کلینیک کاردرمانی آریان

مهارت نوشتن درکاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • 5 اشتباه رایج که در هنگام آموزش نوشتن به کودکان درکاردرمانی
5 اشتباه رایج که در هنگام آموزش نوشتن به کودکان درکاردرمانی

5 اشتباه رایج که در هنگام آموزش نوشتن به کودکان درکاردرمانی

وقتی که بخواهم به مبحث دست خط بپردازم، باید بگویم چیزهایی وجود دارد که نباید قبل از اینکه کودک بتواند نوشتن را اغاز کند آنها را فراموش کرده و یا از قلم بیندازید. من می خواهم امروز در این مقاله 5 اشتباه رایجی را که در هنگام اموزش دست خط به کودکتان باید از انها اجتناب نمایید عنوان کنم:

اشتباه 1 ||  اجتناب از اموزش خطوط ابتدایی پیش نوشتاری

این گام یک گام بسیار مهم در امر اموزش دست خط است بنابراین شما نباید ان را نادیده بگیرید. خطوط ابتدایی پیش نوشتاری، ضربه ها و شکل هایی هستند که فرم و ارایش کلی حروف را در اینده مشخص می سازند

در واقع، محققان پیشنهاد می کنند که قبل از شروع آموزش رسمی دست خط به کودکان، ابتدا باید خطوط پیش نوشتاری را با انها تمرین کنید

اما خطوط ابتدایی پیش نوشتاری چه چیزهایی هستند؟

  •     خطوط عمودی - (سن 2 سالگی. تقلید، سن 3 سالگی. کپی / مهارت یافتن)
  •     خطوط افقی - (سن 2  و نیم سالگی/  تقلید، سن 3 سالگی کپی / مهارت یافتن)
  •     شکل دایره - (سن 2  و نیم سالگی/  تقلید، سن 3 سالگی کپی / مهارت یافتن
  •     شکل صلیب (+) - (سن 3  و نیم سالگی/  تقلید، سن 4 سالگی کپی)
  •     شکل مربع - (سن 4 سالگی)
  •     خطوط راست / چپ و مورب - (سن 4 و نیم سالگی )
  •     شکل ضربدر - (سن 5 سالگی)
  •     مثلث (سن 5 سالگی)


اشتباه 2 || انتظار اینکه یک کودک بتواند نام خود یا حروف الفبا را خیلی زود بنویسد

من والدین زیادی را می شناسم که می خواهند فرزندشان حتما در دوره ی پیش دبستانی بتواند نام خود را بنویسد (سن 3 و 4سالگی) در حالی که برخی از کودکان ممکن است برای این کار آماده باشند، اما بسیاری از آنها هنوز نمی توانند این کار را انجام دهند..

هنگامی که ما به ترتیب پیشرفت خطوط پیش نوشتاری بالا نگاه کنیم، در می یابیم که بسیاری از کودکان پیش دبستانی نمی توانند بر کشیدن اشکال متقاطع یا خطوط قطری که بخش مهمی از نوشتن هستند تسلط یابند.

بنابراین قبل از اینکه کودک را وادار کنیم که نام خود (یا حروف الفبا) را بنویسد، باید ابتدا بر روی خطوط پیش نوشتاری که مهارت مناسب  سن آنها است، تمرکز کنیم. پس از آنکه کودکان بر این مهارت تسلط پیدا کردند، ابتدا نام و سپس الفبای حروف را به انها اموزش دهیم/

 

مرکز تخصصی کاردرمانی آریان


اشتباه 3 || فقط معرفی یک نوع ابزار نوشتن

در مورد اندازه مداد و اثرات آن بر روی نوشتن، تحقیقات زیادی انجام نشده است. اما بعضی از این مقالات نشان داده اند که قطر مداد یا طول ان تاثیر قابل توجهی بر روی خوانایی دست خط ندارد.

با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که دانش اموزان بسته به سنشان تمایل دارند که از ابزارهای نوشتاری خاصی استفاده کنند. کودکان پیش دبستانی تمایل دارند که از مدادهای کوتاه تر و دارای قطر بیشتر استفاده نمایند.

بنابراین کاری که من انجام می دهم این است که انواع ابزارهای نوشتن را به دانش اموزانم معرفی کردم و هر دانش آموز وسیله ای را که برای نوشتن ترجیح می دهد انتخاب می کند. ارائه تنها 2 مداد برای برخی از دانش اموزان ممکن است ناراحت کننده باشد.

بعضی از نمونه هایی که می توانید به کودکان ارائه دهید عبارتند از مدادهای سایز بزرگ. 2 مداد معمولی، مداد طراحی، مداد رنگی کوچک، یا مدادهای مثلثی، مداد رنگی مومی و غیره

من مداد رنگی یا مداد های بسیار بزرگ را در اختیار دانش اموزانم قرار ندادم زیرا اینگونه مدادها فضای بین انگشت شصت و سایر انگشتان را بیش از حد باز می کنند.

 

اشتباه 4 || تمرکز صرف بر استفاده از مداد برای تمرین دست خط

اگر شما می خواهید به تمرین دست خط با کودک خود بپردازید، احتمالا تمرین های زیادی برای اموزش حروف الفبا پیدا خواهید کرد.  در حالی که استفاده از این تمرین ها به هیچ وجه بد نیست، من می خواهم به شما کمک کنم تا اندکی خلاقانه تر فکر کنید.
تمرین دست خط می تواند چیزی فراتر از  تمرین با مداد و کاغذ باشد. در حقیقت، کار کردن بر روی دست خط کودکتان با استفاده از روش های خلاقانه می تواند بسیار سرگرم کننده تر باشد. به علاوه این روش یک راه عالی برای کار بر روی مهارت های حرکتی ظریف و بصری است که مهارت یافتن در آنها برای داشتن دست خطی خوب لازم می باشد.

ایده های زیر را به یاد داشته باشید

    از خمیر بازی برای شکل دادن به حروف و اعداد استفاده کنید
    استفاده از Wiki Stix
    حروف را در یک سینی شن و یا سینی نمک ردیابی کنید
    حروف را با آب بر روی یک سطح عمودی بنویسید (استفاده از تخته سیاه یا تخته وایت بورد نیز عالی است)

    
اشتباه 5 || عدم توجه به مهارت های حرکتی ظریف و درشت

همه کودکان به حرکت نیاز دارند. همان طور که آنها در مقاطع اکادمیک و تحصیلی پیشرفت می کنند، تمرکز بر روی مهارت های حرکتی ظریف و درشت برایشان راحت تر خواهد بود.

بنابراین تمرین مهارت های حرکتی ظریف و درشت، به ویژه در کلاس های ابتدایی و متوسطه، می تواند تاثیر زیادی بر تمرکز و توجه دانش اموزان داشته باشد، و دست خط انها را تا حد زیادی ارتقا دهد. به علاوه، این امر می تواند مهارت های حرکتی مورد نیاز برای داشتن دست خطی خوب و کار با مداد را تقویت نماید.

به خصوص فراموش نکنید که زمانی که کودکان به مهد کودک می روند، مهارت های حرکتی ظریف و درشت را در تکالیف روزانه آنها بگنجانید. من می دانم که شما برای این کار باید چیزهای زیادی را امتحان کنید تا بتوانید اموزش خود را با دانش اموزانتان هماهنگ نمایید. بنابراین در اینجا چندین راه را برای تمرین مهارت های حرکتی ظریف و درشت با شما در میان خواهم گذاشت


مهارت های حرکتی ظریف و درشت


از کارهای خلاقانه در کلاس درس و یا در خانه استفاده کنید
از هر روش عملی ای که بلدید برای تمرین دست خط استفاده کنید

در زمان استراحت و یا بین کلاس ها، از یک ابزار تقویت مهارت های حرکتی ظریف برای تقویت این مهارت ها استفاده نمایید
از کارتهای حرکت دهنده عضلات (کارت های بازی ماسل موور) استفاده کنید

فعالیت های هماهنگ دو جانبه یا عبور از خط وسط را به فعالیت های روزانه دانش اموزان اضافه کنید

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.