کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • نحوه اصلاح شکل نامناسب حروف هنگام نوشتن در کاردرمانی
نحوه اصلاح شکل نامناسب حروف هنگام نوشتن در کاردرمانی

نحوه اصلاح شکل نامناسب حروف هنگام نوشتن در کاردرمانی

بعد از به دست گرفتن مداد، شکل نامناسب حروف احتمالا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که والدین با ان درگیر خواهند بود. شکل حروف می تواند بر خوانایی و سرعت نوشتن تاثیر بگذارد. اگر فرزند یا دانش اموزی دارید که با نوشتن شکل صحیح حروف مشکل دارد، حتما باید به مشکلش رسیدگی کنید. پس بیایید در این مقاله نگاهی به چگونگی اصلاح شکل نامناسب حروف بیندازیم.
در این زمینه 5  استراتژی خاص وجود دارد که انها را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. البته این بدان معنا نیست که این راه ها تنها راه های پاسخگویی به مشکل شکل نامناسب حروف هستند

1- استفاده از کاغذ انطباقی

با استفاده از کاغذ انطباقی می توانید نشانه های بصری مناسبی را برای جایی که حروف باید شروع شده و پایان یابند در اختیار کودک قرار دهید. تمام حروف باید در بالای کاغذ شروع شوند، بنابراین من دوست دارم از رنگ سبز برای «شروع» استفاده کنم و رنگ قرمز را برای «توقف» به کار بگیرم. علاوه بر این شما می توانید از هایلایتر یا نشانگر قرمز یا سبز نیز استفاده کنید.

کاغذ اسمان/زمین نیز برای بسیاری از کودکان مناسب است. شما می توانید از رنگ آبی برای آسمان و از رنگ قهوه ای برای زمین استفاده کنید.

2- استفاده از یک برنامه آموزش دست خط

برنامه های زیادی در این زمینه وجود دارد. بسیاری از شما با برنامه  Learning Without Ears آشنا هستید. (که قبلا نامش  Handwriting Without Ears بود).  من قسمت های خاصی از این برنامه ، از جمله CD های موسیقی موجود برای نوشتن شکل حروف و "روش تلاش wet, dry, try را دوست دارم. من می دانم که بسیاری از  کار درمان گرانی که از این برنامه استفاده می کنند توانسته اند به موفقیت های زیادی دست پیدا کنند.

Fundanoodle گزینه دیگری است که من واقعا به آن علاقه دارم. این برنامه دارای 3 نوع دستورالعمل برای نوشتن است که توسط کاردرمانگران طراحی شده است. من به این برنامه علاقه دارم زیرا این برنامه از عبارات مشابه و نشانه های بصری برای شروع و توقف استفاده نموده و بر روی رویکردهای چند حسی متمرکز شده است. در واقع گزینه های این برنامه بسیار راحت و ساده هستند.

3- چسباندن  مدل های متشکل از حروف مختلف بر روی میزها

من این روش را نسبت به چسباندن یک مدل بزرگ بر روی دیوار کلاس درس و یا در خانه بیشتر می پسندم. این روش یک مرجع عالی را در اختیار هر دانش آموز یا کودک قرار می دهد و لذا  کودکان دیگر مجبور نیستند که در هنگام نوشتن به اطراف نگاه کنند
شما می توانید مدل های خود را بر روی یک نوار کاغذی طراحی کنید و یا برخی از آنها را از وبسایت های آنلاین دانلود کنید.

4- تمرین دقیق  اشکال چند حسی

این روش یک روش عالی برای کار بر روی ساختار حروف است و علاوه بر این می تواند برای کودک سرگرم کننده هم باشد زیرا دیگر لازم نیست که او فقط با یک مداد یا کاغذ سر و کار داشته باشد.

شما می توانید ایستگاه ها را تنظیم کرده و از دانش اموزان بخواهید که به صورت گروهی یا به صورت جداگانه وارد عمل شوند


نحوه اصلاح شکل نامناسب حروف هنگام نوشتن در کاردرمانی


بعضی از راه های تمرین اشکال چند حسی عبارتند از:

    از تکان دادن یک "چوب جادویی" در هوا استفاده کنید ( شما می توانید از انگشت خود استفاده کنید یا از چوب های رنگی سرگرم کننده استفاده نمایید.(
    یک کیسه پلاستیکی ساندویچ را با چسب رنگی، رنگ یا ژل مو پر کنید و از فرزندتان بخواهید تا با انگشت خود حروف مختلف را بر روی ان ترسیم کند.

  1.     از خمیر بازی برای درست کردن حروف استفاده کنید
  2.     از Wikgi Stix برای درست کردن حروف استفاده کنید
  3.     از ورق های نازک فویل برای درست کردن حروف استفاده کنید
  4.     استفاده از یک تخته سیاه
  5.     از Magna-Doodle برای درست کردن حروف استفاده کنید
  6.     از تخته وایت برد و ماژیک استفاده کنید
  7.     یک پلاستیک نازک را با یک لایه نازک از شن و یا شن های رنگی پر کنید و بعد از کودک خود بخواهید تا با قلم مو یا مداد بر روی آن بنویسد
  8.     یا از او بخواهید حروف نوشته شده توسط شما بر روی شن را با انگشتش دنبال کند


5- ساخت مدل های ردیابی حروف با استفاده از کاغذهای ردیابی

شما می توانید کاغذ ردیابی را از فروشگاه محلی کنار خانه خود و یا از آمازون خریداری کنید. سپس مدل ها را زیر کاغذ ردیابی قرار دهید و از فرزندتان بخواهید تا با استفاده از مداد یا نشانگر، مدل ها را دنبال کند.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.