کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

گفتاردرمانی در زمان حمام

گفتاردرمانی در زمان حمام

گفتاردرمانی در حمام

من به عنوان یک گفتاردرمانگر، به صورت تمام وقت (به علاوه ساعات اضافه کاری ام در طول سال تحصیلی) کار می کنم. اما در هر تابستان با خودم عهد می بندم که زمان اندکی را به برخی پروژه های بازسازی خانه، داشتن یک برنامه ورزشی جدید و کارهایی از این قبیل اختصاص دهم

اما هرگز این اتفاق نمی افتد و من چنین وقتی پیدا نمی کنم زیرا کارهایم در طول فصل تابستان به نحو باور نکردنی ای افزایش پیدا می کند.

نمی دانم که منظور مرا متوجه شدید یا نه؟ اما اگر تابستان فرا رسیده و و شما وقت آن را ندارید که به تمام اهداف ریز و درشتتان برسید، من ایده ای دارم که به شما کمک می کند تا حداقل بتوانید به یکی از این اهداف که همان ارتقای سطح مهارت های زبانی و گفتاری کودکانتان است دست پیدا کنید! تنها کافی است با من در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

بهترین قسمت این مطلب چیست؟ همه چیزهایی که من در این لیست به آنها اشاره می کنم رایگان هستند، نیاز به کنار گذاشتن زمان خاصی برای انجامشان وجود ندارد، و می توانید آنها را در طول فعالیت های معمولی ای که اکثر کودکان تقریبا هر روز انجام می دهند مثلا در زمان حمام به کار بگیرید.
تقویت گفتار در طول رفتن به حمام!

یکی از بهترین فرصت ها برای تقویت زبان گفتاری کودک، زمان حمام است زیرا این زمان زمانی است که شما می توانید توجه کودکتان را به سوی خود جلب کنید و در ضمن این کاری است که شما هر روز انجام می دهید، بنابراین می توانید از این زمان به عنوان راهی عالی برای تقویت مهارت های کودکتان در امر گفتار استفاده نمایید.

در ذیل برخی از مهارت های گفتاری که در طول حمام می توانید بر روی آن تمرکز کنید ذکر شده است:


1-  رعایت ترتیب و شرح داستان

اگر هر شب کودک خود را قبل از خواب به حمام می برید این روش برایتان عالی خواهد بود. چرا که می توانید در مورد آن چه که در طول روز انجام داده اید با هم صحبت کنید.

اطمینان حاصل کنید که حتما از کلماتی مانند "اول"، "بعدی" و "آخرین" استفاده کنید. سعی کنید با نظم و ترتیب درستی در مورد فعالیت های خود صحبت کنید. این کار برای تقویت حافظه، مهارت رعایت ترتیب و داستان سرایی (قصه پردازی) عالی خواهد بود. به عنوان مثال: "اول ما بیدار شدیم و صبحانه خوردیم، بعد لباس پوشیدیم، و پس از آن  به باغ وحش رفتیم".

2- پاسخ به سوالات

یکی از فعالیت هایی را که در طول روز انجام دادید انتخاب کنید (به عنوان مثال ما به باغ وحش رفتیم چون حیوانات را دوست داریم). شما می توانید در مورد انواع فعالیت هایی که در طول روز انجام دادید صحبت کرده و سوالاتی را در مورد آنها مطرح نمایید! نکته مهم این است که برای دادن پاسخ صحیح به سوالات، زیاد به کودک فشار نیاورید

شما می توانید به سوالات خودتان پاسخ دهید تا او هم یاد بگیرد که چطور باید به سوالات پاسخ دهد.. به عنوان مثال: "ایا ما امروز در باغ وحش حیوان مورد علاقه تو را دیدیم؟ حیوان مورد علاقه من فیل بود. "یا اینکه  من و تو چه زمانی به باغ وحش رفتیم؟ اوه، درست است، فکر کنم امروز صبح بود. »« چرا گورخرها را از همه بیشتر دوست داری؟ من آنها را بیشتر از همه حیوانات دوست دارم چون فکر می کنم آنها شبیه اسب ها هستند


3- مفاهیم

اگر در حمام خود اسباب بازی هایی برای کودکتان دارید، باید بدانید که این اسباب بازی ها برای تدریس مفاهیم موقعیتی بسیار مفید خواهند بود. شما می توانید اسباب بازی ها را جلوی "کودک" ، در زیر "آب"، روی سر کودک قرار دهید و یا انها را پنهان کنید. هیچ مشکلی نیست. بنابراین هنگامی که موهای کودک خود را شستشو می دهید، در مورد اینکه چگونه آب روی موهایش می ریزد و سپس پایین می آید با او گفت و گو کنید.
این زمان زمان خوبی برای صحبت کردن در مورد اجزای بدن است. بعضی از کودکان با یاد گرفتن اجزا و قسمت های مختلف بدنشان مشکل دارندد. بنابراین شما می توانید از زمان حمام برای صحبت کردن در مورد آرنج، مچ دست و حتی مژه و چشم های او استفاده کنید! "مثلا به او بگویید الان دارم آرنجت را می شویم.

علاوه بر این شما می توانید در مورد مفاهیم توصیفی مانند: مرطوب، خشک، گرم، سرد و لغزنده صحبت کنید. در واقع زمان حمام، زمان عالی ای برای در میان گذاشتن این مفاهیم پیشرفته با فرزندتان است. شما می توانید از افعالی مانند: مالش، شستشو، پاک کردن، تخلیه، جاری شدن و، حتی کلمات بزرگ تری مانند کف صابون استفاده کنید!

زمان حمام وقت بسیار مناسبی است و چیزهایی که می توان در این زمان آموزش داد بسیار گسترده هستند.
 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.