کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • آیا صحبت کردن به دو زبان در خانه تأثیر منفی بر پیشرفت گفتار کودکان خواهد گذاشت؟
آیا صحبت کردن به دو زبان در خانه تأثیر منفی بر پیشرفت گفتار کودکان خواهد گذاشت؟

آیا صحبت کردن به دو زبان در خانه تأثیر منفی بر پیشرفت گفتار کودکان خواهد گذاشت؟

محیط های دو زبانه و تأثیر آنها بر رشد گفتار

ما در یک محیط چند فرهنگی زندگی می کنیم! تجربه غذاها و آداب و رسوم های مختلف که به بخشی از جامعه ما تبدیل شده اند واقعا هیجان انگیز است. در این زمانه ، نسل سوم ممکن است از صحبت های دو خریدار که در مغازه خاروبار فروشی به زبان اسپانیایی صحبت می کنند متعجب شوند. هم اکنون ، جهان اطراف ما توسط زبان های فارسی ، چینی یا هندی احاطه شده است. به عنوان مثال خواهرزاده من که به زبان ژاپنی مسلط است ، اکنون زبان انگلیسی را در ژاپن تدریس می کند! پس واقعا یاد گرفتن بیش از یک زبان می تواند خیلی خوب باشد.
 من در رشته پاتولوژیست گفتار تخصص دارم و لذا مادران و پدران مدام  از من سؤال می کنند که آیا یادگیری و صحبت کردن به دو زبان به طور همزمان ممکن است بر نحوه سخن گفتن کودک تأثیر منفی ای داشته باشد ، رشد آن را کند نموده یا باعث ایجاد اختلالات مختلف شود. اگر بخواهم به صورت خلاصه جواب بدهم قطعا پاسخم منفی است. در واقع این یک مزیت بزرگ برای کودک شما به حساب می اید که از سنین کودکی دو زبان را بیاموزد. چه هدیه ای بهتر از این! 

به همان زبان هایی که بر انها تسلط دارید در خانه صحبت کنید ، اما اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان هر دو (یا هر سه یا چهار) زبان را بطور مکرر و در فواصل مختلف می شنود و مورد استفاده قرار می دهد. برای فرزندان خود فرصتی را ایجاد کنید تا از تمام زبان هایی که می شنوند استفاده کنند. کتاب هایی را برای فرزندان خود بخوانید که به زبان هایی که می خواهید بیاموزند نوشته شده باشند.

با همه فرزندان خود به یک صورت صحبت کنید ، به عنوان مثال ، با فرزند بزرگ تر خود به یک زبان صحبت نکنید و با دیگر فرزندانتان به زبان دیگر

زبان با احساسات گره خورده است ، و اگر فرزندان خود را با زبان های مختلف خطاب قرار دهید ، ممکن است برخی از فرزندانتان احساس کنند که بینشان فرق می گذارید و همین امر به نوبه خود ممکن است بر رفتار آنها تأثیر منفی ای بگذارد.
اگر فرزندانتان کمتر از 6 سال سن دارند ، از تغییر ناگهانی در نحوه صحبت با انها خود خودداری نمایید. اگر با کودکانتان فقط به زبان انگلیسی صحبت کرده اید ناگهان از زبان فرانسوی برای برقراری ارتباط با انها استفاده نکنید. زیرا بسیاری، از "متخصصان" (به عنوان مثال پزشکان ، معلمان) به شما می گویند که نباید این کار را انجام دهید.

گفتاردرمانی کودکان در منزل
علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند که یادگیری بیش از یک زبان ، به طور همزمان یا متوالی ، به طور کلی برای کودکان مبتلا به اختلالات زبانی مضر نیست. کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی که در ویرایش پنجم DSM نام اختلال ارتباطی یا تاخیر زبانی بر آن نهاده اند (اختلالات خاص زبانی) می توانند دو یا چند زبان را همانند کودکان عادی و با همان سرعت فرا گیرند. البته هر مشکلی که در زبان مادرزادیشان تجربه می کنند ، در زبان های دیگر نیز وجود خواهد داشت - اما بیشتر نخواهد شد. مهم این است که مراقب نحوه برقراری ارتباط با کودکانی که دارای چالش های زبانی هستند و به هر دو زبان صحبت می کنند باشید و از راهبردهای توصیه شده گفتاردرمانگر و مهارت هایی که او به شما توصیه می کند استفاده نمایید.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.