کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • آیا جلیقه وزنه دار در کنترل تحریک پذیری از طریق کاردرمانی حسی کودکان موثر است؟
آیا جلیقه وزنه دار در کنترل تحریک پذیری از طریق کاردرمانی حسی کودکان موثر است؟

آیا جلیقه وزنه دار در کنترل تحریک پذیری از طریق کاردرمانی حسی کودکان موثر است؟

همه ما با واژه کودکان بی نظم  و برآشفته، آشنا هستیم. حتی اگر با این واژه اشنا نباشید باز هم ، به احتمال زیاد با بی قراری ، حملات اضطرابی ، عدم توانایی در نشستن و مقادیر انرژی زیاد این کودکان آشنا هستید.

برای بسیاری از کودکان بی نظم که دارای مشکلاتی نظیر اوتیسم  نیزهستند ، خود تنظیمی بدن می تواند امری چالش برانگیز باشد. مهم نیست که انها چطور رفتار کنند زیرا بدنشان مدام به انها دستورات مختلفی می دهد. تصور کنید که از شما خواسته شده در محیطی فوق العاده گرم در یک گوشه بنشینید در چنین شرایطی، کنترل یک فرد بزرگسال هم دشوار است ، چه رسد به یک کودک .

نگران نباشید در این مقاله، ما قصد داریم در مورد راه های مختلفی که به  کودکان  بی نظم و پریشان کمک می کند تا بتوانند خودشان را کنترل نموده و آرامش خود را حفظ کنند، صحبت خواهیم کرد.

جلیقه وزنه  دار یکی از گزینه های موجود در لیست من است. همانطور که حتما به خوبی می دانید ، جلیقه های وزنه دار در دنیای حسی چیز عجیب و غریبی نیستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که محققان در مورد اثربخشی جلیقه های وزنه دار مردد هستند. پس  ما باید در مورد این موضوع گفت وگو کنیم که چرا به نظر من جلیقه های وزنه دار گزینه خوبی هستند که ارزش امتحان کردن را دارند

حقایق پشت جلیقه های وزنه دار

قبل از اینکه به صورت علمی به بحث در مورد جلیقه های وزنه دار بپردازیم ، اجازه دهید حقایقی را در مورد اثربخشی آنها فاش کنیم


مزایای جلیقه های وزنه دار

یکی از مطالعات نشان داد که 4 کودک پرتحرک در هنگام پوشیدن جلیقه های وزنه دار   18 تا 25 درصد رفتارهای کنترل شده تری را نسبت به حالت بدون جلیقه از خود نشان دادند
نظرسنجی از متخصصین کاردرمانی کودکان نشان داد که متداول ترین رفتارهایی که جلیقه های وزنه دار باعث بهبود یافتنشان می شوند عبارتند از ترک کردن میزکار یا غذای کودک ، نماندن در جای خود و کاهش توجه .
یکی از مطالعات دیگر نشان داد که جلیقه های وزنه دار باعث کاهش مدت زمان رفتارهای تحریک کننده می شوند.

 

معایب جلیقه های وزنه دار

در یک مطالعه دیگر هیچ تفاوتی در رفتارهای کودکان  هایی که جلیقه های وزنه دار پوشیده بودند و کسانی که جلیقه های وزنه دار نپوشیذه بودند مشاهده نشد

هنوز تحقیقات کافی درباره اثربخشی جلیقه های وزنه دار انجام نشده است.

چرا من عاشق جلیقه های وزنه دار هستم

ممکن است با خود بگویید معایب و مزایای جلیقه های وزنه دار یکسان هستند پس  چرا به نظر من آنها عالی هستند؟ "باور کنید ، اگر بخواهید در مورد هر چیزی حتی ویتامین دی هم تحقیق کنید همیشه به لیست بالا بندی از مزایای مثبت و منفی دست خواهید یافت .من جلیقه های وزنه دار را دوست دارم ، زیرا استفاده از آنها برای بعضی از کودکان موثر است. لکن برای برخی کودکان دیگر خوب نیست درست مانند اینکه تمرکز شما ممکن است هنگام گوش دادن به موسیقی افزایش پیدا کند اما شریک زندگی تان اینطور نباشد


تمام ابزارهای حسی با طیف گسترده ای از نظرات مثبت و منفی مواجه هستند که در مورد اثربخشی انها بیان میشوند زیرا کودکان ها  بسیار متفاوت از هم عمل می کنند. برای برخی از کودکان بیش فعال و شیطون ، جلیقه های وزنه دار ممکن است مانند معجزه ای باشد که انها در انتظارش بوده اند. برای سایر کودکان ، جلیقه های وزنه دار ممکن است مانعی باشند و در واقع رفتارهای آنها را بدتر کنند. گروه دیگری از کودکان وجود دارند که جلیقه های وزنه دار برایشان هیچ تاثیری ندارد .

جلیقه های وزنه دار چگونه می توانند برای این کودکان موثر باشند؟

جلیقه وزنه دار از مزیت فشار لمسی عمقی برخوردار هستند. آغوش محکم ، پتوهای سنگین ، تحمل فشار زیر کوسن های مبل و جلیقه های وزنه دار ، همه نمونه هایی از فشار لمسی عمقی هستند.

 اگر تاکنون در مورد حالت "جنگ یا گریز" شنیده باشید ، باید بدانید که فشار لمسی عمقی به بدن می گوید که حالت جنگ یا گریز را ترک کند و وارد حالت استراحت و ارامش شود. اگر بخواهم این موضوع را به صورت علمی برایتان شرح دهم در واقع ، فشار لمسی عمقی به بدن کمک می کند تا حالت سمپاتیک (جنگ یا گریز) را ترک کند و وارد حالت پاراسمپاتیک (استراحت و آرامش) شود.

مزایای فشار لمسی عمقی بسیار قابل توجه و گسترده هستند. بنابراین من قصد دارم در اینده حتما مقاله ای در این خصوص بنویسم.

حال این سوال پیش می اید که ، آیا بهتر است از جلیقه های وزنه دار استفاده کنیم یا نه

باید بگویم که مانند سایر ابزارهای حسی ، تا زمانی که آنها را امتحان نکنید ، نمی توانید بفهمید که آیا آنها برای کودکان بی نظم و پرتحرک  موثر هستند یا نه.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.