کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • مشکلات حسی و اضطراب بررسی کامل مسایل مربوط به مشکلات حسی در کودکان و کاردرمانی
مشکلات حسی و اضطراب  بررسی کامل مسایل مربوط به مشکلات حسی در کودکان و کاردرمانی

مشکلات حسی و اضطراب بررسی کامل مسایل مربوط به مشکلات حسی در کودکان و کاردرمانی

اغلب اوقات اضطراب می تواند بهترین دوست چالش های حسی باشد ، حتی اگر در ابتدا این امر مشخص نباشد اما به مرور خود را نشان خواهد داد. برخی والدین ابتدا متوجه اضطراب می شوند و به همراه آن چالش های حسی بعدی نیز یکی یکی خود را نشان می دهند. اما در برخی دیگر از کودکان ، چالش های حسی ابتدا بروز می کنند ، و بعد هم اضطراب در پشت سر آنها خودش را نشان می دهد. در واقع شرایط همه کودکان در این خصوص یکسان نیست. بنابراین بهتر است مواظب باشید.

چرا چالش های حسی و اضطراب به هم مرتبط هستد؟

تصور کنید که از سگ ها می ترسید و. هر وقت سگی را می بینید ، دچار اضطراب می شوید. نفستان تندتر می شود ، قلبتان سریع تر می تپد ، و در این شرایط قطعا  به دنبال راهی برای فرار خواهید بود. بنابراین احتمالا از خیابان ها و پارک های شلوغ که می دانید سگ ها در آن ها بازی می کنند اجتناب خواهید کرد. سرانجام ، هنگامی که حتی وقتی به مواجهه با یک سگ فکر می کنید ، اضطراب به سراغتان می اید.

ما به طور طبیعی از چیزهایی که دوستشان نداریم اجتناب می کنیم  مثل غذاهای بد بو ، ترافیک ، هواپیما ، فیلم ترسناک. و حتی وقتی به فکر این چیزها می افتیم  اضطراب به سراغمان می اید. اگر دائماً نگران هستید که سگی در یک گوشه از خیابان منتظرتان باشد ، ترس شما از سگ ها به یک اضطراب بزرگ تبدیل خواهد شد.

لیست چیزهایی که کودکان مبتلا به چالش های حسی، به آنها علاقه ای ندارند بسیار طولانی تر است. در حالی که بیشتر ما می توانیم در روزهای سرد بدون هیچ شکایتی ژاکت بپوشیم ، کیدوهای مبتلا به چالش های حسی ممکن است به دلیل خارش مداوم بدنشان نتوانند ژاکت بپوشندد. بنابراین تا پایان روز (یا اگر واقع بین باشیم حتی  یک ساعت بعد ) ، آنها با یک بحران بزرگ روبرو خواهند شد. چندی پیش من کودکی را دیدم که نه تنها از پوشیدن ژاکت امتناع می ورزید بلکه از اینکه مجبور شود از ان استفاده کند هراس داشت در واقع پوشیدن ژاکت به منبع دلهره و اضطراب او تبدیل شده بود.

برای کودکان مبتلا به چالش های حسی ، تجربه های ناخوشایند در هر گوشه ای وجود دارد. مثلا سنگ کوچکی روی کفش تامی افتاد و پایش را لمس کرد. سالی در حال قدم زدن در جاده است و ناگهان احساس می کند که قطرات باران روی صورتش می بارند. مارک یک لقمه از ساندویچش را می خورد و متوجه می شود که یک خیارشور باریک در آن وجود دارد.

هر ثانیه از روز فرصتی برای داشتن یک تجربه حسی ناخوشایند خواهد بود.

برای پیش بینی و دوری از این تجربیات حسی ، آنها مدام با خودشان در کلنجار هستند. بنابراین اگر کودک شما به حساسیت های حسی زیادی مبتلا است ، هر فعالیتی در طول روز می تواند برایش تهدیدآمیز باشد.

بنابراین ، چالش های حسی و اضطراب به طور مستقیم با هم مرتبط نیستند ، بلکه کودکانی که دارای چالش های حسی هستند ، تجربیات حسی را ناخوشایند می دانند ، و همین امر منجر به بروز اضطراب در آنها می شود

چالش حسی و کاردرمانی حسی در کودکان دارای اضطراب

تصور کنید هر بار که جوراب می پوشیدید ، پاهای شما مانند آتش گرم می شدند بنابراین از پوشیدن جوراب متنفر می شدید این طور نیست؟

اضافه شدن افسردگی به مشکلات حسی درمان نشده

در کودکانی که هنوز مهارت های مقابله و تنظیم عواطف را یاد نگرفته اند ، چالش های پردازش حسی و اضطراب می تواند بسیار مشکل افرین باشد. بعضی اوقات ،  شرایطی مانند افسردگی همراه با اضطراب به افسردگی ختم خواهند شد. بنابراین اگر کودک شما یک یا هر سه این ویژگی ها را داشت حتما از یک متخصص کمک بگیرید.


چرا اضطراب حاصل از مشکلات حسی مانند سایر انواع اضطراب ها نیست ؟

همانطور که هرکسی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کند ، به خوبی از این امر مطلع است ، علت اضطراب واقعاً مهم است. چرا که در بعضی از انواع اضطراب ها ، قرار گرفتن در معرض منبع اضطراب بسیار مهم است.

من به آرامی و به تدریج ارتباطم با سگ ها را افزایش دادم. چرا که این کار باعث می شود که اضطرابم کم کم فروکش کند/
لکن در اضطراب ناشی از چالش های حسی ، مواجهه دقیقاً برعکس این مورد عمل می کند.

تصور کنید که کت زمستانی شما واقعاً باعث خارش بدنتان می شود و یک ساعت پس از پوشیدن آن احساس می کنید در حال ذوب شدن هستید. رویکرد مواجهه من این است که  پالتوی زمستانی خود را برای مدت طولانی تر و طولانی تری می پوشم اما این کار به هیچوجه باعث نمی شود که احساس راحتی کنم


کمک! چگونه می توانم با اضطراب و چالش های حسی فرزندم مقابله کنم

اگر فرزند شما به جایی رسیده که چالش های حسی اش باعث بروز اضطراب در او شده اند ، وقت آن رسیده که از یک متخصص کمک بگیرید. همیشه بهتر است پیش از به وجود امدن شرایط حاد درخواست کمک کنید، اما اگر هنوز با یک متخصص ارتباط نداشته اید ، اکنون زمان آن رسیده است که این کار را انجام دهید.

تخصص فردی که با او تماس می گیرید بسته به نیاز کودک شما متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه اضطراب ناشی از مسائل حسی است ، پیشنهاد می کنم ابتدا با یک کاردرمانگر تماس بگیرید تا ببینید باید چه کاری انجام دهید

مقابله با اضطراب و چالش های حسی فرزند

مسائل حسی را در نظر بگیرید

وقتی با یک متخصص کاردرمانی تماس گرفتید ، وی قطعا پیشنهادات خاصی را برای فرزند شما ارائه خواهد داد. در ابتدا بهتر است بر روی موضوعات حسی که کودک شما با آن ها دست و پنجه نرم می کند ، تمرکز کنید.

البته اضطراب فرزند شما ممکن است فراتر از مسائل حسی باشد ، اما اگر مسائل حسی باعث شروع اضطراب شده باشند ، همه چیز برایتان عالی خواهد بود
چگونه می توان اضافه بار حسی را کاهش داد؟
چطور می توانید کودکتان را برای تجربیات حسی ای که به طور مداوم برایشان پیش می ایند آماده کنید؟
کدام نوع محرک های حسی بیشترین مشکلات را برای کودکتان به وجود می اورند؟
تا زمانی که نتوانید با یک متخصص کاردرمانی کودکان تماس بگیرید ، زندگی حسی فرزندتان آرام نخواهد شد.

پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه اتفاقات ناگواری رخ دهد حتما در مورد ارزیابی اختلالات حسی فرزندتان جدی باشید و به متخصص کاردرمانی کودکان مراجعه نمایید.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.