کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • فشار دادن مداد در هنگام نوشتن چیست؟ کاردرمانی دست در کودکان
فشار دادن مداد در هنگام نوشتن چیست؟ کاردرمانی دست در کودکان

فشار دادن مداد در هنگام نوشتن چیست؟ کاردرمانی دست در کودکان

اگر با کودکانی کار کرده اید که باید نحوه نوشتن را به آنها بیاموزید یا مسائل مربوط به دست خطشان را حل کنید، احتمالاً با اصلی ترین مشکل مربوط به دست خط یعنی فشار دادن مداد هنگام نوشتن آشنایی دارید. کودکان ممکن است آنقدر روی مداد فشار بیاورند که مداد هنگام نوشتن روی کاغذ خورد شود. هنگامی که آنها سعی می کنند نوشته های غلط خود را پاک کننده، لک های حاصل از فشار بیش از حد هرگز از بین نمی روند. یا ، ممکن است مداد را آنقدر کم فشار دهند که نتوانید حروف را تشخیص دهید. در هر صورت ، نحوه فشار دادن مداد نقش بزرگی را در خوانا بودن دست خط ایفا می کند.

یادگیری نوشتن یک فرایند کاملا پیچیده است. انتخاب دست نگه دارنده مداد ، درک مداد ، مدیریت کاغذ با دست دیگر و نحوه نشستن صحیح همه و همه در دست خط فرد تاثیر دارند. در واقع این فرایند یک فرایند چند سطحی است که عملکرد یک کودک را نشان می دهد! جنبه دیگری که باید به آن توجه کرد میزان فشاری است که فرد هنگام نوشتن روی کاغذ اعمال می کند. اگر خیلی کم فشار دهد کلمات به سختی دیده می شوند. و اگر خیلی زیاد فشار دهد ، حروف بسیار پر رنگ خواهند بود ، نوک مداد می شکند ، صفحه کاغذ لکه می شوند ، و هنگامی که کودک بخواهد اشتباهاتش را پاک کند ، انها پاک نشده و صفحه کثیف می شود

بعضی اوقات ، وقتی فشار مداد نرمال نیست ، به سادگی می توانید به بچه ها بگویید که خیلی کم یا زیاد  بر روی مداد فشار می اورند. در اینجا یک فعالیت ساده عنوان شده که در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. تمام چیزی که نیاز دارید یک کاغذ کاردستی است.
فشار مداد ، یکی از موارد مربوط به سیستم حس عمقی است.  

سیستم حس عمقی و دست خط

سیستم حس عمقی ورودی های حسی را از عضلات و مفاصل  موجود می گیرد و از آنها برای ارزیابی موقعیت بدن ، وزن ، فشار ، کشش ، حرکت و تغییر موقعیت بدن در فضا استفاده می کند. بدن ما قادر است براساس نحوه حرکت ، کشش و انقباض عضلات ، تنظیم و هماهنگ شود مثلا ما به طور غریزی می دانیم که بلند کردن یک پر نیاز به فشار و تلاش بسیار کمی دارد ، در حالی که حرکت دادن کوله پشتی بزرگ به کار بیشتری نیاز دارد.


فشار دادن مداد در هنگام نوشتن از منظر کاردرمانی دست
وقتی می نویسیم ، با استفاده از انگشت اشاره ، انگشت میانی و انگشت شست مداد را نگه می داریم و با انگشت حلقه و انگشت کوچک از بقیه انگشتان پشتیبانی می کنیم. یک سیستم حسی عمقی کارامد به ما این امکان را می دهد تا عضلات کوچک دست خود را به حرکت درآوریم و مداد را حرکت داده و فشار مطلوب را اعمال نماییم. ما می توانیم خطوط روی کاغذ را علامت بزنیم ، اشتباهات را پاک کنیم ، کاغذ را با پشت بازوی خود حرکت دهیم  و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهیم.

فشار در هنگام نوشتن : کلمات خیلی تیره

بعضی اوقات کودکان مداد خود را خیلی محکم نگه می دارند. آنها آنقدر روی کاغذ فشار می آورند که خطوط هنگام نوشتن خیلی تیره می شوند. نوک مداد می شکند. هنگام پاک کردن ، کلمات غلط کاملاً پاک نمی شوند و کاغذ پاره می شود. دست کمکی غیر غالب ، آنقدر روی کاغذ حرکت میکند که کاغذ پاره می شود. حرکات روان و کارآمد نیستند. نوشتن به چنان تلاش بیش از حدی نیاز دارد ، که کودک دچار خستگی ، ناامیدی و درد می شود.

فشار در هنگام نوشتن : کلمات خیلی کم رنگ

یکی دیگر از مشکلات دست خط ،خیلی کم رنگ نوشتن است.. بچه ها ممکن است آنقدر کم رنگ بنویسند که نتوانید جملات را را بخوانید. در سایر موارد ، نمی توانید بین حروف خاص تفاوت قائل شوید. برخی اوقات ، فشار نوشتن به قدری کم است که دست یا آستین کودک نوشته ها را پاک می کنند و متن به هیچ وجه خوانا نخواهد بود. بعضی اوقات ، بچه ها نوشتن را با فشار مطلوب شروع می کنند ، اما پس از خستگی ، کلمات کم رنگ تر و کم رنگ تر می شوند تا جایی که دیگر خوانا نخواهند بود.

 فشار مداد و دست خط کثیف و ناخوانا

دست خط کثیف می تواند در نتیجه بسیاری از عوامل شکل گیرد. کاهش قدرت دست ، مشکل در دید، مشکلات مربوط به برنامه ریزی حرکتی ، مشکلات حافظه بصری یا اختلال در سیستم حسی عمقی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند

نکاتی برای اعمال فشار در هنگام نوشتن

فعالیت های حس عمقی به عضلات اجازه می دهند تا فشار اعمال شده در هنگام نوشتن را کاهش دهند. حرکت در برابر مقاومت به همراه فشار و کشش به عضلات و مفاصل فرصتی برای تعدیل فشار می دهند. فعالیت های مقاومتی قبل و در حین کار با دست خط می تواند برای کودکانی که به شدت روی مداد فشار می آورند مفید باشد.

فعالیت های لازم برای اعمال فشار مطلوب در هنگام نوشتن:

برخی از فعالیتهای زیر استراتژی هایی هستند که به کودکان کمک می کند تا از میزان فشار مطلوبی در هنگام نوشتن استفاده کنند. و برخی دیگر ابزارهایی برای برطرف نمودن نیازهای حس عمقی کودکان هستند

توپ های فشاری یا اسباب بازی های ژله ایی می توانند به تقویت قدرت و میزان فشار کمک کنند.
از کاغذ کربن  یا کاغذ چاپ استفاده کنید تا کودکان از میزان فشاری که در هنگام نوشتن بر روی مداد اعمال می کنند آگاه شوند. 
باندهای مقاومتی

درمان با میزان درجه بندی شده ای از مقاومت (با یک متخصص کاردرمانی در مورد میزان مقاومت مورد نیاز کودک خود صحبت کنید. 

تمرین با دستگاه پانچ قبل از نوشتن

فعالیت های حرکتی بزرگ- این فعالیت ها می تواند به تنظیم میزان فشار اعمال شده بر روی مداد ، نحوه دریافت  ورودی های حسی و تقویت دست ها کمک شایانی کنند

با یک مداد نوکی بنویسید: زیرا اگر فشار زیادی به اینگونه مدادها وارد شود ، سرب انها می شکند. بنابراین کودکان می توانند یاد بگیرند که میزان فشار خود را کنترل کنند وگرنه مدادشان می شکند

استفاده از خودکار ژله ای برای برخی کودکان مناسب است. وقتی ژل خودکار پخش می شود می تواند به کودک نشان دهد که دستش را زیاد فشار داده 

مدادهای وزنه ای یا مدادهای وزنه دار - مدادهای وزنه دار می توانند در ارائه بازخورد حس عمقی مفید باشند.

یک قلم در حال ویبره می تواند بازخورد حسی مطلوبی را به انگشتان دست اعمال کند و به تمرکز کودک کمک نماید

نوشتن شبح مانند را تمرین کنید: کودک را ترغیب کنید که خیلی ملایم روی کاغذ بنویسد و سپس کلمات را پاک کند بدون اینکه هیچ علامتی از انها به جای بماند. 

به جای نوشتن در دفترچه یادداشت ، یک صفحه از دفتر را جدا کنید و ان را روی یک میز سخت قرار دهید و از کودک بخواهید روی ان بنویسد زیرا سطح محکم مقدار فشار را محدود می کند.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.