کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • توانایی عملکردهای اجرایی در فهم زمان برای کودکان از طریق روش های کاردرمانی کودکان
توانایی عملکردهای اجرایی در فهم زمان برای کودکان از طریق روش های کاردرمانی کودکان

توانایی عملکردهای اجرایی در فهم زمان برای کودکان از طریق روش های کاردرمانی کودکان

به فرزند خود کمک کنید تا یاد بگیرد که چگونه باید وقت خود را مدیریت نماید

  "عجله کن ، ما فقط 5 دقیقه وقت داریم. من 10 دقیقه قبل به شما گفتم که باید حاضر شوید! "

آیا این سناریو به نظرتان آشنا نیست؟ بهتر است بدانید که همه ما با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم

زمان یک مفهوم انتزاعی است و درک آن برای کودکان دشوار است.

توانایی مدیریت زمان فقط یکی از انواع مهارت های اجرایی است که مغز ما توانسته در طی قرن های متمادی به  ان دست پیدا کند


عملکردهای اجرایی به عملکردهای مغزی ای اطلاق می شود که مدیریت وظایف مختلف زندگی مانند برنامه ریزی روزانه ، کنترل کارها و تعیین مدت زمان لازم برای انجام هر کار را برای ما امکان پذیر می نماید.

به طور معمول ، کودکان تا کلاس دوم با مفهوم زمان آشنایی چندانی ندارند. با این حال ، ما انتظار داریم که کودکان خردسال درک کنند که زمان چگونه می گذرد ، "شما 5 دقیقه وقت دارید" یا "زمان خواب شما 15 دقیقه دیگر است چه معنایی می دهد

یکی از دلایلی که جوانان با ساعات تعیین شده توسط بزرگسالان در کشمکش هستند ، این است که آنها هنوز توانایی "احساس" گذر زمان را ندارند و زمان را بر اساس درک خودشان مدیریت می کنند. لذا این امر می تواند هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان ناراحت کننده باشد.  

اما من در حال حاضر به فرزندانم نشانه های زمانی ای را ارائه می دهم که می توانند از آنها استفاده کنند

اگر شما هم پدر یا مادر هستید می توانید با استفاده از این روش ها کودک خود را وادار کنید تا مفهوم کنترل زمان را درک کند. لذا بهتر است شما هم مثل من از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید تا کودکانتان به یادگیری گذر زمان و احساس ان علاقه مند شوند


ساعت والدین:

ما مدیر وقت فرزندانمان هستیم. این ماییم که آنها را از خواب بیدار می کنیم ، به مدرسه می بریم ، حمام می کنیم ، به موقع به انها غذا می دهیم و خیلی کارهای دیگر را برایشان انجام می دهیم.! این سیستمی است که ممکن است برای برخی خانواده ها موثر باشد ، اما از طریق ان نمی توان به کودکان یاد داد که چگونه می توانند زمان خود را برنامه ریزی کنند و به طور مستقل کارهایشان را به انجام برسانند.

تایمر شمارش معکوس:

تا کنون کدامیک از شما از تایمر "شمارش معکوس" آشپزخانه برای اینکه کودک خود را برای انجام کاری تشویق کند استفاده کرده؟ این کار آسان و راحت است و در بیشتر موارد کودکان را به حرکت وا می دارد. "من تایمر را بر روی 5 دقیقه تنظیم می کنم." اگرچه این کار باعث می شود که کنترل والدین بر روی فرزندان بیشتر شود ، اما اینکه نمی دانیم چه زمانی تایمر خاموش می شود می تواند باعث ایجاد اضطراب در کودکان شود.

کاردرمانی کودکان برای فهم زمان در کودکان


 تایمردیداری :

این نوع ابزار مدیریت زمان اغلب در مدارس به کار گرفته می شود تا کودکان بدانند چه مدت دیگر باید در مدرسه بمانند. انواع مختلفی از تایمرهای بصری در بازار وجود دارد که از جمله انها میتوان به تایمر ماسه ای ، شماره های رنگی ناپدید شونده یا سه برج رنگی نورانی اشاره کرد. کودکان قادر به "دیدن" زمانی هستند که کم کم ناپدید می شود، اما با استفاده از این ابزار کودکان هرگز یاد نمی گیرند که چگونه باید برای آینده برنامه ریزی کنند یا مهارت هایی که به تنظیم زمان نیاز دارد را انجام دهند.
 

برنامه های  زمان سنج:

 اگر اپ استور را جست و جو کنید تعداد زیادی از برنامه های مدیریت زمان را خواهید یافت که برای کودکانتان  مناسب هستند. انواع مختلفی از برنامه ها برای رسیدگی به نیازهای مختلف شما وجود دارد. تایمرهای بصری ، برنامه های تایمر شمارش معکوس ، تایمرهای عادی و تایمرهای مربوط به بازی که در ازای تلاش های کودکان به انها جایزه می دهند. مشکل استفاده از این فناوری ها این است که به جای کمک به مدیریت زمان ، می توانند حواس کودکان را پرت کنند.


ساعتهای دیجیتال در مقابل ساعت های آنالوگ

در عصر امروز ، ساعتهای دیجیتال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یک ساعت دیجیتالی زمان را با استفاده از اعداد دقیق نشان می دهد.. اعداد برای نشان دادن زمان در کنار هم قرار گرفته اند. لذا برخی  تحقیقات نشان می دهند که 75٪ از کودکان ایالات متحده نمی توانند ساعت آنالوگ را بخوانند. این آمار حیرت انگیز است زیرا فرزندان ما فقط یاد گرفته اند که از ساعت های دیجیتال استفاده نمایند.

خواندن ساعت آنالوگ یکی از مهارت هایی است که کودکان باید ان را فرابگیرند.

ساعت های آنالوگ به ما کمک می کنند تا به صورت بصری فکر کنیم.
مزیت دیگر ساعت آنالوگ این است که در ان می توانید زمان حال ، زمان گذشته و زمان آینده را ببینید. و مانند ساعت های دیجیتال فقط زمان حال را نشان نمی دهند.

آموزش نحوه خواندن ساعت آنالوگ به کودکان باعث می شود وقتی به انها می گویید فقط 5 دقیقه زمان دارند انها بتوانند این زمان را در ذهن خود تجسم کنند

آموزش مراحل و مهارت های عملکرد های اجرایی تخصص کاردرمانگران است -البته تیمی از کاردرمانگر کودکان گفتاردرمانگر کودکان و روانشناس کودکان اگر برای این منظور شکل بگیرد بهتر است اما ارزیابی عملکرد اجرایی از حیطه های تخصصی کاردمانی است و پیشنهاد می شود برای ارزیابی تخصصی مفهوم زمان در کودکان حتما به کاردرمانگران کودکان مراجعه نمایید.
 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.