کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • اهمیت مداخلات زودهنگام در کاردرمانی
اهمیت مداخلات زودهنگام در کاردرمانی

اهمیت مداخلات زودهنگام در کاردرمانی

مداخلات زودهنگام  کاردرمانی مغز کودک را تقویت می کنند

تجربیات شیرخوارگی تأثیرات طولانی مدتی بر توانایی یادگیری ، تنظیم احساسات ، برقراری ارتباطات اجتماعی ، رشد کودک و بهینه سازی عملکرد عصبی او دارند. در صورت عدم وجود تجارب مناسب و فرصت های یادگیری ، رشد مغز می تواند متوقف شده یا به تاخیر بیفتد.

اما اگر فرصت های فراوانی برای یادگیری وجود داشته باشد ، رشد مغز بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس از به دنیا آمدن ، مغز کودک از طریق وابستگی های ایمن ، تجربیات غنی حسی و خاطرات ضمنی شکل می گیرد. بنابراین هرچقدر تجربیات یادگیری کودک بیشتر باشند ، این رفتارها و مهارتها در مغز کودک  زودتر شکل می گیرند.. کاملاً خارق العاده است.! اینطور نیست؟ کودک به خاطر کاری که انجام می دهد ، انرژی و اشتیاق زیادی دارد و مسلماً این امر برای همه کودکان صدق می کند.


کاردرمانی کودکان با بررسی مطالعات انجام شده در مورد رشد ابتدایی کودک نشان داده که مغزهای کودکان پتانسیل باورنکردنی ای برای تغییر دارد. کودکان مبتلا به تاخیر رشد ، از ساختار عصبی نا مناسبی که دارای ارتباطات مفیدی نیستند رنج می برند و وجود چنین مشکلی باعث می شود که آنها در برقراری ارتباط ، اموختن مهارت های اجتماعی و سایر فعالیتهای ضروری برای زندگی روزمره خود در کشمکش باشند. بنابراین اتصالات "عصبی انها" باید اصلاح شده و تغییر یابد.

انچه شگفت آور است این است که با تحریک شدید ، مغز می تواند مسیرها و مدارهای جدیدی را بسازد که مفیدتر و کاربردی تر از انواع ابتدایی هستند ، اما زمان بندی نیز در این خصوص بسیار مهم است. هرچه زودتر مغز کودک تجربیات "مفید" را دریافت کند ، این ارتباطات بهتر و قوی تر خواهند بود و رفتارهای کودک نیز حساب شده تر هستند. تحقیقات نشان داده اند که کمک به کودکانی که  دارای نیازهای ویژه ای در مراحل اولیه رشد هستند باعث می شود که انها مهارت های بیشتری را در اینده بیاموزند و با ورود به مهد کودک در مقایسه با کودکان دیگر پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

اهمیت مداخلات زودهنگام کاردرمانی کودکان

سه راهی که از طریق انها مداخله زودهنگام می تواند به رشد کودک کمک کند

مداخلات زودهنگام به رشد عصبی کودکانی که با تاخیر در رشد مواجه هستند کمک می کنند . مطالعات نشان داده اند که  مداخلات زودهنگام در سالهای اولیه رشد بسیار سودمند هستند و به کودکان کمک می کنند تا از مهارتهای خود برای پیشرفت استفاده کنند.


مداخله زودهنگام کاردرمانی  به ایجاد یک محیط پرورشی و توام با پشتیبانی مناسب برای کل خانواده کمک می کند. این مداخلات کمک و پشتیبانی های حرفه ای مناسبی را که والدین و خواهران و برادران کودکان دارای نیازهای ویژه به انها نیاز دارند فراهم نموده و به، کاهش ناامیدی ، استرس ، درماندگی و افسردگی انها کمک می کنند

علاوه بر این مداخله زودهنگام کاردرمانی می تواند پایه محکمی را برای پیشرفت های کلیدی کودک به وجود اورد و  به او کمک کند تا بتواند به سرعت مهارت های بعدی را کسب نماید . همچنین این مداخله فرصت های یادگیری بیشتری را برای کودک فراهم می کند و به موفقیت های بعدی تحصیلی او کمک خواهد کرد. اگر ما به درستی نقایص موجود در مهارت های کودک را درک کنیم و برنامه ای را طراحی کنیم که مدارهای عصبی و مناطق هدفمند رشد را به خوبی تحریک کند ، می توانیم نواحی مهم مغز را برای توسعه زبان ، مهارت های اجتماعی و غیره تقویت کنیم.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.