کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

  • صفحه اصلی
  • مهارت های لباس پوشیدن در سنین پایین از منظر کاردرمانی
مهارت های لباس پوشیدن در سنین پایین از منظر کاردرمانی

مهارت های لباس پوشیدن در سنین پایین از منظر کاردرمانی

یكی از وظایف اصلی كودك این است که بتواند در همه فعالیت های مراقبت از خود به استقلال برسد. کاردرمانی کودکان یکی ز اهدافش کسب حداکثر استقلال در انجام مهارت های روزمره زندگی است.کودک باید بتواند در همه  کارهای خود از جمله کارهایی که باید هر روز و معمولاً صبح ها ، برای رفتن به مدرسه یا بیرون رفتن از خانه انجام دهد به استقلال برسد. نمونه های رایجی از وظایف او عبارتند از: لباس پوشیدن ، غذا خوردن ، دستشویی رفتن ، مسواک زدن دندان ها ، شانه کردن مو ، حمام کردن و سایر کارهای بهداشتی. لباس پوشیدن یکی از اولین فعالیت هایی است که کودکان باید در ان مهارت پیدا کنند ، اما هر کودکی این وظیفه را با سرعت متفاوتی یاد می گیرد. به طور کلی ، در اینجا چند وظیفه اساسی در زمینه لباس پوشیدن وجود دارد که کودکان باید در سنین مختلف انها را بیاموزند


    در آوردن جوراب: 12-18 ماهگی
    فشار دادن بازوها به درون آستین: 12-24 ماهگی
    فشار دادن پاها به درون لنگه های شلوار: 2 سالگی
    پیدا کردن استین ژاکت: 2 سالگی
    پوشیدن و دراوردن ژاکت: 3 سالگی
    پوشیدن و دراوردن لباس های ارتجاعی: 3-4 سالگی
    بستن  دکمه های بزرگ: 3 سالگی
    بازکردن زیپ: 3 سالگی
    پوشیدن جوراب و کفش: 4 سالگی
    بستن زیپ: 4 سالگی
    بستن دکمه های کوچک: 5 سالگی
    پوشیدن لباس بدون کمک: 5-6 سالگی
    بستن بند کفش: 5-6 سالگی

اغلب به این دلیل که صبح ها باید کارهای مختلفی انجام شود کار بر روی نحوه لباس پوشیدن با فرزندتان با استرس زیادی همراه است. پس بهتر است در مواقعی که کل خانواده کمتر کار دارند مثلا در تعطیلات آخر هفته و یا قبل از خواب بر روی لباس پوشیدن فرزندتان کار کنید. ممکن است برای شروع کار از فرزندتان بخواهید که خودش لباس های خوابش را به تن کند ، و یا حتی اگر مجبور شدید قبل از مدرسه در لباس پوشیدن به او کمک کنید تا وقتی که دیگر خودش مهارت های لازم را پیدا کند. اگر فرزند شما در مقابل تمرین لباس پوشیدن مقاومت نمی کند ، سعی کنید به او اجازه دهید تا خودش لباس هایش را بپوشد چرا که با این کار احساس خود مختاری و استقلال بیشتری به او دست خواهد داد.  

مهارت های لباس پوشیدن در سنین پایین از منظر کاردرمانی

در هر صورت کاردرمانگر کودکان به خصوص بهترین مرکز کاردرمانی کودکان باید بتواند خدمات مربوط به آموزش پوشیدن و درآوردن لباس را به کودکان بدهد.بسیاری از مراکز کاردرمانی در غرب تهران ،این خدمات را ارائه میدهند ولی به هرحالت باید ببینید کودک شما با کدام مرکز کاردرمانی کودکان در این زمینه موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد.

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.