کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (1)
صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (1)

صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (1)

مداخلات مبتنی بر نظریه ادغام حسی به طور گسترده ای توسط کاردرمانگرانی به کار گرفته میشود که با کودکانی کار میکنند که دچار مشکلات فراوانی در عرصه رشد و تکامل ، یادگیری و مشکلات رفتاری هستند (هیئت صدور گواهینامه کاردرمانی) .

علاوه بر این ، تحقیقات زیادی نیز  در زمینه های مختلف از جمله کاردرمانی کودکان به نتایج اثربخشی یا تاثیر کاردرمانی با استفاده از رویکرد ادغام حسی پرداخته اند . برای مثال ، دیمز (1994) به بررسی نتایج 57 مطالعه  منتشر شده در بین سالهای 1972 و 1992  پرداخت که در تمام انها مداخله  براساس تئوری ادغام حسی صورت گرفته بود. اخیراً ، میلر (2003) یافته های بیش از 80 مقاله را که در رابطه با ادغام حسی در رابطه با کاردرمانی کودکان انجام شده بودند تجزیه و تحلیل کرد.

 

ضرورت صداقت در پژوهش های مبتنی بر مداخلات ادغام حسی در کاردرمانی کودکان

با وجود در دسترس بودن مطالعات نتایج فراوانی که در 30 سال گذشته انجام شده اند ، شواهد موجود در رابطه با اثربخشی این نوع مداخله چندان معتبر نیستند. علاوه بر این، اختلاف نظرهای زیادی درباره میزان اثربخشی مداخله ادغام حسی وجود دارد.  و لذا منتقدان با اشتیاق در رابطه با این موضوع بحث می کنند .

شرایط این نوع پژوهش ، معضلاتي را براي کاردرمانگرانی به وجود می اورد که  در تلاش هستند تا یك عملکردی مبتنی بر شواهد و خانواده داشته باشند. ممکن است درمانگران بعد از مشاهده كيفيت زندگي كودكان و خانواده هايشان در این رابطه دچار شک و تردید شوند که آیا مداخله آنها قادر به ارائه نتایج قطعی ای  بر اساس اصول ادغام حسی هست یا نه.

 

عدم حمایت قطعی از تحقیقات موجود در رابطه با این موضوع  چالش های روش شناختی زیادی را در رابطه با اثربخشی  این نوع درمان به وجود آورده است.  این چالش ها هنگامی پیچیده تر می شوند که مداخله مربوطه شامل فرآیندهای تعاملی پویا یی که برای نیازهای منحصر به فرد فرد طراحی شده اند باشند. مجموعه ای از چالش های روش شناختی شامل انتخاب اقدامات مناسب است. به عنوان مثال ،  ابزارهای نتیجه ممکن است نسبت به تغییر ،  اصول اساسی نظری یا نتایج مورد انتظار ، بی تفاوت باشند و به زندگی روزمره شرکت کنندگان ، یا اهداف انها ربطی نداشته باشند.

چالشهای دیگر شامل انتخاب شرکت کنندگان کافی و ارائه توضیحات کافی به آنها در رابطه با مداخله ، طراحي مطالعه و در نظر  گرفتن متغیرهای تصادفی جایگزین ، و انتخاب نمونه ها ی کافی برای افزایش قدرت آماری ، و بهره برداری از مداخله به گونه ای است که قابل تکرار بوده و به مفروضات اساسی و اصول فلسفی و نظری تحقیق وفادار باشد.

محققان کاردرمانی کودکان در زمینه سلامت روان از اصطلاح  صداقت برای پاسخ دادن به این سوال استفاده میکنند که آیا مداخله مطابق با اصول نظری و رویه ای اساسی  رهنمودها هست یا خیر.

صداقت به طور کلی به عنوان دقت و مطابقت دقیق با اصول مورد نظر در نظر گرفته میشود. در چارچوب مطالعات اثربخشی ، صداقت به میزان وفاداری به مبانی نظری و بنیادی  و دستورالعمل های بالینی باز میگردد.  

در بحث نقش کارآزمایی بالینی تصادفی (Randomized clinical trial) در ارزیابی اثرات کار درمانی ، نلسون و ماتیووتز (2004) اخیراً ادعا كردند که "صداقت در کلیه RCT های کاردرمانی ضروری است".

صداقت کاردرمانی کودکان را می توان جنبه ای از اعتبار تحقیق دانست زیرا این مفهوم این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که آیا یافته های مطالعه هدف اصلی مطالعه را منعکس می کنند یا خیر. به طور خاص ، این اصطلاح ممکن است به نوعی اعتبار ساختاری تحقیق را نشان دهد به این معنا که تناسب بین ساختار های مورد نظر و نحوه عملکرد انها را به تصویر می کشد.

ادغام حسی در کاردرمانی کودکان

ارزیابی صداقت مطالعات کاردرمانی کودکان

نگرانی از صداقت مطالعات یکی از اولین انتقادات وارد شده به تحقیقات اثربخشی روان درمانی است. آیزنک (1952) ، استدلال می کند که توضیحات مبهم روان درمانی مانع از ارائه نتیجه درستی درمورد اثربخشی این مطالعات میشود.

در مقاله آیزنک چندین تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد و رهنمودهای قاطعی برای ارزیابی میزان صداقت ارائه میشود. ارزیابی منظم صداقت از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه باعث حصول اطمینان ازین امر میشود که مداخله تحت مطالعه می تواند توسط محققان و کاردرمانگران دیگر نیز به کار گرفته شود و به وضوح از انواع مداخلات متمایز باشد. بنابراین ، نه تنها توصیف و تشریح مداخله از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه باید ویژگی های ان نیز بیان شود تا بتوان ان را به طور کامل از مداخلات جایگزین متمایز نمود.

 

عناصر اصلی ارزیابی صداقت در کاردرمانی کودکان

ارزیابی صداقت مستلزم ارزیابی منظم و مداوم مداخلات است. هم عناصر ساختاری و هم فرآیندی مداخله باید مورد توجه قرار گیرند. عناصر ساختاری به طور مستقیم قابل مشاهده هستند ، این ویژگیها ویژگی های مداخله ای هستند که به راحتی و از طریق محیط قابل ارزیابی هستند ، مانند تعداد مشارکت کنندگان و مداخلاتی که در هر جلسه صورت میگیرد ، طول   زمان جلسات ، آموزش حرفه ای درمانگر ، و خصوصیات محیطی. ارزیابی عناصر فرآیند دشوارتر است ، زیرا آنها به ویژگی های پویا ی مداخله که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند و معمولاً چالش برانگیز تر هستند باز می گردند.

اینها شامل عناصری مانند کیفیت رابطه کاردرمانی (که اغلب به آن رویه درمانی گفته می شود) و میزان وقایع مهم کاردرمانی کودکان که در طی یک جلسه معین (گاهی اوقات به عنوان دوز درمان در  می شود) روی میدهند باز میگردند.


استفاده از رویه های صداقت

کاربرد اصلی روشهای مبتنی بر صداقت برای ارزیابی اثربخشی مطالعات دارای دو جنبه متفاوت است. اول اینکه ، آنها باعث حصول اطمینان از یکپارچگی درمان میشوند یا باعث حصول اطمینان از این امر میشوند که درمان به کارگرفته شده در  مطالعه منعکس کننده اصول مداخله است.  دوم ، آنها باعث تمایز درمان؛ یعنی شناسایی دقیق   عناصری میشوند که درمانهای خاص را از یکدیگر متمایز می کنند و عناصری را که در درمانهای مختلف مشترک هستند نشان میدهند.  کاربردهای ثانویه رویه های وفاداری شامل ارائه   مکانیسم ارتباطی موثری در مورد خصوصیات اصلی مداخلات مختلف و روشهای مداخله ای مورد استفاده توسط متخصصان آموزش دیده است. از ابزارهای وفاداری نیز می توان برای ارزیابی کیفیت و قوام درمان استفاده نمود .

یکپارچگی حسی در کاردرمانی کودکان

ارزیابی وفاداری و کنترل مداخله کاردرمانی

معمولاً کارشناسان قبول دارند كه کنترل درمان برای اطمینان از اثربخشی درمان به کار رفته در مطالعه ضروری است.  کنترل درمان به توسعه یک راهنمای همه جانبه در مورد درمان اشاره دارد که بتوان از ان  در یک کارآزمایی بالینی برای افزایش صداقت  مطالعه استفاده نمود. در یک دفترچه راهنمای کاردرمانی ، مداخله ای که آزمایش می شود باید  دقیقاً و تا حد امکان شرح داده شود تا مداخله کنندگان بتوانند اموزشهای لازم را فرا بگیرند. با اينكه کتابچه راهنمای کاردرمانی کودکان باید دقیقاً مداخلات را توصیف کند ، لکن نباید همانند یک "کتاب آشپزی" از تکنیک های سفت و محکم تشکیل شده باشند.


کنترل مداخلات و ابزارهای وفاداری و صداقت

برای ایجاد یکپارچگی حسی در کاردرمانی کودکان و تأیید مداخله و روش های مورد نظر به کارگیری اقدامات تجربی ضروری هستند. بدون وجود هیچگونه مدرکی در رابطه با صداقت درمان ، نتیجه گیری در مورد اثر بخشی یا غیرکارامد بودن درمان امکانپذیر نیست .

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.