کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (2)
صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (2)

صداقت پژوهش های کاردرمانی کودکان در مداخلات ادغام حسی (2)

این مقاله در ادامه بخش اول این عنوان قرار دارد، برای مطالعه بخش اول مقاله اینجا کلیک کنید.

 

وفاداری در مطالعات انجام شده کاردرمانی کودکان در رابطه با  اثربخشی ادغام حسی

قبلا وفاداری و صداقت در مطالعات مداخله ای کاردرمانی مبتنی بر ادغام حسی مورد بررسی قرار نگرفته اند. برای شروع روند توصیف وضعیت وفاداری و صداقت در تحقیقات مداخله ادغام حسی، ما عناصر اصلی مداخله را  از مقالات نظری نوشته شده در رابطه با ادغام حسی استخراج نمودیم و سپس از این عناصر برای انجام یک تحلیل محتوا استفاده کردیم.علاوهبراین ما توجه محققان را به وفاداری و صداقت در هنگام برنامه ریزی ، ارائه و نظارت بر  مداخلات مبتنی بر ادغام حسی و همچنین تفسیر نتایج ارزیابی کردیم.

 

عناصر اصلی کاردرمانی کودکان در مداخله ادغام حسی

اولین قدم ما شناسایی مقالات کلیدی ای بود که دستورالعملهای نظری و عملی ای را برای درمان حرفه ای با استفاده از روش ادغام حسی ارائه نموده بودند. تقریباً 10 متخصص ادغام حسی ، از سراسر ایالات متحده ، به عنوان یک گروه به دور هم جمع شدند و در مجموع   11 نشریه  به عنوان مقالات کلیدی ادغام حسی انتخاب شد. پس از آن این گروه از متخصصان کاردرمانی کودکان با تجزیه و تحلیل مقالات موجود  پرداختند تا عناصر اصلی  مداخله ادغام حسی در کاردرمانی کودکان را شناسایی کنند.

ما تجزیه و تحلیل خود را در دو حوزه اصلی یعنی آماده سازی ساختاری مداخله و روند مداخله اغاز نمودیم.در  کل ، ما  ویژگی های ساختاری مداخلات مبتنی بر ادغام حسی را در دو دسته اصلی سازماندهی نمودیم که عبارت بودند از:

(الف) طراحی زیست محیطی ، که شامل تنظیم اتاق و انواع تجهیزات است ، و

(ب) صلاحیت های درمانی ، که شامل  سابقه و هدف حرفه ای ، آموزش رسمي ، تجربه باليني ، آموزش فراحرفه ای ، نظارت و صدور گواهینامه در زمینه ادغام حسی یا ارزیابی بالینی ادغام حسی است.

 

تجزیه و تحلیل محتوای وفاداری و صداقت در مطالعات مبتنی بر مداخله ادغام حسی

کاردرمانی برای تعیین اینکه محققان قبلی تا چه حد برای صداقت اهمیت قایل بودند ، قدم بعدی بررسی انتقادی  مقالاتی بود که ادعا می کردند نتایج  مداخله ادغام حسی در کاردرمانی کودکان را بررسی نموده اند. بررسی ما روی این امر متمرکز بود که چه توصیفی از مداخله ادغام حسی در مطالعات اثربخشی منتشر شده مطابق با عناصر مداخله کلیدی است که ما در  فرآیندهای گروهی استخراج نمودیم. علاوه بر این ، ما به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا بازرسان قبلی به ارزیابی سیستماتیک صداقت مداخله پرداخته اند و مسئله صداقت را درهنگام تفسیر نتایج در نظر گرفته اند یا خیر.

 

روش ارزیابی مطالعات مربوطه

کاردرمانی برای ارزیابی مطالعات مربوطه ، ما جستجوی اینترنتی جامعی را در  مورد مقالات مربوط به سلامتی (CINAHL) که از تاریخ 1982 تا سپتامبر 2004  منتشر شده بودند و مقالات بخش پزشکی که برای سال 1996 تا سپتامبر 2004 بودند انجام دادیم.

برای شناسایی  مقالات مناسبی که قبل از سال 1982 ، منتشر شده بودند و همچنین مقالاتی که  توسط جستجوهای رایانه ای قابل ردیابی نبودند ، ما  لیست مقالات مشخص شده در بخش جستجوی مقالات را علاوه بر مقالات و کتاب های کتابخانه های شخصی نویسندگان جستوجو نمودیم.

مطالعات باید از ویژگیهای زیر برخوردار بودند:

(الف) در یک ژورنال انگلیسی زبان معروف منتشر شده باشند

(ب) به طور مستقیم توانایی های افراد یا  یا رفتارهایشان را مورد ارزیابی قرار داده باشند و

(ج) نتایج کمی لازم در انها ذکر شده باشد.  

بنابراین مطالعاتی که در انها ارزیابیهای کمی ذکر نشده بودند حذف گردیدند. در کل ، 70   مقاله شناسایی شد که با معیارهای ما مطابقت داشتند. بیشتر این مقاله ها در ایالات متحده و در عرصه کاردرمانی انجام شده بودند ، اما برخی در خارج از ایالات متحده منتشر شده بودند یا در مجله هایی که به کاردرمانی اختصاص نداشتند چاپ گردیده بودند. بر این اساس ، ما 61 مطالعه مختلف را شناسایی نمودیم.

 

نتایج 

کاردرمانی کودکان تجزیه و تحلیل محتوای اولیه خود را سازگار با عناصر اصلی مداخلات ادغام حسی با تجزیه و تحلیل  34 مطالعه اصلی انجام دادیم و به بررسی دقیق هر مقاله انتخاب شده و توضیحات مربوط به عناصر ساختاری و فرآیند مداخله پرداختیم. این روند مستند سازی  محتوای مقالات را با توجه به هر یک از ساختارها  و عناصر مداخله پردازش و جدولبندی میکند.

وقتی  ناظر اولیه از نحوه طبقه بندی مقاله در مورد یک عنصر خاص مطمئن نبود یا وقتی سایر نویسندگان جزئیات را زیر سؤال میبردند، نویسندگان اول و سوم در مورد این مسئله بحث می کردند تا زمانی که توافق حاصل شود. نویسندگان اول ، دوم و چهارم به طور مشترک میزان و درصد هرعنصر مداخله ای را که در جداول گزارش شده براورد نمودند. فراوانی و درصد محاسبه شده توسط نویسنده سوم برای اطمینان از صحت کار مورد استفاده قرار گرفت. جدول 2 درصد 34 مطالعه را  که شامل عناصر ساختاری و فرآیند ی مداخله ادغام حسی است نشان میدهد. بیشتر توصیفات مداخله مربوط به دو مورد  عناصر ساختاری هستند که عبارتند از: پیشینه حرفه ای مداخلات و انواع تجهیزات درمانی مورد استفاده در مداخلات.

متداول ترین انواع  تجهیزات درمانی ذکر شده مواد لمسی ، تجهیزات اویزانی و تخته اسکوتر بودند. تقریباً در تمام مطالعات سوابق حرفه ای افرادی که مداخله را انجام میدادند، در زمینه کاردرمانی بود ، اما بیشتر آنها آموزش تخصصی خود را ذکر نکردند.  
هنگامی که آموزش تخصصی درمانگر در زمینه صداقت باشد ، میتوان اطمینان حاصل کرد که درمانگر   دستورالعملهای رسمی گسترده ای را در مورد اصول مداخله و کاربردهای بالینی خواهد داشت.  با توجه به عناصر فرآیند مداخله که در جدول 2 ، خلاصه شده جای تعجب ندارد که محققان   از استراتژی های حسی در 100٪ موارد استففاده نموده بودند ، زیرا استفاده درمانی از ورودی حسی مشخصه مداخله ادغام حسی است. دیگر عناصر مداخله  در بیشتر مقالات شرح داده نشدند با این حال ، هر عنصر فرآیند  
حداقل در 2 مطالعه (6٪) شرح داده شده است.  مطالعه ای وجود ندارد که نویسندگان مداخله در ان حداقل 10 مورد از عناصر ادغام حسی فرایند گرا را توصیف نکرده باشند. علاوه بر این ، بیشتر محققان توضیحاتی را ارائه داده اند که نشان دهنده استفاده از کمتر از نیمی از عناصر ادغام حسی بود.

در دو مطالعه اطلاعات توصیفی  ارائه شد که با 5  تا 10 عنصر فرآیند مداخله مطابقت داشت (آلن و دونالد ، 1995؛ لیندمن و استوارت ، 1999). در 2 مطالعه ، 6 عنصر شرح داده شد (هورویتز ، Oosterveld ، و، 1993؛ ویلسون ، کپلان ، همکارها ، گرونی و، 1992).  بیشترین تعداد عناصر فرآیند  گزارش شده توسط Kinnealey (1998) ، گزارش شده بودند.در برخی از مطالعات ، توصیف روشها نشان میدهد که که روشهای مداخله با عناصر اصلی فرآیند مداخله ادغام حسی که ما شناسایی نمودیم در تضاد نبود. دوازده مطالعه (35٪) فعالیتهای درمانی را که توسط درمانگر یا محقق از پیش تعیین شده بود به جای همکاری درمانگر-کودک توصیف نمودند.ظاهراً  فرض بر این بود که مداخله مبتنی بر ادغام حسی  ای که شامل تحریک حسی و رابطه درمانی با کودک باشد از نظر مداخله چندان اهمیت ندارد.

 

استفاده از رویه ها

اوتنباهر برای انجام ارزیابی خود خاطرنشان كرد: "توصيف درمان ، آموزش افراد مسئول اجرای مداخله و تدوین رویه ها به منظور نظارت بر نحوه درمان برای هر تحقیق موفقیت آمیزی حیاتی است " (ص 390).

در تحلیل مطالعات ادغام حسی ، ما هیچ مطالعه ای را پیدا نکردیم که با دقت هر چه تمام  جنبه های ارزیابی صداقت را مورد مطالعه قرار داده باشد. در برخی مطالعات یک یا دو  استراتژی برای به حداکثر رساندن نظارت بر صداقت مورد استفاده قرار گرفتند ، مانند استفاده از
کتابچه راهنمای مداخله ، نظارت بر مداخلات ، و پیروی از دستورالعمل های مداخله. از 34 مطالعه ، فقط 4 مورد از کتابچه راهنمای کاربر ، مجموعه ای از معیارهای خاص ، یا پروتکلهایی برای راهنمایی درمان استفاده نمودند.

در 5 مطالعه ، محققان از بررسی های غیررسمی مختلفی استفاده نمودند که  در انها مداخله اندازه گیری نشده است (به عنوان مثال ، مشاهده ، نظارت بر درمانگران ، یا مستندات فعالیتهای درمانگر).  فقط یک مطالعه از ابزار های رتبه بندی کمی برای ارزیابی مداخلات استفاده نمود و تأثیر صداقت را در نتایج مطالعه ارزیابی کرد

این محققان درمان ادغام حسی را با استفاده از طبقه بندی فعالیت های مورد استفاده در هر روش از درمان ادراکی و حرکتی متمایز نمودند. درمان ادغام حسی به عنوان استفاده از فعالیت های انتخاب شده ای نظیر لمس ، تجربیات عصبی خود مختار و تحریکات درونی  تعریف گردید که باعث ارائه پاسخهای تطبیقی مناسبی میشد. فعالیت های تعیین شده برای  ادغام حسی شامل استفاده از تجهیزات و مواد ی مانند اونگ ، طناب ، توپ درمانی ، پتو ، تخته اسکوتر و سطح شیبدار بود. درمان ادراکی و حرکتی شامل فعالیت های خاص آموزش حرکتی ، از جمله جامپینگ جک ، skipping, hopping, and tumbling, بود که، برای اصلاح  نقاط ضعف موجود در مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به کار گرفته شده بودند.

 

استفاده از داده های صداقت برای تفسیر نتایج تحقیقات

صداقت باید در تفسیر نتایج محققان لحاظ گردد.  ارزیابیهای ما از  مطالعات مداخله ادغام حسی نشان می دهد که محققان به ندرت
صداقت را در بحث خود در نظر گرفته اند.  ما توانستیم فقط 3 مطالعه را پیدا کنیم که در  نتایج خود به موضوعات صداقت پرداخته بودند (کیمبال ، 1990 ؛ پولاتاجکو و همکاران، 1991؛ ویلسون و همکاران ، 1992). اگرچه ویلسون و همکاران (1992) نمونه ای را ارائه دادند که به شرح مداخله ادغام حسی میپرداخت و  شامل اصول نسبتا زیادی بود ، آنها اذعان كردند كه محدوديت مطالعه آنها اين است كه  سعی در ایجاد شرایط ایده آل (بدون همپوشانی با درمان) و ارائه روش هایی برای حصول اطمینان از اشکال درمانی خالص داشتند.

این رویه ها ممکن است محدودیت های ناعادلانه ای را برای درمان به وجود اورده باشند. این نویسندگان بیان ننمودند که فقدان استفاده از ابزارهای وفاداری برای نظارت بر اصول درمان نیز ممکن است بر نتایج آنها تأثیر داشته باشد. در مطالعه ای که از بهترین برنامه برای  نظارت و ارزیابی بر صداقت استفاده شده بود  ، محققان به صراحت درباره  تأثیر صداقت بر نتایج صحبت نکردند  با این حال ، همانطور که قبلاً اشاره شد ، ابزار ارزیابی صداقت مورد استفاده در این مطالعه در درجه اول به ویژگیهای ساختاری تجهیزات و فعالیتهای خاص پرداخته و پس از ان به اندازه گیری ویژگی های فرایند مداخله پرداخته است.

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.