کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • معنا یافتن احساس در کاردرمانی اوتیسم با استفاده از اصول یکپارچگی حسی
معنا یافتن احساس در کاردرمانی اوتیسم با استفاده از اصول یکپارچگی حسی

معنا یافتن احساس در کاردرمانی اوتیسم با استفاده از اصول یکپارچگی حسی

کاردرمانی کودکان با استفاده از اصول تلفیق حسی یا یکپارچگی حسی (OT-SI)

استفاده از راهکار ادغام حسی در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم

آیا درمان یکپارچگی حسی در درمان کودک موثر است؟ 

کاردرمانی به کودکان اوتیسمی در ارتقای توانایی ‌هایشان جهت انجام فعالیت های روزمره یاری می‌رساند و این روند اثرات به مراتب بیشتری از درمان‌های استاندارد رفتاری دارد.

کاردرمانی کودکان با استفاده از اصول تلفیق حسی یا یکپارچگی حسی (OT-SI

در یکی از اولین رویه ‌های کاردرمانی کودکان که به مطالعه پیرامون مداخله ‌‌ای برای مشکلات حسی در کودکان مبتلا به اوتیسم پرداخته است، پژوهشگران دریافتند که کاردرمانی با استفاده از اصول تلفیق حسی (OT-SI) نتایج به مراتب ‌بهتری از مراقبت‌های استاندارد در مورد اهداف تعیین ‌شده از سوی والدین داشته است، که نتایج آن در دهم نوامبر در مجله اوتیسم و اختلالات رشد انتشار یافته است.

درمان OT-SI در مورد کاردرمانی کودکان اوتیسم برمبنای این فرض استوار است که مشکل در تفسیر اطلاعات حسی ، توانایی شرکت کامل در فعالیت ‌های روزمره را تحت الشعاع قرار می‌دهد که شامل غذا خوردن، مهارت لباس پوشیدن، یادگیری و فعالیت‌ های مربوط به بازی است.

اغلب، احساسات عادی و معمول در کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان احساس پریشانی یا آشفتگی تلقی می‌شود. رُزن شاف که دارای مدرک دکترای کاردرمانی و عصب شناسی از دانشگاه توماس‌ جفرسون است و نیز از پژوهشگران اصلی در این زمینه است می‌گوید: بعضی از این بچه‌ها وقتی صدای فلاش تانک دستشویی را می‌شنوند، فریاد می‌زنند و گوش‌هایشان را با دست می‌گیرند، و یا حتی نمی‌توانند بعضی جنس بخصوص پارچه را تحمل کنند و آن لباس‌ها را بپوشند.

 

کاردرمانی کودکان اوتیسم

 

او می‌گوید: بچه‌های دیگر از حس هیجان بدن خود برای هدایت حرکات استفاده نمی‌کنند و از این رو برای شرکت در بازی‌های فعال و سایر فعالیت‌ های حرکتی با مشکل روبرو هستند. وقتی ما موفق می‌شویم که پردازش احساسات را برای آنها ارتقاء بدهیم، کودکان، بهتر می‌توانند در فعالیت‌ های روزمره شرکت کنند. دکتر شاف و همکارانش با بیمارستان تخصصی کودکان در نیوجرسی همکاری می‌کنند، یعنی جایی که بچه ‌ها در آن درمان شده‌اند.

 

استفاده از راهکار ادغام حسی در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم 

استاندارد فعلی مراقبت ، عبارت است از آموزش های رفتاری که وظایف کاملاً درست انجام ‌شده را ارتقاء می‌بخشد ولی برای مشاهده تغییر در رفتار باید تا دو سال، 25 تا 40 ساعت در هفته تمرینات مربوطه به درستی انجام شود. بجای این استاندارد، دکتر شاف و همکارانش از راهکار ادغام حسی استفاده کردند که نوعی کاردرمانی کودکان است که اغلب، والدین خواهان آن هستند. این مداخله، نوع مشکلات حسی را مشخص کرده و سپس فعالیت ‌های مربوط به بازی را برای کمک به دریافتن حس طراحی می‌کند. این مداخله که بصورت قابل‌ توجهی نیاز به زمان کمتری دارد به مدت 10 هفته، سه ساعت در هفته انجام می‌شود.

 

به عنوان مثال، یکی از اهداف تعیین‌شده توسط والدین این بود که فرزندشان بتواند دوش بگیرد بدون آنکه از خود آشفتگی و رفتارهای مختل‌ کننده دیگر نشان بدهند. کاردرمانگران برای اصلاح چنین رفتارهایی از تخصیص جایزه برای افزایش تدریجی زمان صرف شده در حمام استفاده می‌کنند که یکی از روش های کاردرمانی کودکان است، ولی یک متخصص کاردرمانی در ابتدا به ارزیابی این مسئله می‌پردازد که آیا هیچ فاکتور حسی اثرگذار روی این فعالیت وجود دارد یا خیر.

 

کاردرمانی حسی در کودکان اوتیسم

 

در واقع کاردرمانگر برای کاردرمانی کودکان ، توانایی او را در رابطه با تحمل آبی که پوستش را لمس خواهد کرد، می‌ سنجد و یا مدیریت احساسات شنوایی، بینایی، لمسی و بویایی او را در طول دوش گرفتن ارزیابی می‌کند که حس عمقی نامیده می‌شود و بعد از اطلاعات بدست آمده برای طراحی فعالیت ‌های ویژه ‌ای بهره می‌برد که به این مشکلات می‌پردازد. سپس احتمالاً کاردرمانگر OT-SI با کودک در یک حفره بزرگ پُر از توپ کار می‌کند تا حساسیت لمسی او را کاهش بخشد و آگاهی بدنی ‌اش را بالا ببرد. مهمتر اینکه، این درمان همراه با بازی درمانی بوده و کودک بطور جدی و فعال درگیر آن می‌شود.

دکتر شاف می‌گوید: به عنوان یک روش توانبخشی می‌توان به شکل دادن رفتار اشاره کرد. روش دیگر هم پرداختن به نیازهای حسی است و اینکه به بچه‌ ها کمک کنیم که آنها را به نحو بهتری مدیریت کنند.

 

آیا درمان یکپارچگی حسی در درمان کودک موثر است؟ 

پژوهشگران مختلف پیرامون این موضوع با هم بحث داشته ‌اند که آیا درمان تلفیقی حسی در عمل موثر است، که بخشی از این اختلاف نظر ناشی از کمبود آزمایش‌ های دقیق کنترل‌ شده می‌باشد. تیم دکتر شاف سعی کردند تا برخی این نگرانی‌ها را به روش جالبی مرتفع سازند، به این صورت که اجازه ندادند پژوهشگرانی که ارزیابی‌ها را انجام می‌دادند بدانند که کودکان کدام رویه های کاردرمانی را کامل کرده‌اند.

پژوهشگران، 32 کودک 4 تا 8 ساله را اعم از کودکان گروه کاردرمانی یا گروه مراقبت استاندارد بصورت تصادفی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که کودکان گروه کاردرمانی در دستیابی به اهداف تعیین شده، امتیاز به مراتب بالاتری داشتند (بطور متوسط بیش از 13 امتیاز بالاتر).

علاوه بر این ، با استفاده از آزمون استاندارد مهارتهای عملکردی ، کودکانی که مداخله کاردرمانی را دریافت می کنند نیز به والدین خود در فعالیت های خودمراقبتی و معاشرت با دیگران نیاز به کمک کمتری داشتند. رفتارهای مشکل ‌آفرین در رابطه با پردازش ضعیف حسی نیز در گروه درمانی بهبود یافته و به سطح معناداری در درمان پردازش حسی کودکان رسیده است.

 

کاردرمانی کودکان اوتیسم

 

دکتر شاف می‌گوید: دلیل این رویکرد آن است که ما با بهره‌گیری از تغییر در نحوه پردازش احساسات و تلفیق آن توسط مغز به کودکان اوتیسمی کمک می‌کنیم که درک بهتری از احساسات دریافتی داشته و در نتیجه از آن برای مشارکت بهتر در فعالیت‌ های روزمره استفاده می‌کنند. گروه شاف در حال انتشار دفترچه راهنمای درمان هستند که مداخلات کاردرمانی مورد استفاده در این مطالعه را توصیف می کند تا دیگران بتوانند از آن پیروی کنند.

بعلاوه، مطالعات آتی شامل معیارهای دیگری نیز مربوط به این اقدامات بوده و کودکان را در مدت‌زمان طولانی‌تری پیگیری می‌کند تا مشخص شود که آیا تغییرات رفتاری، بدون مداخله بیشتر در مدت زمان طولانی‌تری نیز تداوم می‌یابد یا خیر.

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.