کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم در تفاوت پاسخ مغز به صدای مادر
کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم در تفاوت پاسخ مغز به صدای مادر

کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم در تفاوت پاسخ مغز به صدای مادر

کودکان مبتلا به اوتیسم، غالباً صداهای اطراف خود را نادیده می‌ گیرند

کاردرمانی کودکان نشان داده است که در اغلب کودکان، صوت مربوط به صدای مادرشان موجب می‌شود تا الگوهای فعالیت مغزی متمایز از صدای بیگانه آغاز شود. اما یک مطالعه جدید در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان داده است که واکنش منحصر به ‌فرد مغز به صدای مادر تا حد زیادی در کودکان اوتیسمی تحلیل یافته است.

این نوع پاسخ ‌های تحلیل ‌یافته در اسکن مغزی fMRI در نواحی پردازش صورت و نیز مراکز یادگیری و حافظه و هم در آن دسته از شبکه‌ های مغز دیده شد که پاداش را پردازش نموده و محرک‌ های مختلف را به عنوان موارد مهم در اولویت قرار می‌دهند.

یافته‌ های مربوطه در 26 فوریه در eLife منتشر خواهد شد.

دن ‌آبرامز، دارای مدرک دکترا، نویسنده ارشد مطالعه و استادیار بالینی روان ‌پزشکی و علوم رفتاری استنفورد می‌گوید: کودکان مبتلا به اوتیسم، غالباً صداهای اطراف خود را نادیده می‌گیرند و ما دلیل آن را نمی‌ دانیم. هنوز هم جواب این سوال مشخص نیست که چگونه این امر به مشکلات دیگر آنها در مورد ارتباطات اجتماعی می‌افزاید.

آبرامز می‌گوید: نتایج بدست ‌آمده از تحقیقات و کاردرمانی کودکان اوتیسم حاکی از آن است که سیستم مغزی کودکان دارای اوتیسم به گونه ای نیست که به آسانی به صدای مادر خود واکنش نشان بدهد. همچنین با توجه به این مطالعه مشخص شده است که میزان اختلال در ارتباطات اجتماعی در تک ‌تک کودکان دارای اوتیسم با میزان ناهنجاری در واکنش مغز آنها به صدای مادرشان همبستگی دارد.

وینود منون، با مدارک دکترا، نویسنده ارشد مطالعه حاضر، راشل ‌ال و والتر اف ‌نیکولز، استاد و استادیار علوم روانپزشکی و رفتاری گفته‌اند: این مطالعه درباره کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم به ما در مورد چرخه ‌ها و محرک ‌های صوتی یاری می ‌رساند تا بتوانیم کودک مبتلا به اوتیسم را بیشتر در این مقوله درگیر کنیم. اینک ما الگویی را برای هدف قرار دادن مدارهای مشخص عصبی با استفاده از روش ‌های درمانی در اختیار داریم.

 

یک سرنخ مهم اجتماعی در رابطه با کودکان اوتیسم

صدای مادر برای بسیاری از کودکان یک نشانه مهم اجتماعی است.  برای مثال نوزادان خیلی کوچک با صدای مادر خود آرام می‌ شوند و آن را تشخیص می‌ دهند. مطالعات گذشته نیز نشان داده است که نوجوانان کم‌ سن ‌و سال هم وقتی کلمات اطمینان ‌بخش از مادر خود می‌ شنوند احساس راحتی بیشتری می‌کنند که در مقایسه با همان کلمات که مادرشان از طریق پیامک برای‌ شان ارسال کند عنوان می‌شود. یک مقاله که در سال 2016 بصورت مشترک توسط آبرامز و منون نوشته شده است نشان می‌دهد که واکنش به صدای مادر در کودکان دارای اوتیسم، مشخصه متمایزی در فعالسازی مغز دارد.

 

اختلالات اوتیسم چیست؟ و علائم اوتیسم در کودکان چگونه است؟

اوتیسم نوعی اختلال مربوط به رشد است که از هر 59 کودک، 1 نفر را مبتلا می‌کند. این بیماری با مشکلات اجتماعی و ارتباطاتی، علایق محدود و رفتارهای تکراری مشخص می‌شود. این اختلال دارای طیفی است که در آن بعضی کودکان، اختلال بیشتری نسبت به بقیه دارند.

مطالعه جدیدی که در زمینه کاردرمانی کودکان اوتیسم صورت گرفت شامل 42 کودک با رده سنی 7 تا 12 سال بود که نیمی از آنها مبتلا به اوتیسم بودند و نیمی دیگر نه. از فعالیت مغزی این کودکان به روش تصویربرداری رزونانس عملکردی مغناطیسی در حین گوش کردن به سه صدای متفاوت ضبط‌ شده اسکن به عمل آمد: صدای مادرشان، صدای یک زن غریبه، و صداهای غیرکلامی محیط. به  هنگام ضبط صدای زن غریبه، وی کلمات بی‌معنی به زبان می‌آورد تا از فعالسازی نواحی درک‌ مطلب زبان در مغز اجتناب به عمل آید.

محققان الگوهای فعال سازی مغز و اتصال شبکه مغزی را بین دو گروه از کودکان مقایسه کردند. آنها همچنین از بچه ها خواسته بودند که تشخیص دهند که آیا هر صدای ضبط کوتاه (956 میلی ثانیه) که شنیده اند از طرف مادرشان است یا یک زن ناآشنا. کودکان بدون اوتیسم به درستی صدای مادران خود را 5/97 درصد از زمان شناسایی کردند. افراد مبتلا به اوتیسم صدای مادران خود را در 87.8 درصد از زمان تشخیص دادند ، که از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت.

پاسخ مغز به صداهای ناآشنا ، هنگامی که با پاسخ به صداهای محیطی مقایسه شد ، در کودکان با و بدون اوتیسم نسبتاً مشابه بود ، اگرچه افراد مبتلا به اوتیسم فعالیت کمتری در یک منطقه از قشر مربوط به شنوایی داشتند.

هنگام مقایسه پاسخ مغز با صدای مادر در مقابل صداهای ناآشنا ، کودکان بدون بیماری اوتیسم دارای مناطق فعال مغزی بیشتری بودند: صدای مادر ترجیحا بخشی از هیپوکامپ ، که عبارت از یک منطقه یادگیری و حافظه است را به همراه نواحی پردازش صورت روشن می کند. الگوهای اتصال مغز در یک شبکه اندازه گیری می شود که شامل مناطق پردازش شنوایی ، مناطق پاداش پردازش و مناطقی است که اهمیت یا شادی اطلاعات دریافتی را تعیین می کند همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم را از کودکان فاقد اوتیسم متمایز می کند. کاردرمانی کودکان اوتیسم اختلالات شبکه در تک ‌تک کودکان را  نیز با سطح فردی اختلال در ارتباطات اجتماعی مرتبط می‌ داند.

کاردرمانی در اوتیسم

 

ارتباطی بسیار تکان‌ دهنده در ارتباطات اجتماعی کودکان

آبرامز گفت: رابطه‌ای واقعاً تکان ‌دهنده بین قدرت فعالیت و ارتباط بین نواحی پاداش و شادابی در طول پردازش صدا و فعالیت ارتباطات اجتماعی کودکان وجود دارد. وی افزود: این امر نشان می‌دهد که واکنش مغز به صدای مادر عبارت از یک عامل کلیدی برای ایجاد توانایی ارتباطات اجتماعی است.

این یافته‌ ها از نظریه انگیزش اجتماعی اوتیسم در کاردرمانی کودکان مبتلا به اوتیسم پشتیبانی می کند که نشان می دهد تعامل اجتماعی برای کودکان دارای اختلال بصورت ذاتی کمتر از افراد بدون آن است.

بسیاری از روشهای کاردرمانی اوتیسم شامل ایجاد انگیزه در کودکان برای انجام انواع خاصی از تعامل اجتماعی است. محققان می‌ گویند انجام مطالعات آتی برای دیدن اینکه آیا این روش های درمانی ویژگی های مغز کشف نشده در این مطالعه را تغییرمی‌دهد یا نه ، جالب خواهد بود.

منون می‌گوید: صدای مادران نشانه اصلی ارتباط و یادگیری اجتماعی و زبانی است. تفاوت بیولوژیکی اساسی در مدار مغز در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد ، و این یک سیگنال یادگیری دقیق است که می توانیم در مطالعات آتی روی آن متمرکز شویم.

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.