کلینیک کاردرمانی آریان

اختلال بیش فعالی

  • صفحه اصلی
  • کنترل خشم کودک با استفاده از بازی درمانی
کنترل خشم کودک با استفاده از بازی درمانی

کنترل خشم کودک با استفاده از بازی درمانی

1. کنترل خشم کودک در موقعیت های مختلف با کاردرمانی

2. بازی برای کنترل خشم در کودکان 3 تا 5 سال با کاردرمانی

3. بازی برای کنترل خشم در کودکان 6 تا 8 سال با کاردرمانی

4. بازی برای کنترل خشم در کودکان 9 تا 12 سال با کاردرمانی

5. بازی درمانی با استفاده از گل یا خمیر در کاردرمانی کودکان

6. کاردرمانی کودکان برای کنترل خشم با راه رفتن و کوبیدن پا روی زمین

7. چگونگی انجام بازی درمانی به وسیله راه رفتن و کوبیدن پا روی زمین در کاردرمانی

8. کاردرمانی کودکان برای کنترل خشم با استفاده از ترکاندن حباب ها

 

کنترل خشم کودک در موقعیت های مختلف با کاردرمانی

 
خشم به عنوان یکی از انواع هیجان های طبیعی در هر یک از افراد درجات متفاوتی وجود دارد. در کودکان نیز در سنین مختلف و در جایگاه های متفاوت عصبانی می شوند و بنا به نوع خشمی که دارند ممکن است به گونه های متفاوتی از خود این موضوع را بروز دهند.
 
شاید باور این موضوع که با استفاده از بازی هایی که توسط یک متخصص کاردرمانی کودکان برای کودک شما با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی های منحصر به فرد او تعیین می نماید می توان به کودکان آموزش داد که در موقعیت هایی که برایشان ناخوشایند است و آنها را ممکن است ناراحت کند چطور خشم خود را مهار و احساسشان را مدیریت کنند.
 
در گذشته والدین در مقابل این رفتارها اقدام به تنبیه کردن و یا سرزنش کودک می کردند، اما ما در کلینیک کاردرمانی آریان تکنیک هایی را توصیه می کنیم تا بتوانید با کودک خود ارتباط برقرار کرده و در قالب بازی ها به کودکان در کنترل خشمشان کمک کنید. این بازی ها می تواند به منزله کاردرمانی در منزل برای کودک مورد استفاده قرار گیرد.
 
 

بازی برای کنترل خشم در کودکان 3 تا 5 سال با کاردرمانی

برای این منظور زمانی که فرزندتان خشمگین شد، یک ظرف حباب درست کرده به او بدهید. لازمه حباب درست کردن برای کودک، تمرکز بر تنفس است. تنفس آرام و شمرده، احساسات خروشان کودک را آرام می کند. به مدت چند هفته روزی یک دقیقه با فرزندتان حباب درست کنید. بعد از اینکه کودک درست کردن حباب را یاد گرفت، از او بخواهید با کمک گرفتن از قوه تخیلش، حباب های متفاوتی درست کند. لطافت حباب ها و تلاش برای ساخت آنها روحیه کودک را آرام تر می کند.
 
کاردرمانی کودکان
 

بازی برای کنترل خشم در کودکان 6 تا 8 سال با کاردرمانی

با پایان دوره خردسالی، کودک یاد می گیرد افکار خود را مدیریت کند و حتی افکار خود را تغییر دهد. ابتدا با حوصله به او کمک کنید محرک های خشم خود را بشناسد؛ به طور مثال ممکن است هنگامی که کسی او را هل می دهد یا برای صدا کردن او عنوان زشتی را به کار می برد و یا مسخره اش می کند، عصبانی شود.
 
به او یاد دهید چطور بر خشم خود غلبه کند و به او بفهمانید در برخورد های اجتماعی اش باید صبور باشد و قبل از هر اقدامی، نفسی عمیق بکشد و اگر می تواند چند قدم از آنچه عصبانی اش کرده فاصله بگیرد، در دل جمله های آرام کننده تکرار کند در نهایت هم رفتار های عاقلانه و مودبانه را به او آموزش دهید. (این موارد در شاخه مهارت های خود کنترلی در کاردرمانی کودکان مطرح است) مثلا او یاد بدهید قرار نیست کسی با خشونت بیشتر برنده شود.
 
مرحله بعد در کاردرمانی آموزش علائم جسمی عصبانیت به کودک است. به فرزندتان بگویید هر وقت کسی عصبانی می شود، بلندتر حرف می زند، صورتش قرمز می شود، دست هایش را هنگام صحبت به شدت تکان می دهد، ضربان قلبش بالا می رود، اخم می کند، دهانش خشک می شود و تند تند نفس می کشد، سپس از او بخواهید اگر این علایم را در خودش دید، به یاد توصیه های شما بیفتد.
 

بازی برای کنترل خشم در کودکان 9 تا 12 سال با کاردرمانی

 
در این سنین پیشنهاد متخصصین کاردرمانی این است که به کودکتان آموزش دهید قبل از واکنش به خشم فکر کند. این بار که فرزندتان با یکی از همسالانش دعوایش شد، بگذارید تا هرجا که می خواهد پیش برود سپس از او بپرسید دعوایت را کردی، عصبانیت را نشان دادی؟ نتیجه چه شد؟ مشکلتان حل شد؟ برای حل این ناآرامی ها چه کار می خواهی بکنی؟ اگر دوباره دعوایت شد هم می خواهی همین رفتار های زشت را داشته باشی؟ با کمک این روشهای کاردرمانی، احتمالاً خواهید توانست کودک خود را در کنترل خشم، یاری نمایید.
 
کاردرمانی در منزل
 

بازی درمانی با استفاده از گل یا خمیر در کاردرمانی کودکان

کودکان 3 تا 11 سال از بازی درمانی کلینیک کاردرمانی کودکان با استفاده از خمیر یا گل لذت می برند. این بدلیل لذت بردن از حس لامسه ای است که از بازی با آنها کسب می کنند. آنها می توانند هر طور که بخواهند به آنها شکل دهند، تغییرش دهند و هر وقت که مایل بودند خرابش کنند. این نوع از بازی و شکل دادن به آنها برای کودکان تخلیه و برون ریز احساسات پرخاشگرانه در آنها را در پی خواهد داشت. در کاردرمانی کودکان، بازی کردن با خمیر و گل، بیان احساسات و مفاهیم مربوط به پرخاشگری و خشم کودکان را تسهیل می کند.
 
بهتر است در بازی از قالب استفاده نشود چون در نحوه ی بیان کودک اثر تسهیل کننده دارد.
 

کاردرمانی کودکان برای کنترل خشم با راه رفتن و کوبیدن پا روی زمین

پاکوبیدن و ترکاندن حباب ها به کودکان اجازه می دهد که به شکلی قابل درک هیجان های خود را تخلیه کنند. در واقع هدف کاردرمانی از این روش این است که کودک می تواند مشاهده عینی از تخلیه و خشم خود داشته باشد نه اینکه صرفاً فقط چیزی که از سمت والدین به او گوشزد می شود را انجام دهد.
 

چگونگی انجام بازی درمانی به وسیله راه رفتن و کوبیدن پا روی زمین در کاردرمانی

در این روش کاردرمانی کودک برای بازی مجاز است پاها را به هر شکلی که دوست دارد به زمین بکوبد. سپس باید برای کودک بهترین کار کوبیدن پا در یک مکان مناسب به صورت تند و شدید را توضیح بدهیم. زمانی که ما خشم خود را بیرون می ریزیم علاوه بر این که حس بهتری داریم، قسمت کف پاهایمان نیز گرم می شود.
 
این علامت می تواند به عنوان نشانه ای برای پایان بخشیدن به پا کوبیدن کودک باشد. مرحله بعد در روند کاردرمانی همراهی شما با کودک برای این منظور است که کودک حضور شما را حس کند و بداند تنها نیست. سعی کنید با کودک پا بکوبید. و بعد از مدتی پا کوبیدن از او بپرسید آیا کف پایش گرمتر شده است؟ اگر پاسخ منفی بود، به کودک می گوییم که به حد کافی، سخت و تند پایمان را نکوبیده ایم و در نتیجه دوباره این روند پا کوبیدن را ادامه می دهیم تا جایی که صورت، شاد به نظر برسد. همیشه از کودک می پرسیم: آیا به نظر نمی رسد که احساس خشم از بدن بیرون رفته باشد. احساس خشم از طریق پای ما پایین می رود. سپس از کودک می پرسیم در بدن خود چه احساسی دارد.
 
کنترل خشم

کاردرمانی کودکان برای کنترل خشم با استفاده از ترکاندن حباب ها

بازی درمانی به وسیله حباب ترکاندن، وسیله ای برای کنترل خشم در کاردرمانی کودکان است، برای این کار از حباب های پلاستیکی (ضربه گیر ها) استفاده می کنیم. از کودک می خواهیم که برای تخلیه خشم خود ۱۰ حباب را بترکاند. حال نوبت به پرسیدن سوال از کودک است که  آیا حس می کند که چگونه خشم او از انگشت شست و انگشت اشاره اش بیرون می آید.
 
زمانیکه خشم کاملاً بیرون آمد یک حباب می ترکد. معمولاً پس از ترکاندن ۱۰ حباب به نظر می رسد خشم کودک فروکش کرده باشد. زمانی که ما واقعاً عصبانی باشیم شاید بیشتر از ۱۰ حباب و زمان دیگر کمتر از ۱۰ حباب لازم است. اینگونه بازی های کاردرمانی می تواند برای کودکان در بروز و کنترل احساسات مفید باشد. در پایان معمولاً پس از روش های بازی درمانی و تلاش های کودک و آرام شدن او بهتر است درباره ی مسئله ای که موجب عصبانیت او شده صحبت شود.
 

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

مطالب پیشنهادی:

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.