کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

  • صفحه اصلی
  • حس احشایی چیست؟ کاردرمانی کودکان در این زمینه چه میگوید؟
حس احشایی چیست؟ کاردرمانی کودکان در این زمینه چه میگوید؟

حس احشایی چیست؟ کاردرمانی کودکان در این زمینه چه میگوید؟

1. سیستم احشایی از نظر کاردرمانی چیست؟

۲.سیستم احشایی چگونه بر عواطف و احساسات تاثیر می گذارد؟

۳. اختلال پردازش حس و حس احشایی در کاردرمانی 

۴.کاردرمانی و سایر تاثیرات سیستم احشایی

۵. برای بهبود و پیشرفت حس احشایی چه کنیم؟

 
حس احشایی که معمولاً با نام «حس مخفی» هم شناخته می شود، به هشتمین سیستم حسی اشاره دارد. حس احشایی در واقع حسی است که اتفاقات درون بدنمان را به ما می گوید. تا حالا حس خستگی، گرسنگی، سرما، تشنگی یا نیاز به استفاده از دستشویی داشته اید؟ این سیستم درونی بدن است که به شما کمک می کند از شرایط درونی بدنتان آگاه شوید.
 

سیستم احشایی از نظر کاردرمانی چیست؟

سیستم احشایی عصب های گیرنده مخصوصی دارد که در سرتاسر بدنمان، از جمله اندام های درونی، استخوان ها، ماهیچه ها و پوست قرار گرفته اند. این گیرنده ها به بدن اطلاعات ارسال می کنند، مغز این اطلاعات را تجزیه و تفسیر کرده و به ما می گوید که چه حسی داشته باشیم.
 
سیستم احشایی به بدن ما کمک می کند تا در کمال تعادل (که به آن «هم ایستایی» نیز می گویند) باقی بماند. افرادی که توانایی پردازش حس درونی خوبی دارند، معمولاً می توانند به سرعت به شرایط مختلف پاسخ دهند. آن ها به راحتی بدن خود را در حالت متعادل نگاه می دارند.
 
به عنوان مثال، وقتی احساس سرما می کنند، لباس گرم می پوشند و وقتی تشنه می شوند هم سریعاً آب می خورند تا تعادل بدنشان حفظ شود. در کنار کنترل همه حس های درونی، این سیستم مسئولیت کنترل احساسات و عواطف ما را هم بر عهده دارد.
 
 
 
 
حس احشایی و کاردرمانی
 
 

سیستم احشایی چگونه بر عواطف و احساسات تاثیر می گذارد؟

احساسات و عواطف به حس فیزیکی بدنمان مرتبط است. به عنوان مثال، وقتی اضطراب دارید، احتمالاً حس دلشوره و هیجان می کنید و یا وقتی کسی روی دیوار خانه تان با اسپری نقاشی می کشد، عصبانی می شوید. ضربان قلبتان تند می شود، ماهیچه ها جمع می شوند و دمای بدن هم رفته رفته افزایش می یابد.
 
حس احشایی در واقع تشخیص همین احساسات است. حس احشایی به همین صورت با سیستم عواطف ما مرتبط می شود. این واقعیت ثابت شده که توانایی ما در تشخیص نشانه های بدنمان، مستقیماً با چگونگی تشخیص و نظارت بر احساساتمان ارتباط دارد.
 
به عنوان مثال، اگر حس کنید که به خاطر عصبانیت کنترلتان را از دست داده اید، خودتان شروع به آرام کردن خود و تنفس عمیق می کنید. توانایی ما در خواندن و تشخیص نشانه های فیزیکی بدن و شرایط احساسی خود، مستقیماً روی مهارت خواندن نشانه های فیزیکی و عواطف دیگران تأثیر می گذارد.
 

اختلال پردازش حس و حس احشایی در کاردرمانی

یک سیستم احشایی فعال و سالم می تواند نیاز های بدن را تشخیص دهد و برای نگاه داشتن بدن در حالت هم ایستایی واکنش نشان دهد. با اینحال، سیستم احشایی هم مثل سایر سیستم های حسی بدن می تواند اختلالات پردازشی داشته باشد.
 
یک شخص ممکن است در تنظیم حس ورودی به سیستم با مشکل روبرو شود و یا شخص دیگری به این حس های درونی واکنش شدید نشان دهد. مثلاً ممکن است یک شخص واکنش شدیدی نسبت به درد نشان دهد یا شخصی که حس احشایی ضعیفی دارد، تا رسیدن به سطوح بالای درد چیزی حس نکند. 
 
ممکن است یک شخص در سیستم احشایی خود مشکلات تفکیک حس داشته باشد. یعنی شخص حس های مختلفی می گیرد ولی نمی تواند معنای آن ها را به درستی متوجه شود. مثلاً نمی تواند بفهمد که گرسنه است، یا باید به دستشویی برود، و یا حالت تهوع دارد!
 
این سردرگمی می تواند فرد را مضطرب کند چون نمی داند بدنش به چه چیزی نیاز دارد. این اتفاق می تواند احساس شدید و پیچیده ای را در فرد ایجاد کرده و باعث واکنش های منفی و نادرست شود، مثلاً پریشان یا عصبانی شود و یا بدون دلیل بخندد.
 

کاردرمانی و سایر تاثیرات سیستم احشایی

سیستم احشایی پایه و اساس قواعد احساسی و فیزیکی ماست. این سیستم همچنین روی خود آگاهی، تفکر اجتماعی، تفکر منعطف، مهارت های حل مسئله و توسعه مهارت های اجتماعی تأثیر دارد.
 
کاردرمانی کودکان
 

برای بهبود و پیشرفت حس احشایی چه کنیم؟

برای اینکه به کودک خود کمک کنید تا حس تن آگاهی خود را تقویت کند و به آن ها آموزش دهید که بدن متعادل و سالم چه حسی دارد، می توانید فعالیت های زیر را در برنامه روزانه آن ها جای دهید.
  • یوگا: روی توجه به بدن و فراهم آوری حس ادراکی و حرکتی خوب تمرکز دارد. یوگا شما را تشویق می کند تا به درون خود بنگرید و روی احساسات بدن و ذهن خود تمرکز و توجه کنید.
  • ذهن آگاهی: به شخص فرصت می دهد تا روی بدن و عواطف خود تمرکز کند.
  • تمرینات تنفسی: تمرینات تنفسی آرامش بخش هستند و همچنین به ما کمک می کنند تا به تحولات و تغییرات بدن خودمان توجه کنیم.
  • فعالیت های سنگین: ماهیچه های بزرگ بدن را به کار بگیرید. گیرنده عمقی برای تن آگاهی و حس احشایی مفید است.
  • فعالیت های هشدار دهنده: کمک می کند که حس کنید تپش قلب و تنفس سریع چگونه است.
 
تحقیقات نشان داده که کار کردن با متخصص کاردرمانی که برای پردازش حس آموزش دیده و می تواند راهکارهایی برای زیرگروه های خاص حس احشایی کودک ارائه دهد، باعث بهبود سیستم درونی کودک می شود.
 
مرکز کاردرمانی کودکان آریان یکی از بهترین مراکز کاردرمانی در غرب تهران برای درمان اختلالات پردازش حس است. اگر شما هم درمورد توانایی فرزندتان در پردازش دقیق احساسات نگرانی هایی دارید، با مرکز کاردمانی آریان در سعادت آباد تماس بگیرید.

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.