کلینیک کاردرمانی آریان

فعالیت های روزمره زندگی

  • صفحه اصلی
  • تمرین استفاده از توالت و مهارت های مورد نیاز برای تجربه ای موفقیت آمیز در کاردرمانی
تمرین استفاده از توالت و مهارت های مورد نیاز برای تجربه ای موفقیت آمیز در کاردرمانی

تمرین استفاده از توالت و مهارت های مورد نیاز برای تجربه ای موفقیت آمیز در کاردرمانی

1. گام های استفاده از توالت از دیدگاه کاردرمانی

2. فعالیت های حرکتی درشت کاردرمانی که برای بهبود مهارت استفاده از توالت مفید است

 
اگر به فکر افتاده اید که با فرزندتان تمرین استفاده از توالت بکنید، بنابراین زمانی صرف فکر کردن به این نکته کرده اید که چگونه این فرایند را آموزش دهید. اولین و مهمترین نکته برای موفقیت در تمرین توالت در کاردرمانی این است که کودک هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی آماده باشد، نه اینکه در سن خاصی باشد.
 
ما در این مقاله برخی از نکته های مفید مبتنی بر کاردرمانی را آورده ایم تا در شروع تمرین توالت و رفع برخی از سردرگمی های آن، کمکتان کند. قبل از اینکه قصد شروع تمرین توالت را داشته باشید، برخی از مهارت های جسمی و ویژگی های فیزیکی در کاردرمانی کودکان وجود دارد که توصیه می شود کودک شما داشته باشد. 
 
توانایی تکمیل تمرین استفاده از توالت نیاز به تن آگاهی کودک، ماهیچه های قوی، هماهنگی خوب و مهارت های تعادلی دارد. یک کودک باید مهارت هایی که در ادامه معرفی می کنیم را داشته باشد تا بتواند به درستی از توالت استفاده کند:
 
  • اول اینکه برای صاف نشستن بتواند بدن خود را کنترل کند.
  • در نشستن تعادل مناسبی داشته باشد.
  • برای کنترل حرکات بدنش قدرت کافی داشته باشد.
  • توانایی گرفتن شلنگ را داشته باشد.
  • حرکات شستن را به خوبی انجام دهد.

 

کاردرمانی کودکان

 

گام های استفاده از توالت از دیدگاه کاردرمانی

گام های استفاده از توالت در کاردرمانی می توانند به مراحل کوچکتری هم تقسیم شوند تا به استفاده مستقل از توالت و بدون کمک بزرگسالان منجر شود.
 
قدم اول: وارد شدن به دستشویی. آیا کودکتان می تواند در را باز کند؟ آیا کودکتان به صورت مستقل می تواند به دستشویی برود؟
قدم دوم: در آوردن لباس. آیا کودکتان می تواند شلوار خود را به پایین بکشد؟ آیا می تواند لباس خود را در بیاورد؟
قدم سوم: رسیدن به صندلی توالت. آیا کودکتان بدون کمک می تواند به صندلی توالت برسد؟
قدم چهارم: نشستن روی صندلی توالت. آیا کودکتان می تواند مستقلاً روی صندلی توالت بشیند؟
قدم پنجم: تمیز کردن. آیا کودکتان برای گرفتن شلنگ یا دستمال کاغذی دستشویی می تواند تعادل خود را حفظ کند؟ آیا کودکتان می تواند خود را به جلو یا کناره ها بکشد تا بتواند خود را تمیز کند؟
قدم ششم: بلند شدن از صندلی. آیا کودکتان می تواند بدون کمک از سر جای خود بلند شود؟ اگر پله ای وجود داشته باشد، آیا کودکتان قادر به پایین آمدن از آن هست؟
قدم هفتم: لباس پوشیدن. آیا کودکتان می تواند شلوار خود را بالا بکشد؟
قدم هشتم: خروج از دستشویی. آیا کودکتان برای خروج می تواند در را باز کند؟
 
 
کاردرمانی کودکان در منزل
 
 
این مراحل در کاردرمانی به مهارت های حرکتی درشت نیاز دارند، ولی کودکتان برای تکمیل کل پروسه نیاز به مقادیر زیادی برنامه ریزی حرکتی و تن آگاهی دارد. استفاده از توالت یک فعالیت چند مرحله ایست که برنامه ریزی حرکتی را به چالش می کشد. ممکن است یک کودک برای دوری از موانع داخل دستشویی، واکنش نشان داده و حرکت کند. هر زمان که کودک از دستشویی، صندلی یا توالت متفاوت استفاده می کند، برنامه ریزی حرکتی جدیدی نیاز است.
 

فعالیت های حرکتی درشتی که که در کاردرمانی برای بهبود مهارت استفاده از توالت مفید است:

وقتی صحبت از استفاده مستقل از توالت می شود، کنترل وضعیت بدن، قدرت ماهیچه و هماهنگ آن ها اهمیت دارد. در ادامه پنج فعالیت مناسب را معرفی می کنیم تا این حوزه ها را پوشش دهد:
 
فعالیت های برنامه ریزی حرکتی : فعالیت های حرکتی و چند مرحله ای پیش رو را در محیط های متفاوت تمرین کنید. میدان موانع بسیار جالب هستند. سعی کنید میدان موانعی ایجاد کنید که شامل پله به بالا و پایین، شوت زدن توپ و پریدن از روی یک توپ کوچک باشد.
 
حفظ تعادل هنگام نشستن روی صندلی یا نیمکت : این فعالیت کودکان را قادر می سازد تا بدون استرس توالت، حفظ تعادل را تمرین کنند. کودکان در این فعالیت می توانند اسباب بازی های دور تر را در حالت نشسته بردارند و یا وزن خود را به راست و چپ متمایل کنند. خم شدن به جلو را تمرین کنید تا حفظ تعادل برای یادگیری تمیز کردن را تشویق کنید.
 
قوز کردن : اسباب بازی ها را جایی بگذارید که کودک برای برداشتن آن مجبور شود قوز کند.
 
تعادل هنگام ایستادن : حفظ تعادل هنگام بالا بردن پا را تمرین کنید. این تمرین برای به پایین یا بالا رفتن از پله مفید است. این فعالیت می تواند به سادگی بالا یا پایین رفتن از پله های خانه، بازی کردن هنگامی که یک پا روی سطح بالاتر است، یا راه رفتن روی تیر تعادل باشد.
 
فعالیت های چرخش بدن : هر نوع چرخش بدن (مثل بردن دست چپ به سمت راست بدن) می تواند این فعالیت را شامل شده و باعث افزایش قدرت شود. به عنوان مثال، چاله کندن در شن را امتحان کنید. کودک می تواند بشیند، زانو بزند یا خم شود. سطل را در یک سمت کودک و بیل را در سمت دیگرش بگذارید. کودک را به کندن تشویق کنید و بعد جای سطل را تغییر دهید. اجازه ندهید که کودک بیل را با دست دیگرش بگیرد تا به سطح نزدیک باشد.
 
همه این فعالیت ها برای تمرین مهارت های مورد نیاز برای استفاده از توالت مفید هستند. در آموزش کودک خود موفق باشید.

 

 کلینیک کاردرمانی آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

 

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.