کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • چرا کاردرمانی برای کودکان اوتیسم بسیار مهم است؟ (2)
چرا کاردرمانی برای کودکان اوتیسم بسیار مهم است؟ (2)

چرا کاردرمانی برای کودکان اوتیسم بسیار مهم است؟ (2)

 

کاردرمانی کودکان و چرخه های فعالیت های حسی:

کاردرمانگران معمولاً شروع روز کاری و زندگی را با انجام یکسری مدارهای حسی توصیه می کنند، یک برنامه فعالیت حسی - حرکتی که به کودکان کمک می کند تا به حالت «آماده یادگیری» برسند. مدارهای حسی یک سری فعالیت هایی هستند که به طور خاص برای بیدار کردن تمام حواس طراحی شده اند. آنها راهی عالی برای تأمین انرژی و یا آرام سازی کودکان درطول روز هستند. جلسات استفاده از این مدارهای حسی شامل موارد ذیل می شوند:
 
  • فعالیت های هوشیار کننده: به عنوان مثال چرخش، پرش با توپ ورزشی، جست و خیز، جفت پا پریدن. اینگونه فعالیت ها، سیستم عصبی مرکزی را برای یادگیری بهتر آماده می کنند و کاردرمانگران زیادی در دنیا هستند که به این مطلب اعتقاد دارند و کلینیک های کاردرمانی از این گونه روش های یکپارچگی حسی استفاده می کنند.
  • فعالیت هایی که باعث ایجاد سازماندهی در مغز می شوند: به عنوان مثال حفظ تعادل روی تخته تعادلی، غلت زدن، غیره، که باعث می شود که مغز و بدن بتوانند با همدیگر یک هماهنگی خوبی داشته باشند. 
  • فعالیت های آرام بخش: کار سنگین و فشار عمیق به عضله مانند فشار دادن دیواره، قنداق پیچ  کردن، استفاده از وزنه. برای آگاهی فضایی بدن و اعضای بدن و افزایش توانایی تنظیم خودکار ورودی های حسی
 
 
 

اثبات شده که مدخلات کاردرمانی کودکان در وزه حسی می تواند اضطراب کودکان را کاهش دهد و همچنین بسیاری از چالش های روزمره زندگی آن ها را هم برطرف کند. اینگونه مداخلات حسی فقط توسط یک متخصص کاردرمانی و با تجربه در حوزه کاردرمانی کودکان مجاز خواهد بود.

10 استراتژی ساده حسی برای کاردرمانی کودکان:

  1. برای کودکی که بیش از حد سر و صدا او را تحت فشار قرار داده است، سعی کنید به او محافظ گوش یا هدفون های اسباب بازی ارائه دهید یا اجازه دهید هنگام اینگونه بهم ریختگی ها از پخش کننده MP3 استفاده کند.
  2. برای کودکی که در اثر لمس تحریک می شود، اجازه دهید در جلو یا عقب صف بایستند تا از دستمالی های احتمالی به دلیل فشردگی جلوگیری شود. به آنها اجازه دهید، 3 دقیقه قبل از بقیه به کلاس منتقل شوند تا از برخورد با همکلاسی هایشان در راهرو جلوگیری شود.
  3. برای کودکی که نمی تواند آرام بنشیند، وقفه های منظم حرکتی را در نظر بگیرید، صندلی های جایگزین را امتحان کنید. بالشتک های دارای خاصیت ارتجاعی برای کاهش میزان تحرک استفاده نمایید.
  4. برای کودکی که لباس زیر خود را بیرون می آورد، جلیقه های سنگین را امتحان نمایید.
  5. برای کودکی که با دیدن نوشته های سیاه روی پس زمینه های سفید دچار نوعی بهم ریختگی می شود، رنگ کاغذ زا تغییر دهید یا فونت نوشته را تغییر دهید تا راهکار کنار اومدن با این پدیده را پیدا نمایید.
  6. برای کودکی که با بوی خاصی مشکل پیدا می کرده است، می توانید کمی از روغن معطر، شامپو، یا افتر شیو را به آن جنس خاص بمالید تا کودک بتواند با بوی جدید بوی قبلی را فراموش نماید. به دانش آموز اجازه دهید این را با خود ببرد تا بوی ناراحت کننده ای را برای خود پنهان کند.
  7. برای کودکان با رژیم غذایی محدود، باید بازی با غذا تشویق شود. نباید به کودک فشار وارد شود و این امر نباید در زمان صرف غذا انجام شود. هدف صرفاً کاهش ترس از غذا است.
  8. برای کودکانی که  تمایل زیادی به جویدن دارند، گزینه های دیگری مانند اسباب بازی های جویدنی موجود در بازار، چوب نان ترد یا چوب هویج مناسب می باشد.
  9. برای کودکانی که از مسواک زدن بدشان نمی آید، مسواک ارتعاشی، مسواک Collis Curve را امتحان کنید (با یک حرکت همه سطوح را تمیز می کند) و از خمیر دندان های بدون طعم مانند Oralnurse استفاده کنید.
  10. استفاده از یک اتاق یا فضای آرام درون کلاس ها و خانه برای ایجاد آرامش ضروری است. از چادر تاشو، پتو روی میز یا زیر تخت کابین استفاده کنید. کیسه های حبوبات، اسباب بازی های حسی و غیره را اضافه کنید.

 

مرکز کاردرمانی کودکان آریان یکی از بهترین مراکز کاردرمانی در غرب تهران برای فعالیت های حسی - حرکتی است. اگر در مورد مشکلات حسی کودکتان نگرانی هایی دارید، با مرکز کاردرمانی آریان در سعادت آباد تماس بگیرید.

حتماً در نظر داشته باشید که کاردرمانی و فرآیندهای مداخلات آن باید توسط یک کاردرمانگر حرفه ایی دائماً مورد بازبینی قرار بگیرد و برنامه ها مبتنی بر توانایی های فرد مراجعه کننده باشد.

 

مطالب پیشنهادی:

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.