کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی حسی

بازی های حسی حرکتی در کاردرمانی

بازی های حسی حرکتی در کاردرمانی

از آنجایی که کودکان اوتیسم اغلب دچار ناهماهنگی های حسی هستند ،بازی حسی نوعی از بازي است که حواس کودک اوتیسم را فعال و تحریک می کند. در کاردرمانی اوتیسم بازی های حسی غالبا بر تحریک لامسه، بینایی و شنوایی تمرکز می کنند، زیرا این حواس بيشتر در دسترس هستند. با ما همراه باشید : 
 

ارتباط بازی و کاردرمانی کودکان

بازی مهمترین و واجب ترین کار در زندگی کودکان است. کودکان از طریق بازی افکارشانو توانایی هایشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان نیز احساسات را به وسیله بازی انجام می دهند.

کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات و شیوه برخورد ببا مشکلات کوچک خود را پیدا می کند و به وسیله آن می تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی و انگیزه  را در خود پرورش دهد ازطریق بازی با محیط و افراد تعامل برقرار می کند آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند.در نهایت بازی کردن برای کودکان در تمام علوم پیشنهاد شده است.

بازی های حسی حرکتی در کاردرمانی

کودک در بازی نیازهای حسی، حرکتی،درکی،شناختی و اجتماعی خود را برآورده می سازد و انرژی خود را به واسطه اشیایی که با ان سرگرم است تخلیه می کند که این کار باعث افزایش آرامش او شده وسطح توجه کودک را بالا می برد، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود و یادگیری دچار اختلال می شود. بازی کردن کودکان را از مسیر هایی که منتهی به افسردگی و اظطراب میشود دور میکند.

در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیت های و طرز تفکر کودک کمک می کند. ویژگی های رفتاری کودکان در بازی هایشان کاملا مشخص می شود. به عنوان مثال کودکی که در جستجوی قدرت است، معمولا در بازی نقش رهبر، رئیس، فرمانده یا حتی نقش مدیر مدرسه را بازی می کند یا یک کودک پرخاشگر ممکن است در بازی، عروسک هایش را بزند یا اسباب بازی هایش را بشکند. و این نوع از رفتار ها هنگام بازی کردن کودکان میتواند مفاهیمی را برای مربیان و خانواده بازگو کند.

مزایای بازی حسی

آرامش بخش بودن : بازی با شن و ماسه، آب، خمیر بازی و مواد دیگر که باعث تحریک حواس می شوند، می توانند کودکان ارام و خوشحال کنند و تمرکز آنها را بهبود بخشند.

شنیدن ندای درونی : تجربه های حسی که بازی کردن تاثیر زیادی بر ان دارد ، کودکان را تشویق می کند تا در راستای جسارت و کنجکاوی بیشتر، صدای درونی خود را در حالی که ایده های خود را آزمایش می کنند بشنوند.

پیشرفت های حرکتی : اغلب تجربیات حسی، مهارت های حرکتی خوب را به وجود می آورند، به این دلیل که فرزندان با بیرون آوردن، ریختن، برش، بررسی و یا گرفتن اشیا به چالش کشیده می شوند.

درک زبان : تجارب حسی می توانند درک زبان کودک را هنگامی که بزرگسالان تجربه آنها را با یک زبان توصیف می کنند

بازی حسی چیست ؟

بازی حسی شامل هر کاری است که باعث تحریک حواس پنج گانه  کودک شما می شود. لامسه، بویایی، چشایی، بینایی و شنوایی از این دسته هستند. فعالیت های حسی، میل به کشف کردن را در کودکان تحریک کرده و به طور طبیعی آنها را به کشف و استفاده از قواعد علمی و عملی در هنگام بازی، خلاقیت، تحقیق و بررسی تشویق می کنند.

از طریق بازی است که بچه ها یاد می گیرند تا اطرافشان را درک کنند. آنها به طور طبیعی کنجکاو هستند و تمام حواس خود را درگیر می کنند تا محیطشان را کنکاش کنند. به همین دلیل است که شما همیشه بچه های کوچک را می بینید که در حال سر و کله زدن، امتحان کردن، هل دادن، کشیدن و بازرسی اسباب بازی های خود هستند. این فرآیند برای کمک به رشد ارتباطات عصبی در مغز آنها مفید است.

کاردرمانی حسی

نمونه هایی از بازیهای حسی

خمیر بازی

این کار علاوه بر تحریکات حسی در دست و انگشتان، حرکات انگشتان را شکل میدهد و باعث ایجاد حرکات صحیح در انگشتان میشود.و باعث افزایش قدرت انگشتان و همچنین خلاقیت در کودک میگردد.
ور رفتن با خمیرهای بازی خانگی و دست‌ساز یک تجربه لامسه‌ای کثیف کاری و معمولا با عث خوشحالی کودک میشود. همچنین خمیر بازی  برای  کسالت‌های جزئی مانند افسردگی ناشی از هوای بد، کج‌خلقی‌های ناگهانی، غرغر و سر رفتن حوصله است. برخی کودکان می‌توانند هر روز بازی با خمیر را تجربه کنند.

نقاشی انگشتی

بسیاری از بچه ها دوست دارن که با انگشت نقاشی کنند و انگشتان خود را داخل رنگ فرو کنند ،این فعالیت هم هیجان انگیز و جالب است و هم به رشد انگشت اشاره،شناخت انگشتان،توجه و تمرکز و هماهنگی کودک کمک میکند.

آب بازی

کودکان بازی کردن با آب  را دوست دارند.با هدفمند کردن این کار میتوان علاوه بر رشد حسی در کودک،حرکات دست را نیز بهبود بخشید.شستن ظروف و پارچه های کوچک،از جمله فعالیتهای مورد علاقه کودک است.

بازی کردن با شن و ماسه

بیشتر کودکان این فعالیت را دوست دارند.آنها شن،ماسه یا گندم را مشت میکنند و از یک ظرف به دیگری میریزند علاوه بر ان با حرکت دادن دست داخل ظرف شن و ماسه و ایجاد سر و صدا لذت میبرند.

استفاده از برچسبها

بر روی نقاط مختلف بدن کودک برچسب نصب میکنیم و بعد با اوردن نام ان نقاط از کودک میخواهیم آنها را بکند. قراردادن و خارج کردن وسایل داخل کوله پشتی یا کیف:با این تمرین هوشیاری حسی در دستهای کودک افزایش میابد.
 
کاردرمانی کوکان اوتیسم


هل دادن و کشیدن اشیا

بازیها و فعالیتهایی که کودک را در معرض طبیعت قرار میدهد مثل،باغبانی،درخت کاری،آبیاری بیل زدن و…

آشپزی نمادین  با کودک

وقتی کودک خیلی خیلی پرتوقع و طلبکار است به خصوص زمانی که گرسنه باشد. به دلایلی کودکان معمولا تلاش می‌کنند به این دوست خیالی لطف کنند. شاید آن‌ها به این دلیل رفتار ناپسند و مداوم او را تحمل می‌کنند که این رفتار‌ها برای آن‌ها احساس آشنایی دارد.

 کلینیک آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید:

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.