کلینیک کاردرمانی آریان

اختلالات یکپارچگی حسی

اختلال پردازش حسی در کودکان

اختلال پردازش حسی در کودکان

کاردرمانی و علائم اختلال پردازش حسی

دلایل اختلال پردازش حسی

درمان اختلال پردازش حسی در کلینیک کاردرمانی 

اختلال پردازش حسی وضعیتی است که در آن مغز در دریافت و پاسخ به اطلاعاتی که از طریق حواس وارد می شود ، دچار مشکل می شود در حالیکه قبلاً به عنوان اختلال عملکرد یکپارچگی حسی شناخته می شد.

برخی از افراد مبتلا به اختلال پردازش حسی نسبت به مواردی که در محیط زندگی خود دارند بسیار حساس هستند. اصوات رایج ممکن است دردناک یا طاقت فرسا باشند. لمس سبک پیراهن ممکن است پوست را از بین ببرد.  شما در مواجهه با کودکان اختلال پردازش حسی ممکن است : ناهماهنگ باشید و سخت درگیر مکالمه یا بازی با آنها باشید

مشکلات پردازش حسی معمولاً در کودکان مشخص می شود. اما می توانند بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. مشکلات پردازش حسی معمولاً در شرایط رشد مانند اختلال اوتیسم دیده می شود. اختلال پردازش حسی به عنوان یک اختلال مستقل شناخته نمی شود. اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان اعتقاد دارند که باید نظرشان را عوض کنند.

اختلال یکپارچگی حسی

 

کاردرمانی و علائم اختلال پردازش حسی 

اختلال پردازش حسی ممکن است بر یک حس تأثیر بگذارد ، مانند شنیدن ، لمس یا چشایی . یا ممکن است بر حواس متعدد تأثیر بگذارد. و افراد می توانند نسبت به مواردی که با آنها مشکل دارند بیش از حد پاسخ دهند.

مانند بسیاری از بیماری ها ، علائم اختلال پردازش حسی در یک طیف وجود دارد. به عنوان مثال ، در بعضی از کودکان ممکن است صدای دمنده برگ در خارج از پنجره باعث استفراغ یا شیرجه رفتن آنها در زیر میز شود. هنگام لمس ممکن است فریاد بزنند. آنها ممکن است از بوی غذاهای خاص عقب بروند.

درحالیکه  به نظر می رسد دیگران نسبت به هر چیزی در اطرافشان بی تفاوت هستند. آنها ممکن است در واکنش به گرما یا سرما و یا حتی درد شدید نتوانند واکنشی نشان دهند. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی کودکی خود را به عنوان نوزادانی متلاطم آغاز می کنند که با بزرگتر شدن مضطرب می شوند. این بچه ها اغلب تغییرات را به خوبی کنترل نمی کنند. آنها ممکن است اغلب ناراحتی ایجاد کنند.

بسیاری از کودکان هر از گاهی علائمی از این دست را نشان می دهند. اما کاردرمانگران زمانی تشخیص اختلال پردازش حسی را در نظر می گیرند که علائم به حدی شدید شوند که بر عملکرد طبیعی تأثیر بگذارد و زندگی روزمره را مختل کند.

 

دلایل اختلال پردازش حسی 

علت دقیق مشکلات پردازش حسی مشخص نشده است. اما یک مطالعه در سال 2006 بر روی دوقلوها نشان داد که حساسیت بیش از حد به نور و صدا ممکن است یک مولفه ژنتیکی قوی داشته باشد.

آزمایش های دیگر نشان داده است که کودکان با مشکلات پردازش حسی وقتی در معرض نور و صدا قرار می گیرند ، فعالیت مغزی غیرطبیعی دارند. آزمایشات دیگر نشان داده است که کودکانی که دچار مشکلات پردازش حسی هستند به شدت به سکته در دست یا صدای بلند پاسخ می دهند ، در حالی که کودکان دیگر به سرعت به این احساسات عادت می کنند.

 

کاردرمانی یکپارچگی حسی

 

درمان اختلال پردازش حسی در کلینیک کاردرمانی 

در حال حاضر اختلال پردازش حسی تشخیص پزشکی شناخته شده ای نیست. با وجود فقدان معیارهای تشخیصی کاملاً پذیرفته شده ، کاردرمانگرها معمولاً کودکان و بزرگسالانی را که دارای مشکلات پردازش حسی هستند ، شناسایی می کنند و آنها را معالجه می کنند.

درمان به نیازهای فردی کودک بستگی دارد. اما به طور کلی ، این به کودکان کمک می کند در انجام فعالیتهایی که معمولاً در آنها مهارت ندارند ، بهتر عمل کنند و به آنها کمک می کند تا به چیزهایی که تحمل ندارند عادت کنند.

درمان مشکلات پردازش حسی را یکپارچگی حسی می نامند. هدف از یکپارچگی حسی به چالش کشیدن کودک به روشی سرگرم کننده و بازیگوشی است تا بتواند بیاموزد که پاسخ مناسب و عملکرد طبیعی تری داشته باشد.

یک نوع روش درمان ، مدل توسعه تفاوت فردی مبتنی بر رابطه (DIR) نام دارد. بخش عمده ای از این روش درمانی روش "زمان کف" است. این روش شامل چندین جلسه بازی با کودک و والدین است. جلسات بازی حدود 20 دقیقه طول می کشد.

در طول جلسات ، ابتدا از والدین خواسته می شود که هر کاری که کودک میکند آنها نیز پیروی کنند ، حتی اگر رفتار زمان بازی معمول نباشد. به عنوان مثال ، اگر کودکی مرتباً همان نقطه را روی زمین می مالد ، والدین نیز همین کار را می کنند. این اقدامات به والدین اجازه می دهد تا "وارد" دنیای کودک شوند.

در مرحله دوم ، جایی که والدین از جلسات بازی برای ایجاد چالش برای کودک استفاده می کنند. تمرین ها کمک می کند تا کودک به سمت "دنیای مشترک با والدین" سوق داده شود و همچنین فرصت هایی را برای کودک ایجاد می کند تا مهارت های مهم را در زمینه هایی مانند برقراری ارتباط و فكر كردن بهبود دهد.

 

کلینیک کاردرمانی

 

جلسات متناسب با نیازهای کودک است. به عنوان مثال ، اگر کودک تمایل دارد در برابر لمس و صدا کم واکنش نشان دهد ، والدین باید در مرحله دوم جلسات بازی بسیار پرانرژی باشند. اگر کودک تمایل دارد بیش از حد در لمس و صدا واکنش نشان دهد ، والدین باید آرامش بیشتری داشته باشند. این تعاملات به کودک کمک می کند تا به جلو حرکت کند و به گفته درمانگران DIR ، در مسائل حسی نیز کمک می کند.

کلینیک کاردرمانی آریان با خدماتی از قبیل بازی درمانی، گفتاردرمانی، تمارین حرکتی و حسی و خدمات متنوع دیگرآماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. جهت تماس با کلینیک کاردرمانی آریان از طریق شماره های زیر اقدام کنید :

021-22091719

021-22142604

021-26766428

و شماره واتساپ:09301969614

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.