کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی اوتیسم

  • صفحه اصلی
  • هوش حسی و نقش کاردرمانی در تنظیم آن (قسمت دوم)
هوش حسی و نقش کاردرمانی در تنظیم آن (قسمت دوم)

هوش حسی و نقش کاردرمانی در تنظیم آن (قسمت دوم)

یا این که مثلا او ترجیح می دهد که ورودی های دهانی، مزه و حس بویایی اش در موقع خوردن غذا، در یک اتاق آرام به جای یک مدرسه شلوغ تحریک شود و در چنین شرایطی، بهتر آن را تحمل می کند.


اشکال در تنظیم ورودی ها

همان چیزی که برای ما خیلی " طبیعی " و نرمال به نظر می رسد، به راحتی می تواند فردی را که مشکلات حسی دارد را برانگیخته و عصبی کند. وقتی که درخواست های اجتماعی، آکادمیک، و رفتاری را هم به آن ها اضافه کنید، شما متوجه می شوید که چرا یک فرد حساس دوست دارد که از این محرک ها دوری کند زیرا که نمی تواند آن ها را کنترل و به آن ها رسیدگی نماید. در موارد مشابه، در خود فرو رفتن و رفتارهای خود تحریکی، از مکانیسم های خود اصلاحی برای آن فرد هستند زیرا که او سعی می کند تا راه را بر ورودی های حسی ای که نمی تواند تحمل کند، ببندد. این کمک می کند که از بار بیش از حد ورودی های حسی که دقیقا مثل این می ماند که مقدار خیلی زیادی غذا را بر روی یک ظرف کاغذی سست بگذارید، کاسته شود. بشقاب کاغذی شما می تواند تا وقتی که هات داگ، چیپس سیب زمینی، و مقداری سالاد کلم را در آن می گذارید، بارش را تحمل کند اما اضافه کردن مقداری سالاد سیب زمینی به آن، باعث می شود که آستانه تحملش به پایان برسد و از هم گسسته شود و همه محتویاتش آن روی زمین بریزد. آن چیزی که شما احتیاج دارید، این است که یک بشقاب محکم تر را انتخاب کنید، میزان کمتری غذا در داخل آن بگذارید، و یا این که هر دوی این کارها را بکنید. دقیقا به همین شیوه، شما می توانید از هوش حسی خودتان استفاده کنید تا به گونه ای متعادل از کودکتان محافظت کنید ( بار حسی را کاهش دهید ) و او را به سمت جلو هول بدهید (این توانایی را برای او به وجود بیاورید که بتواند چالش های حسی را تحمل بکند).

۶ استراتژی حسی برای تمرین کردن :
• یک ماساژ فشاری عمیق آرامش بخش بدهید. از ضربات طولانی مدت و سفت استفاده کنید و از لمس های ملایم و غیرقابل انتظار، خودداری کنید‌.
• همیشه یک روغن اسانس آرامش بخش را همراه خودتان داشته باشید. بعضی از بچه ها بوهای ملایمی مثل پرتقال و وانیل را ترجیح می دهند اما بعضی دیگر بوهای تندی مثل اوکالیپتوس یا اسطوخدوس را دوست دارند.
• فراموش نکنید که گوش های کودک را در محل های پر سروصدا مثل پارک های شلوغ، بپوشانید یا از طریق گوشی هایی از آن ها محافظت کنید.
• لامپ های فلئورسنت را خاموش کنید، خیلی از افراد حساس می توانند چشمک های آن را ببینند و بشنوند. از لامپ هایی با درجه روشنایی کمتر استفاده کنید.
• از یک برنامه ریزی منظم استفاده کنید تا فرد را در معرض تحریکات حسی قرار دهید. در برنامه های کاردرمانی، کاردرمانگر در این زمینه می تواند به شما کمک کند که موثرترین تحریکات حسی را برای او انتخاب کنید.
• چالشی را طراحی کنید که در آن، کودک را به یک مکان شلوغ ببرید و ببینید که برای چه مدت زمانی می تواند آنجا را تحمل کند و اگر دیدید که زمان طولانی ای است دقت کنید که علت آن چه بوده است‌.

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.