کلینیک کاردرمانی آریان

کاردرمانی کودکان

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

حرکات کاردرمانی پا

کاردرمانی در منزل برای راه رفتن

تقویت پای کودک برای راه رفتن

راه رفتن کودک سی پی

فیلم کاردرمانی برای راه رفتن کودک

اسباب بازی برای راه رفتن کودک

راه رفتن کودکان سندرم داون

فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک

آموزش ایستادن به کودک

ایستادن کودک یک مهارت رشدی است که اغلب کودکان در سن 9 ماهگی این قدرت نه به طور اتفاقی بلکه در طی قوی شدن عضلات پا کسب می کند والدین از کودکان در برهه ی سنی 8تا 10 ماهگی به دلیل داشتن قدرت و آگاهی بیشتر نسبت به محیط اطراف و شروع کاوش انتظار دارند روی پاهایشان بایستند برای اینکه کودک به ایستادن به صورت مستقل دست یابد نیاز به توانایی حفظ تعادل و حالت بدن در برابر نیروی جاذبه دارد در حالی که فقط روی دو پای کوچک خود ایستاده است به این ایستادن ،تعادل ایستا می گویند.

بخش های مختلفی از بدن برای انجام این حرکت درگیر می شوند که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.

بینایی:

استفاده از چشم برای تثبیت بدن در حالت ایستاده (بینایی 10٪ از سیستم حسی مورد نیاز برای تعادل را تشکیل می دهد).

حس عمقی:

این اطلاعاتی است که بدن از رباط ها، عضلات و مفاصل بدن کودک جمع می کند و توسط مغز برای تنظیم بدن به حالت ایستاده استفاده می شود.(70% از سیستم حسی مورد نیاز برای تعادل را تشکیل می دهد)

سیستم وستیبولار

سیستم مورد نیاز برای حالت بدن و تعادل در گوش قرار دارد.(20% از سیستم حسی مورد نیاز برای تعادل را تشکیل می دهد)

هر سه سیستم نام برده شده باید باهم کار کنند تا کودک بتواند به راحتی و به طور خودکار حالت ایستاده را حفظ کند 

 

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

حرکات کاردرمانی پا

کاردرمانی پا یکی از درمان ها و توانبخشی هایی است که در سنین مختلف به دلایل مختلف و با تشخیص پزشک انجام می شود کاردرمانی پا یکی از شایع ترین مشکلات در کودکان است که امروزه مشاهده می شود و  نظر کاردرمانگران را به خود جلب می کند برای اینکه فرزند دلبند شما ایستادن و راه رفتن مناسبی را داشته باشد باید عضلات پای او به نحو موثری قوی باشند در روال طبیعی رشد زمانی که کودک کودک پاهای خود را بالا می آورد و با آن ها بازی می کند ؛ باعث تقویت عضلات پا می شود اما در کودکانی که به دلایل مختلف نمی توانند این مراحل را تجربه کنند ضعف عضلات پا را شاهد خواهیم بود که در این صورت کودک نیاز به حرکات کاردرمانی پا برای رفع مشکلات ایستادن یا راه رفتن دارد .

خم کردن زانوها در حالت خوابیده به شکم، باز کردن زانوها در حالت نشسته روی یک نیمکت، باز و بسته کردن پاها، فشار دادن توپ بین پاها، چرخش به خارج پاو.... از جمله حرکات کاردرمانی پا می باشند که البته باید زیر نظر پزشک یا متخصص کاردرمانی پا تجویز و انجام شوند.

کاردرمانی در منزل برای راه رفتن

برخی از کودکان هماهنگی های لازم در دو طرف بدن خود ندارند مانند هماهنگ نبودن پاها هنگام راه رفتن یا رفتن از پله ها این نوع مهارت ها که به قدرت تعادل و حرکت مربوط میشود جز اختلالات حرکتی است.

لازم به ذکراست که در کودکان  انجام تمریناتی مانند کمک به نشستن بعد از ایستادنش ترس کودک را کاهش می دهد یا راه رفتن در امتدادیک مبل یا تخت باعث تقویت عضلات می شود یا استفاده از وسیله ای مانند طناب ها یا بندهای کشی باعث تشویق یا تحریک کودک برای راه رفتن می شود وسیله ای مانند بارفیکس های دستی کوچک که از دوطرف آنها حلقه های کوچکی برای گرفتن آویزان است کودک را برای ایستادن وراه رفتن تشویق و عضلاتش را تقویت می کند

اما بهتر است تمرینات و وسیله های تمرینی برای راه رفتن کودک با مشورت و دستور کاردرمانگر یا پزشک تهیه و استفاده شود کاردرمانی در منزل برای راه رفتن نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز انجام می شود تمریناتی مانند پل ، دراز کشیدن به پهلو و بلند کردن پا،حرکات دایره ای پا در حالت دراز کشیده ،حرکت پروانه ای در حالت نشسته ،حرکت صدفی و... تمرینات با توجه به نوع اختلال و عارضه تغییر می کند و پزشک یا کاردرمانگر باید تشخیص دهد که چه نوع تمرینی برای بیمار مناسب است .

 

تقویت پای کودک برای راه رفتن

همه ی کودکان در برهه ی سنی همزمان شروع به راه رفتن نمی کنند و باید بدانیم که باهم متفاوت اند با در نظر گرفتن این موضوع والدین می توانند باحمایت و تشویق و با بکارگیری روش هایی به تقویت پای کودک برای راه رفتن کمک کنند

نشاندن کودک روی چهارپایه در حالی که والدین کنارش هستند و قرار دادن کف پاهای کودک روی زمین بطوری که بافشار پا برروی زمین شئی را از روی زمین بردارند

قراردادن اسباب بازی در نزدیکی یا بالای سر کودک بطوری که او سعی کند برای گرفتن اسباب بازی بایستد

راه رفتن یا ایستادن به وسیله ی اشیا موجود در خانه ماند مبل وصندلی در صورتی که شما یکی از دستان کودک را گرفته اید تا قدمهایش هدایت شود

شوت کردن توپ هنگامی که کودک باکمک ایستاده یا در حال گشت زدن است یک توپ سبک در مقابل پاهایش قرار دهید تا شوت کند

تمرین گرفتن لگن در حالی که دستان کودکتان را روی شانه های خود قلاب کرده اید لگن اورا گرفته و اورا به سمت جلو هدایت کنید

کمک برای نشستن برخی کودکان هنگامی که ایستاده اند ترس از نشستن دارند در این صورت به کودک کمک کنید تا بنشیند این امر باعث میشود کودک برای ایستادن و راه رفتن در دفعه های بعد واهمه نداشته باشد .این تمرینات را والدین می توانند در منزل برای کودکان خود انجام دهند تا پاهای کودکان برای راه رفتن تقویت شود .

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

راه رفتن کودک سی پی

زندگی کودکان فلج مغزی به علت مختل شدن حرکات اصلی آنها بسیار دشوار است ومعمولا افراد فلج مغزی دچار اشکالاتی در راه رفتن و تعادل حرکتی می باشند که این مشکل حتی راه رفتن در محیط خانه راهم برای آنها دشوار می کند .اما کاردرمانی می تواند با ارائه ی یکسری تمرینات تکرار حرکاتی و به کارگیری تجهیزات کمکی  تاثیر گذار واقع شود انجام این تمرینات به تقویت عضلات و مفاصل کمک  می کند و به بهبود وضعیت بدن و افزایش دامنه ی حرکتی جهت راه رفتن کودکان می پردازد .اما اینکه تمرینات با چه شدت و مدتی باید ادامه یابد بستگی به تحلیل کاردرمانگر و پزشک متخصص دارد.

 

فیلم کاردرمانی برای راه رفتن کودک

اگر بخواهیم کاردرمانی را به دوبخش تقسیم کنیم می توانیم به کاردرمانی در منزل و کاردرمانی در کلینیک ها اشاره کنیم کاردرمانی در منزل برای بیمارانی مناسب است که مشکل رفت و امد دوری مسافت ،تقبل هزینه، ذیق وقت،مشکلات جسمانی بسیار خاص دارند به همین دلیل مراکز درمانی با داشتن سایت های پرمحتوا فیلم های کاردرمانی را در سایت ها و یا در کلینیک های کاردرمانی خود قرار داده اند تا مراجعین با شرایط خاص بتوانند از ان استفاده نمایند کلینیک کاردرمانی آریان با قراردادن فیلم کاردرمانی برای راه رفتن کودک در سایت خودنشان از این دارد تا تعدادی از تمرینات و آموزش های کاردرمانی راه رفتن را به شما عزیزان بدون حضوردر مرکز درمانی آریان ارائه داده و بهره مند سازد .

 

اسباب بازی برای راه رفتن کودک

وسایل کمکی بسیاری برای راه رفتن کودکان وجود دارد اما از تمامی آنها نمی توان برای همه ی کودکان استفاده کرد و هر نفر بسته به نوع مشکلات خود با راهنمایی وتوصیه پزشک مربوطه از وسایل کمکی باید استفاده کند واکر،روروئک ،انواع اسباب بازی ها ی موزیکال مانند قطارهای موزیکالی که حرکت می کنند انواع توپ های موزیکال یا رنگی  نوارها یا بندهای کشی ابزار ووسایل موجود در خانه مانند مبلمان دیوار  در سنین بالاتر تردمیل وزنه های مخصوص پا. استفاده از وسایل کمکی باعث تقویت عضلات و تشویق کودک به راه رفتن می شود

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

راه رفتن کودکان سندرم داون

کودکان سندروم دوان معمولا دچار شلی عضلات ،شل بودن مفاصل،کاهش طول عضلات و اندامها بخصوص بازوها و رانها هستند که این عوامل بستگی به ژنتیک بیمار دارد که با کاردرمانی نه بطور قطع ولی تا حد زیادی درمان می شود. درمان توانبخشی و کاردرمانی در ابتدای امر به بروز و ظهور برخی از توانائیهای نهفته کودک که ممکن بوده دیر یا اصلا بروز نکند منجر شود. یکی از این حالات راه رفتن است. شلی عضلات و مفاصل ضعف عضلات اندام تحتانی منجر به بروز یک نوع راه رفتن چارلی چاپلینی می شود رانها و پاها به طرف بیرون می چرخد و زانوها به عقب می زند و کف پاها به داخل می چرخد گر با کودکان سندرم داون کاردرمانی نشود اینگونه راه رفتن را ملکه ذهن خود کرده و به مرور این اشکال را برای خود تداعی می کند، اگرچه این مشکل الگوی غلطی را برای راه رفتن در کودک ایجاد می کند و به مرور راه رفتن کودک با درد در نواحی زانوها و مچ پاها می باشد و به مراتب زمان راه رفتن را کاهش می دهد. در کاردرمانی ابتدا بایستی به کودک آموزش صحیح ایستادن و سپس راه رفتن صحیح را داد تا از بروز مشکلات پیش بینی شده جلوگیری کرد.

فیزیوتراپی برای راه رفتن کودک

فیزیوتراپیست ها یک پایه دانش قوی در سیستم های حرکتی، به خصوص سیستم اسکلتی عضلانی برای عملکرد حرکتی دارند.

متخصصین فیزیو تراپی با ریشه یابی مشکلات به تشخیص دقیق مشکلات کودکان پی می برند و برای هر اختلال پروتکل و روند درمانی علمی مختص همان مشکل را به کار می برند

فیزیوتراپیست ها با تطبیق این روند درمانی با شرایط کودک سعی می‌کنند باعث بهبودی آنان شوند

متخصصین فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات، ماساژ و تجهیزات به روز سعی می‌کنند تا کودک بتواند فاکتور های لازم برای راه رفتن را به دست بیاورد. انجام فیزیوتراپی برای کودکان باعث افزایش قدرت عضلانی، افزایش سرعت عصب دهی، افزایش دامنه حرکتی، تسهیل رشد حرکتی، جلوگیری از عوارض بیماری، جلوگیری از کوتاهی عضله و هماهنگی  عضلات و اندام ها می‌شود.

از وظایف مهم فیزیوتراپی برای کودکان ایجاد هماهنگی های لازم بین اندام مانند هماهنگی پاها و دست ها می‌باشد همچنین ایجاد هماهنگی بین اندام و چشم ها نیز از وظایف فیزیوتراپیست می‌باشد برای افزایش قدرت عضلانی، رشد عصبی و کاهش التهاب از تجهیزاتی مانند لیزر پر توان، مگنت، استیمولیتور، سوزن خشک و غیره استفاده می‌کنند. استفاده از این تجهیزات باید زیر نظر پزشک فیزیوتراپیست انجام بگیرد

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

کاردرمانی کودکان برای ایستادن

آموزش ایستادن به کودک

ایستادن نوزاد برای اولین بار یکی از مهم‌ترین تلاش‌های اوست و تشویق و تمرین برای ایستادن نوزاد، با راهکارهایی مانند حمایت کردن از او با تمرین‌های مختلف، موثرتر خواهد بود.

برای اینکه نوزاد شما بتواند بایستد، باید از قدرت عضلانی کافی برخوردار باشد. این قدرت ازغلتیدن ، نشستن و سینه‌خیز رفتن وچهاردست و پا رفتن  او حاصل خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید او را هرچه بیشتر در انجام این فعالیت‌ها تشویق کنید و موارد زیر را در نظر بگیرد.

زود شروع کنید، نوزاد را به ایستادن بیشتر تشویق کنید ،به روش صحیح اورا حمایت کنید ،اجازه دهید نوزاد پا برهنه بایستد، نوزاد را به چمباتمه زدن تشویق کنید، اسباب بازی هارا روی سطوح در دسترس بگذارید، وسایل متحرک و سبک را از اطراف نوزاد دور کنید، از محافظ استفاده کنید، موسیقی پخش کنید ،نوزاد را به کاوش بیشتر تشویق کنید، نوزادان دیگر را در معرض دید او قرار دهید، خوشحالی خود را با کف زدن به نشان دهید 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.