اهمیت مداخله یک متخصص کاردرمانی برای مشکلات کودکان بیش فعال یا کم توجه

بسیاری از والدین از بابت رفتارهای کودک خود مستأصل شده اند، نگران وارد فضای اینترنت میشوند و بدنبال کلمه بیش‌ فعالی میگردند.چراکه از نظر آنها کودکشان دیگر قابل کنترل نیست.

آنها در ابتدا صبر میکنند و در تلاش هستند با جایزه دادن مسأله را به نفع دستوری که خودشان به کودک داده اند حل کنند . اما در عمل موفق نبوده اند. تعدادی از والدین که آگاه تر هستند و به دنبال رفع مشکل هستند،  در این بین دسته ای فقط بدنبال علت اصلی رفتار های کودک خود هستند و یا با مراجعه به یک مرکز کاردرمانی کودکان به دنبال این هستند که ببیند آیا کودکشان بیش ‌فعال است یا مشکلات تربیتی باعث چنین رفتارهایی در کودک میشود.

بنابراین والدین مراجعه برای ارزیابی دقیق تر به متخصصان این حوزه را صرفا برای کسب اطلاع میدانند و اما دسته ای دیگر از والدین به دنبال کمی آرامش در رفتار کودک خود هستند چراکه رفتارهای کودکشان هم به خودش و هم به دیگران آسیب میرساند .
اگر بخواهیم تجربه کاردرمانی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه را در این زمینه با همه به اشتراک بگذاریم : در صورتی که ارزیابی کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی یا کم توجهی به صورت گروهی انجام شود، بهترین نتایج را خواهد داشت یعنی مثلاً ترکیبی از یک متخصص کاردرمانی یک متخصص روانشناسی و یک متخصص روانپزشکی کودک می‌توانند بهترین نظرات را در کنار هم داشته باشند تا بتوان تصمیم درستی گرفت. چنانچه هرکدام از این تخصص ها فقط از دیدگاه خود به قضیه بنگرد قطعا جایی در درمان آن به مشکل خواهند خورد. در این رابطه پیشنهاد میشود که متخصصین هر یک از این حوزه ها ارجاعات لازم را به مراکز مرتبط داشته باشند.

اهمیت مداخله متخصص کاردرمانی کودکان در بیش فعالی یا کم توجهی کودک در خانه

عمده علائم بیش فعالی یا کم توجهی در کودکان چگونه است؟

همانطور که در بالا اشاره شد علائمی که در کودکان بیش فعال یا کم توجه دیده میشود میتواند متفاوت باشد، تشخیص دقیق تر اینکه آیا این علائم مربوط به این اختلال است یا خیر با ارزیابی های کاردرمانی پاسخ داده خواهد شد. اما از علائم شایع این اختلال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1 – حرف زدن بیش از حد معمول و فراوان

2 – دویدن و پرش در خانه و نداشتن آرام و قرار

3 – بازی مداوم و غیر معمول با دست های خود

4 – ناتوانی در توجه به جزییات

5 – گم کردن وسایل بازی و یا وسایل مدرسه خود

6 – تحرک با ایجاد سر و صدای زیاد

7 – گوش نکردن و نافرمانی از خواسته والدین

8 – پرهیز و یا فرار از انجام تکالیف

9 – عدم تمرکز و فراموشی

شایان ذکر است که با مشاهده موارد گفته شده در بالا قبل از هر اقدامی با متخصص کاردرمانی در این زمینه جهت ارزیابی و سوالات مربوطه مشورت کنید.