کلینیک کاردرمانی آریان

گفتاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • شباهت‌های بین گفتار انسان و پرندگان
 شباهت‌های بین گفتار انسان و  پرندگان

شباهت‌های بین گفتار انسان و پرندگان

 

 

 یک مطالعه جدید در زمینه فرآیندهای زیستی که از گفتار انسانی حمایت می‌کنند نشان داد که آواز پرندگان در الگو و ساختار، به گفتار انسان شباهت دارداین یافته تحقیقاتی است که توسط دانشمندان دانشگاه مک گیل در کانادا انجام شده‌است . آن‌ها بر این باورند که نتایج تحقیقات آن‌ها می‌تواند به پژوهشگران  و گفتاردرمانگران کمک کند تا درک بهتری از ساختار گفتار و زبان انسان ، از طریق مطالعه پرندگان ، به دست آورند .

 "لوگان جیمز " ، یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد : " از آنجا که حیوانات ، شباهت زیادی به انسان‌ها دارند و  پرندگان آواز و زبان خود را می‌آموزند ، ما ترغیب شدیم که یک آزمایش بیولوژیکی برروی یادگیری آوایی در آواز پرندگان انجام بدهیم .

تیم تحقیقاتی مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را بر روی یک نوع از پرندگان انجام داد و دریافت که هر پرنده به طور معمول تمایل به تولید الگوهای صوتی خاصی دارد ، همانطور که انسان‌ها تمایل به تولید الگوهای صوتی خاصی در محیط ها و موقعیت‌های متفاوت دارند . از این رو ، این امر نشان می‌دهد که آواز پرندگان ساختار مشابهی با ساختار گفتار انسان دارد ، چرا که درهردو شکل گفتار ارتباط میان عناصر زمان‌بندی ، گام ، استرس و نظم کلمات مشاهده میشود. پژوهشگران این نوع از پرندگان را در معرض عناصر صوتی مختلف ـ که اگر در کنار هم قرار بگیرند ، می‌توانند یک آهنگ بسازند ـ قرار دادند. پرندگان پس از گوش دادن به این اصوات در توالی‌های متفاوت ، این اصوات را به هر ترتیبی که خودشان انتخاب کرده بودند، بصورت آواز سرودند .

پرندگان تمایل داشتند که الگوهای مشابهی از عناصر صوتی را با یک صدای زیر و بم  که در ساخت یک آهنگ رعایت می‌شود ، ایجاد کنند . آهنگ‌های ساخته شده توسط انسان‌ها هم این الگوهای مشابه را دنبال می‌کند . نتایج این مطالعات نشان داد که پرندگان نیز مانند انسان ها، به ترکیب ساختاری خردمندانه در الگوهای صوتی تمایل دارنداثبات نتایج این پژوهش ها میتواند نقش بسزایی در گفتاردرمانی داشته باشد.

کارولین پالمر ، استاد روانشناسی دانشگاه مک گیل که در این مطالعات دخیل نبود ، چنین نتیجه‌گیری کرد : " این یافته‌ها نقش مهمی در درک ما از گفتار و موسیقی انسان دارند ."

 

لینک منبع

 

 

 

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.