کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار تحقیقات حسی

رژیم حسی در کاردرمانی

رژیم حسی در کاردرمانی

درمان یکپارچگی حسی با هدف کمک به کودکان با اختلال پردازش حسی  که برخی افراد ممکن است به عنوان sensory integration  آن را بشناسند. روش یکپارچگی حسی روشی است که تحریکات حسی در یک روش سازمان‌یافته و مداوم به کودک با اختلال پردازش حسی ارائه میشود . تئوری رویکرد درمانی یکپارچه سازی حسی این است که در طول زمان ، مغز خود را با شرایط محیطی تطبیق داده و به کودکان اجازه می‌دهد تا به طور موثرتری به احساسات واکنش نشان دهنددرمان یکپارچگی حسی ( SI ) باید توسط یک کاردرمانگر (   ارائه شود .

کاردرمانی از طریق یک ارزیابی جامع این مساله را مشخص می‌کند که آیا کودک شما به این روش درمانی نیاز دارد یا خیر. کاردرمانگر کودک را در معرض تحریکات حسی از طریق انواع فعالیت‌های کاردرمانی قرار می‌دهدمغز کودک با اختلال حسی ،  به تدریج فعالیت‌ها را به چالش می‌کشد و پیچیده می‌شوند . ایده روش یکپارچگی حسی این است که از طریق تکرار ، سیستم عصبی کودک را با روشی " سازمان‌یافته " تحت تاثیر قرار میدهد تا کودک به احساسات خود و نشانه های این اختلال واکنش مناسب تری نشان بدهد .

 

 

روش سازمان یافته و مداوم درمان یکپارچگی حسی

 

یکپارچگی حسی و  رژیم حسی :

 

بسیاری از کاردرمانگران  در حال حاضر از این نوع روش به عنوان بخشی از درمان " رژیم حسی "  استفاده می‌کنند که نه تنها شامل چیزهایی مانند حفظ تعادل ، درمان مهارت های حرکتی و تقویت مهارت های حسی نیز می‌شود ، بلکه شامل فعالیت‌های فیزیکی  مناسب نیز می‌باشدفعالیت‌های روتین در رژیم حسی متناسب با نیازهای کودک و زمانبندی های دقیق جلسات کاردرمانی  است . کاردرمانگران می‌توانند جلسات کاردرمانی را در کلینیک و در خانه تحت نظارت والدین انجام دهند . اگر والدین  به درمان SI یا رژیم حسی علاقه‌مند باشند ، کاردرمانگران روند درمانی را برای آنان مشخص میکنند بطور مثال رژیم غذایی چگونه عمل می‌کند و چه نوع از رژیم حسی ممکن است به کودک کمک کند .

والدین مهم است بدانند که همه متخصصان فکر نمی‌کنند که  روش درمانی رژیم حسیSI می‌تواند به کودکان با اختلال پردازش حسی کمک کند  و بسیاری از متخصصان ، از جمله آکادمی پزشکان اطفال آمریکا ، هشدار می‌دهند که تحقیقات در زمینه اثربخشی درمان SI محدود و بی‌نتیجه است .

 

اهداف و استراتژی‌های کاردرمانی یکپارچگی حسی :

 

  • حساسیت زدایی نویز و صدا
  • حساسیت زدایی  لامسه
  • حساسیت زدایی مزه و نوع غذا
  • حساسیت زدایی تصویری

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.