کلینیک کاردرمانی آریان

اخبار کاردرمانی

  • صفحه اصلی
  • در مورد کاردرمانی اضافه بار حسی چه میدانید؟
در مورد کاردرمانی اضافه بار حسی چه میدانید؟

در مورد کاردرمانی اضافه بار حسی چه میدانید؟

اضافه بار حسی چیست؟

اضافه بار حسی عبارت است از از بین رفتن یا تخریب بیش از حد یک یا چند حس از بدن ، که شامل لمس ، بینایی ، شنوایی ، بو و طعم است.

اضافه بار حسی می تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد ، اما معمولاً در مبتلایان به اوتیسم ، اختلال پردازش حسی و برخی شرایط دیگر رخ می دهد.در ادامه در مورد اضافه بار حسی ، از جمله علائم ، دلایل و درمان های احتمالی بیشتر بدانید.

 

اضافه بار حسی چه زمانی رخ میدهد؟

اضافه بار حسی وقتی اتفاق می افتد که یک یا چند حواس از بدن بیش از حد درگیر شوند. برای مثال ، در یک رستوران شلوغ ، وقتی صدای موسیقی خیلی بلند است ، یا وقتی یک رهگذر عطر و بوی شدیدی دارد ، می تواند اتفاق بیفتد.

در این شرایط ، مغز اطلاعات زیادی را دریافت می کند تا بتواند به درستی پردازش کند. اضافه بار حسی منجر به احساس ناراحتی می شود که از خفیف تا شدید متغیر است.

هر کس در برخی از نقاط زندگی خود دارای اضافه بار حسی است. با این حال ، برخی از کودکان و بزرگسالان ، مرتباً آن را تجربه می کنند. برای این افراد شرایط روزمره می تواند چالش برانگیزتر از افراد معمولی باشد. همانطور که گفته شد اصولا کودکانی دچار این اختلال میشوند که نشانه های اوتیسم نیز در آنها یافت میشود.

حتی مراجعه به قسمت های خاصی از مدرسه مانند بوفه در کودکان و یا محل کار در بزرگسالان می تواند منجر به اضافه بار حسی شود. صداهای افرادی که با صدای بلند صحبت می کنند ، بوی غذای شدید و چراغ های فلورسنت را می لرزند همه می توانند احساس غرق شدن و ناراحتی را برانگیزند.

 

علائم اضافه بار حسی چیست؟

علائم اضافه بار حسی در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است برخی افراد نسبت به صدا حساس تر باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است با بافت های مختلف مشکلاتی داشته باشند.

 

علائم شایع عبارتند از:

  • عدم توانایی در نادیده گرفتن صداهای بلند ، بوی قوی و یا انواع دیگر ورودی حسی
  • احساس ناراحتی
  • اضطراب و ترس
  • حساسیت شدید به لباس و سایر بافت ها
  • احساس غرق شدن یا آشفتگی
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن تمرکز
  • بی قراری
  • فشار

 

در کودکان علائم زیر می تواند اضافه بار حسی را نشان دهد:

  • اضطراب ، تحریک پذیری و بی قراری
  • اجتناب از مکانها یا موقعیت های خاص
  • بستن چشم ها
  • پوشاندن مکرر صورت
  • گریه زیاد
  • قرار دادن دستها بر روی گوش
  • عدم توانایی مکالمه با دیگران یا برقراری ارتباط با آنها
  • فرار از مکانها یا موقعیتهای خاص

 

دلایل ایجاد این اختلال چیست؟

اضافه بار حسی زمانی اتفاق می افتد که مغز در تفسیر ، اولویت بندی یا پردازش ورودی های حسی تلاش می کند سپس به بدن ارتباط می یابد که زمان فرار از این ورودی های حسی است. این پیام باعث احساس ناراحتی و وحشت می شود.

در برخی از افرادی که مرتباً بیش از حد حسی را تجربه می کنند ، مانند افرادی که دارای اختلال پردازش حسی هستند ، ممکن است یک پایه بیولوژیکی برای این مشکلات پردازش وجود داشته باشد.برای تشخیص درست این اختلال بهتر است از یک متخصص کاردرمانی کمک بگیرید.

یک مطالعه نشان می دهد که کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی تفاوت های کمی در ساختار مغز خود دارند. محققان پیشنهاد می كنند كه این موضوع به یک متخصص بیولوژیک اساسی در زمینه پردازش حسی مراجعه شود.

با این حال ، هر کس که دارای اضافه بار حسی است ، این تفاوت های ساختاری را نخواهد داشت.

 

ارتباط کاردرمانی کودکان و اضافه بارهای حسی

در گزارش سال 2018 آمده است كه از هر 6 كودك یکی مشكل پردازش حسی را دارد. در گروههای خاص شیوع از 80٪ تا 100٪ است. این گروه ها شامل کودکانی هستند که مبتلا به اختلالات زیر میباشند:

اختلال طیف اوتیسم

سندرم داون

 

شناخت این اختلال حسی در کودکان می تواند دشوار باشد ، بخصوص اگر شرایط مشترکی وجود نداشته باشد.

والدین و مراقبان ممکن است این علائم را به "رفتار بد" نسبت دهند زیرا این امر باعث می شود کودکان از شرایط فرار کنند، یا تحریک پذیر و بی قرار باشند. کاردرمانگران پیش از این این نوع رفتارها را در کودکان دچار اختلالات دیگر مشاهده کرده و میتوانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

در كودكاني كه مشكل مرتبطي ندارند ، ممكن است اضافه بار حسی به اين دليل اتفاق بيفتد كه مغز هنوز در حال توسعه و رشد است.

والدین و مراقبین باید یاد بگیرند که محرک ها و علائم و نشانه های اضافه بار حسی را در کودکان تشخیص دهند. اقدام سریع و به موقع می تواند تأثیراتی را بر کودک بگذارد و به مدیریت واکنش آنها کمک کند.

 

شرایطی که با اضافه بار حسی ارتباط دارد شامل موارد زیر است:

اوتیسم

افراد اوتیسم معمولاً ورودی حسی را متفاوت درک می کنند. طبق گفته های  Speaks ​autism ، در سال 2013 ، انجمن روانپزشکان آمریکا حساسیت به ورودی حسی را به لیست معیارهای تشخیصی اوتیسم افزود.

 

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)

در مبتلایان به ADHD ، ورودیهای حسی برای جلب توجه در مغز رقابت می کنند ، که ممکن است باعث اضافه بار حسی شود.

یک سازمان غیردولتی ، نشان می دهد که انواع خاصی از اطلاعات حسی ، از جمله بافت مواد غذایی یا احساس لباس ، به احتمال زیاد باعث اضافه بار حسی در افراد مبتلا به ADHD می شوند.

 

PTSD

PTSD باعث می شود افراد نسبت به محیط اطراف خود حساس شوند و این می تواند منجر به اضافه بار حسی شود.

 

اختلال پردازش حسی

این اختلال عصبی هنگامی اتفاق می افتد که اطلاعات حسی که فرد دریافت می کند باعث می شود که آنها نسبت به کسی که مشکلات پردازش حسی را ندارد ، متفاوت واکنش نشان دهند.

 

نحوه تشخیص

از آنجا که اضافه بار حسی یک اختلال رسمی نیست ، نمی توان تشخیص رسمی را دریافت کرد.

با این وجود ، بسیاری از پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی و متخصصین کاردرمانی، اضافه بار حسی را به ویژه در افراد مبتلا به اوتیسم و ​​کسانی که دارای اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی و سایر بیماری های مرتبط هستند ، تشخیص می دهند.

قبل از صحبت با پزشک درباره اضافه بار حسی ، می تواند برای شخص مفید باشد که خاطرات ، علائم و علائم اضافه بار حسی را در حافظه خود نگه دارد.

محرک ها می توانند شامل محرک های خاص مانند صدای بلند و چراغ های روشن و همچنین عواملی مانند خستگی و کم آبی بدن باشند.

پزشک یا متخصص کاردرمانی احتمالاً چندین سؤال درباره علل و وقایع پیرامون قسمتهای اضافه بار حسی خواهد پرسید. در انجام این کار ، آنها امیدوارند که درک کاملتری از چگونگی تجربه بار بیش از حد حسی را در فرد درک کنند

پزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر و معالجه ، کودکی با اضافه بار حسی مظنون را به یک متخصص رشد و یا متخصص کاردرمانی کودکان ارجاع دهد.

 

 

لینک منبع

نظرات :

ارسال نظر

فیلدهای ستاره دار را حتما پرنمائید *

ارسال نظر

کلینیک کاردرمانی آریان

کلینیک کاردرمانی آریان

اپراتور

سلام دوست عزیز 😃

اگر نیاز به مشاوره دارید به صورت آنلاین تماس بگیرید.